Bekijk het origineel

Jorritsma: Veiligheid vrachtauto’s moet beter

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Jorritsma: Veiligheid vrachtauto’s moet beter

Jaarlijks honderd ongelukken door kantelen

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Omdat er ieder jaar nog te veel ongelukken gebeuren met vrachtauto’s die kantelen, moeten die veiliger en stabieler worden. De chauffeurs moeten beter worden opgeleid zodat zij beter met de gevaren van het kantelen kunnen omgaan.

Minister Jorritsma van verkeer en waterstaat heeft een brief aan de Tweede Kamer geschreven waarin zij maatregelen aankondigt om het aantal ongelukken met kantelende vrachtauto’s terug te dringen. Onderzoek van haar eigen ministerie en van TNO heeft aan het licht gebracht dat het kantelen van vrachtauto’s wordt veroorzaakt door een fout van de chauffeur. Jorritsma wil daarom in de eerste plaats dat derij-instructeursbij de opleiding meer aandacht besteden aan het voorkomen van kantelen.

De vrachtwagens zelf moeten stabieler op de weg komen te liggen. Jorritsma wil dit realiseren door het zwaartepunt van de auto’s te verlagen. Hiertoe moeten internationale normen worden opgesteld. Tot slot blijkt een van haar ambtenaren de theoretische oplossing van minder scherpe bochten in wegen te hebben bedacht. Jorritsma blijkt zich te realiseren dat deze oplossing weer het gevaar van te hard rijden oproept.

Jaarlijks kantelen op de Nederlandse wegen bijna honderd vrachtwagens. Voor een kwart gebeurt dit op de snelwegen, voor driekwart op het secundaire wegennet. De belangrijkste oorzaken zijn scherpe, bochten, te hoge snelheid, zachte berm, uitwijken of onoplettendheid van de bestuurder.

In een op de zeven gevallen zijn er doden of gewonden bij karitelongevallen te betreuren. Bovendien veroorzaken gekantelde vrachtauto’s vaak lange files. Vorig jaar zijn er zeker vijftien files met een lengte van gemiddeld vijf kilometer ontstaan als gevolg van gekantelde vrachtauto’s.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Jorritsma: Veiligheid vrachtauto’s moet beter

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken