Bekijk het origineel

Parool gaat pagina 3 voor reclame gebruiken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Parool gaat pagina 3 voor reclame gebruiken

RD zal voorbeeld zeker niet volgen

2 minuten leestijd

AMSTERDAM - De redactie van Het Parool heeft in beginsel ingestemd met benutting van pagina 3 voor voornamelijk reclame. Daaraan mag zelfs de hele pagina, die nu bestemd is voor binnenlands nieuws, worden opgeofferd in de vorm van een paginagrote advertentie, bevestigt een redactiewoordvoerder.

Het Parool volgt daarmee het voorbeeld van grote buitenlandse kranten. In Nederland is Het Parool van de landelijke dagbladen de eerste die deze stap waagt. Voor advertenties op pagina 3 kan een aanzienlijke toeslag worden gevraagd op de normale tarieven.

Andere landelijke kranten lijken er vooralsnog weinig voor te voelen om het voorbeeld van het Parool te volgen. De hoofdredacteuren van NRC Handelsblad en de Volkskrant wijzen het idee resoluut van de hand. Adjuncthoofdredacteur Van Exter vah Trouw sluit echter niet uit dat zijn krant grote advertenties op pagina 3 zal toelaten.

Beperkte ruimte

„We moeten het primaat van de journalistiek in onze krant hooghouden”, aldus hoofdredacteur dr. C. S. L. Janse van het Reformatorisch Dagblad (RD). „Er is op onze derde pagina ruimte voor een beperkt aantal advertenties -al dan niet in kleur- tussen de redactionele tekst. Daar moet het bij blijven”.

Hoofd commerciële zaken J. Alderliesten van het RD vindt niet dat advertenties op pagina 3 een idee is voor deze krant. „Wij hebben voldoende ande re mogelijkheden om de adverteerders van dienst te zijn. Advertenties op pagina 3 schaden het imago van het RD als kwaliteitskrant. Een inhoudelijk goede krant is veel aantrekkelijker voor de adverteerder dan een krant die door advertenties op de nieuwspagina’s meer op een huis-aan-huisblad lijkt”.

De advertentiebemiddelaars, die ruimte inkopen voor hun klanten, schrikken overigens terug van woekerprijzen voor pagina 3. Media Exposure meldt in zijn “Nieuwsbrief’ van augustus dat het, waar mogelijk, zal afzien van inkopen van de beschikbare ruimte op pagina 3 van de kranten van het Wegener-concem. Tot dit concern behoren de meeste regionale kranten in het midden en oosten van Nederland en de Provinciale Zeeuwse Courant.

Wegener vraagt tot viermaal het normale tarief, en vele dagbladen volgen dit voorbeeld, aldus Media Exposure.

„Tot nog toe is ons geen onderzoek onder ogen gekomen waaruit blijkt dat de derde pagina maar hefst viermaal zo goed zou worden bekeken als de overige pagina’s”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Parool gaat pagina 3 voor reclame gebruiken

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken