Bekijk het origineel

Maersk bezorgt Denen plaats in toptien

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Maersk bezorgt Denen plaats in toptien

Containerreus combineert familietraditie met neus voor ontwikkelingen

6 minuten leestijd

KOPENHAGEN - De Deense APM/Maersk-groep heeft op het ogenblik de wind flink in de zeilen. Verbetering van de cijfers behoort bij de enige multinational van een zeker formaat die Denemarken kent, zo langzamerhand tot het vaste patroon.

Binnen het lijncontainertransport over zee (Maersk Line) is de groep -zij het nipt- marktleider en om dat zo te houden wordt gewerkt aan een omvangrijk nieuwbouwprogramma. Maersk laat vijftien containerschapen bouwen met een tot voor kort ongekend laadvermogen van 6000 TEU (20voetscontainers) per stuk. De concurrentie is gedwongen het voorbeeld te volgen.

Diverse havens zijn als gevolg van deze schaalvergrotingstrend genoodzaakt hun faciliteiten aan te passen om de megavaartuigen te kunnen ontvangen. Maersk heeft de trend gezet in de wereld van het containertransport, maar blijft tegelijkertijd zichzelf, dat wil zeggen een merkwaardig fenomeen in Denemarken zelf en daarbuiten.

Openheid

Wie Maersk zegt, denkt hoogstwaarschijnlijk op de eerste plaats nog steeds jaan de rederij, maar de werkelijkheid is (allang anders. Luchtvaarttransport, ge neesmiddelenindustrie, offshore-industrie, scheepsbouw en detailhandel (levensmiddelen) zijn slechts enkele sectoren waarbinnen de groep ook actief is. „Ondoorzichtig”, zo luidde lot voor kort het oordeel van de financiële analisten over de structuur van de groep. Dat oordeel kan nu voorzichtig in positieve zin worden bijgesteld. Een bewuste keuze van de groepsleiding voor meer openheid „om de betrouwbaarheid van de berichtgeving te vergroten” leidt ertoe dat er nu in ieder geval sprake is van „minder ondoorzichtigheid”.

Het Deense financiële dagblad B0rsen heeft aan de hand van de beschikbare informatie vastgesteld dat de omzet bij elkaar uitkomt op een bedrag van omgerekend ƒ 25 miljard. Daarmee komt eindelijk ook Denemarken voor op het lijstje van de tien grootste ondernemingen in Scandinavië, achter de Zweedse en Noorse giganten Volvo, Ericsson, Statoil, Electrolux en Norsk Hydro, zo meldde de krant tevreden, die eraan toevoegde dat nog minstens negen deelnemingen door de APMgroep niet worden vermeld, waardoor het omzetcijfer in feite nog hoger is.

Dat de groep in tegenstelling tot de zakenfilosofie qua openheid naar buiten toe zo achteroploopt, heeft alles te maken met de eigendomsverhoudingen. APM -de afkorting van A. P. M0llerzoekt men tevergeefs op de lijst van aan de beurs genoteerde fondsen. Hetzelfde geldt voor de naam Maersk. Twee beursgenoteerde kernmaatschappijen, die formeel onder de aanduiding rederij door het leven gaan, zijn de eigenaressen van de rest van de wijdvertakte groep. Houders van de verhandelbare stukken van de twee rederijen (beurswaarde van het goedkoopste ruim ƒ 70.000 en daarmee niets voor de kleine belegger) hebben evenwel op de algemene vergaderingen niets in-te brengen dan lege briefjes.

Familiefonds

Dit is op zich bij multionationals geen ongebruikelijke zaak. Het verschil is dat de echte APM-aandelen in handen zijn van een familiefonds. De zeggenschap over het fonds berust bij de eminence grise van de groep, de 84-jarige Maersk McKinney M0ller. McKinney M0ller droeg pas vier jaar geleden de dagelijkse leiding in de groep over aan een goedingewerkte opvolger, de 48-jarige Jess S0derberg. McKinney M0ller houdt vanuit de luwte de touwtjes in handen. Naar hem wordt nog steeds onveranderd met aandacht geluisterd.

Dat is op zich geen wonder. De hoge globale vlucht die Maersk de afgelopen decennia heeft gemaakt, is geheel onder zijn leiding gerealiseerd. De basis voor de wereldwijde expansie is overigens in het begin van deze eeuw gelegd door de grootvader van McKinney M0ller. Mc Kinney MoUer geldt als de vertegenwoordiger van het vrije ondernemerschap, dat begrippen als plichtsbesef en zuinigheid hoog in zijn vaandel voert. De anekdotes omtrent zijn onberispelijke gedrag zijn bij wijze van spreken even talrijk als de Maersk-vloot, die 150 schepen omvat, met een totaal laadvermogen van 7 miljoen ton dood gewicht (dwt)..

Het logo van de rederij -een zevenpuntige ster op een blauw veld- dat op geen enkel Maersk-schip of -container ontbreekt, heeft een christelijk-religieuze oorsprong en symboliseert daarmee tevens de traditie van de groep. De ster werd ter herinnering aan een gebeds verhoring als handels- en waarmerk ingevoerd door grootvader P. M. M0ller, een overtuigd christen, net als zijn zoon Arnold Peter. Hij overleed in 1965 op 89-jarige leeftijd.

Olie- en gaswinning

Hij gaf vijf jaar voor zijn dood de aanzet tot een van de in de geschiedenis van de groep belangrijkste ontwikkelingen, namelijk de stap in de olie- en gaswinning in de Noordzee. Aanvankelijk leek dat na 31 resultaatloze booroperaties een levensgroot fiasco te worden. In een later stadium bleken de reserves aan olie en gas allesbehalve uit te vlakken. Maersk lachtte toen in zijn vuistje. De onderneming had inmiddels het alleenrecht voor de winning in de wacht gesleept. Maersk wint de olie en het gas samen met Shell en Texacol. De drie vormen het zogenoemde Dansk Undergrunds Consortium (DUC). Zij mogen de velden exploreren en exploiteren tot 2012. Binnen het consortium heeft Maersk de rol van operator.

Het consortium heeft vorig jaar ƒ 1,3 miljard geïnvesteerd om de productie in de diverse velden de komende jaren op peil te houden. De overheid spint goed garen bij de olie- en gaswinning in de Noordzee, want zij incasseert 8,5 procent van de verkoopwaarde minus transportkosten: vorig jaar tegen de ƒ 300 miljoen, nog afgezien van ƒ 126 miljoen aan heffing op het gebruik van de pijpleiding naar de kust en ƒ460 miljoen aan vennootschapsbelasting.

De olie- en gasdivisie van APM/Maersk is de afgelopen 25 jaar een offshoreoperator/oliemaatschappij geworden die van alle markten thuis is, met een omvangrijke vloot aan boor- en productie-installaties en bevoorradingsvaartuigen. De groep is ook buiten de Noordzee aan de slag gegaan met de exploratie in het Midden-Oosten (Qatar), Algerije en Thailand. De verwachting is dat de productie hier over tien jaar die in de Noordzeevelden zal overtreffen. Dit alles is het resultaat van een langetermijnstrategie onder het van Maersk-grondlegger P. M. M0ller afkomstige bedrijfsmotto „Zorgvuldig beleid op de juiste tijd”.

Personeel

Ook op het gebied van het personeelsbeleid heeft de APM-groep een ei gen stijl. De onderneming hecht groot belang aan eigen kweek. De medewerkers worden het liefst jong aangenomen, waarna ze de kans krijgen om binnen de groep carrière te maken. De APM-groep verwacht dat haar personeel in grote mate loyaal is aan het bedrijf

APM/Maersk is rijk aan tradities, maar blijkt dat te kunnen combineren met een goede neus voor nieuwe ontwikkelingen en een diep respect voor de concurrentie. Vooral in de containervaart is de concurrentie moordend. Recente alliantievorming en fusies (P&O/Nedlloyd) in deze branche duiden op een gevecht om het hoofd boven water te houden.

De door Maersk ondernomen investering in 6000-TEU-carriers, die worden gebouwd op de eigen scheepswerf in Odense, is zo lang mogelijk geheim gehouden. Ondertussen gaat de trend volgens geluiden in de branche alweer in de richting van 8000-TEU-containerschepen. Daar doet Maersk in ieder geval niet aan mee. „De behoefte aan flexibiliteit bij de rederijen zorgt voor een bovengrens aan de capaciteit. Hetzelfde is gebeurd bij de olietankers in de jaren ‘70. Een laadvermogen van 500.000 ton dood gewicht bleek het maximum. Nadien zijn geep tankers meer gebouwd van boven de 200.000 è 300.000 ton. Maar als het per se moet, kunnen we zelf ook containerschepen van 8000 TEU bouwen,” aldus werfchef Andersen van Maersk in Odense.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Maersk bezorgt Denen plaats in toptien

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken