Bekijk het origineel

VAN DE BAND GEROLD

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VAN DE BAND GEROLD

4 minuten leestijd

SUZUKI levert de Alto 1.0 Spirit tijdens de Suzuki Last Minute Voordeeldagen voor het alleszins schappelijke bedrag van 14.995 gulden. De wagen is uitgerust met een 40 kW/ 54 pk leverende 1.0 liter multipoint injectiemotor, die gekoppeld is aan een vijfversnellingsbak. Standaard is de Alto verder uitgerust met een lederen stuurwiel, een elektronische startonderbreker en een in delen neerklapbare achterbank. Wie de auto met een pienter pookje wenst, is voor 17.195 gulden het mannetje. Suzuki heeft nog meer voordeel in petto. Zo is de Swift 1.3 vanaf 23.495 gulden voorzien van een airconditioning. Het actieprogramma loopt tot eind augustus of zolang de voorraad strekt.

FIAT introduceert binnenkort een uiterst innovatieve motortechniek voor dieselgestookte krachtbronnen. Het systeem is in eigen beheer ontwikkeld, maar de Duitse specialist in elektronica en motormanagement, Bosch, heeft het stokje inmiddels van de Italianen overgenomen om de perfectionering van de zogenaamde Common Rail- of UniJet-techniek ter hand te nemen. Common Rail is in feite een soort kruising tussen de direct ingespoten dieseltechniek en een elektronisch geregeld inspuitsysteem, zoals dat in moderne benzinemotoren te vinden is. Bij klassieke dieselinspuiting worden de ingespoten hoeveelheid brandstof en het moment waarop dat in de motor wordt verneveld, geregeld door een dieselpomp. Het betreft een veelal mechanisch systeem, dat zo goed mogelijk bepaalt wanneer en hoeveel brandstof onder druk naar binnen verstoven moet worden. Door de hitte van de samengeperste lucht binnen in de verbrandingskamers komt het geheel vervolgens tot ontbranding. Niet voor niets krijgt de diesel ook wel de naam “zelfontsteker”.

UniJet veegt alles bij elkaar en deponeert het in de recyclingbak. UniJet-brandstofinspuiting gaat van een heel ander principe uit. Het voor elke inspuiting onder druk brengen van de brandstof wordt niet langer toegepast. Een speciale roterende pomp houdt het injectiesysteem namelijk continu op druk. Op zich is dat al efficiënt, maar het opent bovendien nieuwe wegen. Vanuit een gemeenschappelijke drukbuis, vandaar de naam Common Rail, die onder de genoemde hoge druk gehouden wordt, wordt de brandstof naar de vier (of meer) injectoren gevoerd, die eveneens constant onder druk staan. De regeling van het inspuitmoment en de ingespoten hoeveelheid is vervolgens relatief simpel. Sterke magneetklepjes kunnen dat, net als bij een benzinemotor, feilloos en exact in de hand houden, zodat het elektronisch motormanagementsysteem de gehele inspuiting kan regelen. Hierbij dient aangetekend te worden dat er geen ontstekingsgedeelte actief is, want dat heeft een diesel uiteraard niet. De mogelijkheden gaan zelfs nog verder, want afhankelijk van de belasting van de motor kan met behulp van de elektronisch geregelde dieselinjectoren vlak voor de inspuiting een kleine hoeveelheid dieselolie als het ware voorverneveld worden. Dat aspect verschaft UniJet een geciviliseerd karakter, want het snuifje dieselolie zorgt er namelijk voor dat de verbranding heel gelijkmatig inzet. Vervolgens wordt de eigenlijke hoeveelheid brandstof in de cilinders verstoven.

Behalve Fiat gaat ook Mercedes-Benz deze nieuwe techniek op korte termijn introduceren. Mercedes-Benz gaat de nieuwfe A-klasse met een tweetal nieuwe Common Rail-diesels leveren, terwijl Fiat de nieuwe Alfa Romeo 156 van een tweetal nieuw ontwikkelde dieselmotoren gaat voorzien. De kleinste is een viercilinder en meet een cilinderinhoud van 1910 cc. De krachtbron is goed voor een maximumvermogen van 76 kW/ 104 pk en een maximumkoppel van maar liefst 260 Nm. De grootste is een 2,4 liter vijfcilinder met een maximumvermogen van 9 kW/135 pk en een imposant maximumkoppel van 310 Nm. Het systeem heeft zich nog kunnen bewijzen, maar Fiat claimt op voorhand al een vermogenstoename van 5 tot 10 procent en een verbruiksdaling van 20 procent ten opzichte van de direct ingespoten diesels uit de eigen magazijnen.

ROVER introduceert, speciaal voor de zakelijke rijder, de Rover 620 Si Business. De wagen is gebaseerd op de Rover 620 Si en wordt dan ook aangedreven door de bekende 97 kW/131 pk leverende 2,0diter viercilinder benzinemotor. De wagen is standaard uitgerust met abs, bestuurdersairbag, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, alarm, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, vier speakers en lichtmetalen velgen. De consumentenprijs van de Rover 620 Si Business bedraagt 53.990 gulden. Verder levert Rover de wagen voor slechts 1750 piek met een EGI-gasinstallatie en kan de auto tegen het actietarief van 499 gulden worden voorzien van cruise control.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

VAN DE BAND GEROLD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken