Bekijk het origineel

GVB Amsterdam in 2001 uit rode cijfers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

GVB Amsterdam in 2001 uit rode cijfers

College stemt in met doelstellingen businessplan

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Na een lange lijdensweg van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam, waarbij een tekort is ontstaan van 100 miljoen gulden, moet het bedrijf eind 2001 eindelijk uit de rode cijfers zijn. Tenminste, als de doelstellingen worden gehaald van het “Businessplan 1998-2001”, dat gisteren het college van Amsterdam gisteren heeft goedgekeurd.

Het gemeentebestuur heeft alle vertrouwen in het plan en levert hiervoor naast de al eerder toegezegde 135 miljoen gulden nog eens 36 miljoen gulden. Het college heeft vertrouwen in de directie, zodat het bedrijf niet meer onder toezicht hoeft te staan van de speciale controlecommissie die in februari was ingesteld, aldus wethouder Ter Horst.

Bezuinigingen

Het college stemde in met de herziene begroting 1997 die nog een negatief resultaat heeft van 8,3 miljoen gulden. Maar dat is 2 miljoen gulden minder dan in de oorspronkelijke begroting stond.

Om het noodlijdende vervoersbedrijf weer gezond te maken, moet er de komende jaren 40 miljoen gulden worden bezuinigd en zullen circa 300 arbeidsplaatsen verdwijnen door natuurlijk verloop. De vorig jaar ingestelde uitgavenen vacaturestops en de bezuiniging op externe adviseurs leverde al een besparing op van 10 miljoen gulden. Deze week besloot het college de tarieven op het nachtelijk vervoer te verhogen.

De plannen komen in grote lijnen overeen met het plan-De Jong van vorig jaar om het bedrijf weer goed op de rails te. krijgen. De extra 36 miljoen gulden die de gemeente heeft toegezegd is onder meer bestemd voor financiering van opgelopen verlofachterstanden en achterstallige vakantiegelden. Eind deze maand beslist het college tijdens de begrotingsbesprekingen nog over een bijdrage van 31 miljoen gulden voor de vervanging van bussen. Het college gaat ervan uit dat het Rijk de 67 miljoen gulden financiert die nodig is voor vernieuwing van de trams.

Bijdragen Rijk

Bij het opstellen van het businessplan is geen rekening gehouden met de rijksbijdragen. Het college gaat ervan uit dat het nieuwe vergoedingssysteem van de overheid voor het openbaar vervoer de hoofdstad meer financiële ruimte biedt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

GVB Amsterdam in 2001 uit rode cijfers

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken