Bekijk het origineel

Binnen anderhalve minuut achter het stuur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Binnen anderhalve minuut achter het stuur

Als een mindervalide de showroom binnenkwam, stond verkoper met de mond vol tanden

7 minuten leestijd

Fiat is een automerk dat zich graag presenteert als het merk voor alle mensen. Toch bleek een bepaalde groep tot voor kort tevergeefs een Fiat-showroom binnen te komen: de groep mindervaliden. Als zij vroegen of er een rolstoellift in de auto gemonteerd kon worden of een elektronische gasring, stond de verkoper met zijn mond vol tanden. „Dat zou ik moeten navragen, meneer”. Waarna er nooit meer iets werd gehoord.

„Vanaf nu is Fiat er voor iedereen en is er voor iedereen een Fiat”, aldus S. J. Ossewaarde van de afdeling marketing van Fiat Auto Nederland. „We hebben het Autonomy-pakket uitgebracht, wat uniek is in de autowereld. Het bestaat uit een groot aantal voorzieningen waarmee een dealer een auto ook voor motorisch gehandicapten goed bruikbaar kan laten maken. Daardoor is nu individuele bewegingsvrijheid voor iedereen mogelijk”.

„Het klinkt allemaal als wat gladde verkooppraat, maar het is inderdaad waar”, zegt Jan de Kluijver uit Ede. Hij behoort tot de groep mindervaliden en weet wat er gebeurt als je in een rolstoel de showroom van een dealerbedrijf binnenrijdt. „Fiat is het enige merk waar je mensen treft die weten waar ze over praten als het over auto’s voor mindervaliden gaat”, zegt Jan.

Dwarslaesie

Jan de Kluiver, jongerenwerker bij Jongerencentrum Meet-Inn in Ede, heeft een dwarslaesie tot het middenrif en is al veertien jaar aan een rolstoel gebonden. Hij bestuurt een aangepaste Peugeot 309, die langzamerhand aan vervanging toe is. Maar de nieuwe auto moet wel, net als de Peugeot 309, voorzieningen hebben als een automaat, een handbediend gas- en rempedaal, en vooral de mogelijkheid er gemakkelijk een rolstoel in mee te nemen.

Jan demonstreert hoe hij instapt in zijn Peugeot wanneer er geen mensen zijn om hem te helpen. Hij hijst zich eerst vanuit de rolstoel op de bijrijdersstoel in de auto. Dan vouwt hij de rolstoel in elkaar en schuift hij door naar de bestuurdersstoel. Vervolgens trekt hij de rolstoel naar binnen: via een handige constructie komt die achter de voorstoelen terecht; met een stangetje trekt hij daarna het rechterportier dicht. „Als je het vaak gedaan hebt, kun je het op den duur heel snel: het lukt mij nu binnen anderhalve minuut. Belangrijk is wel dat de auto een brede rechterdeur heeft en dat er achter de voorstoelen genoeg ruimte is”.

Aanpraten

In principe zijn auto’s van alle merken geschikt om aangepast te worden voor gebruik door iemand met een handicap. Meestal gaat het zo dat de gehandicapteeerst ergens een auto koopt en die vervolgens door een gespecialiseerd bedrijf aan zijn wensen laat aanpassen. „Het probleem is dat je bij de keuze van een auto die voor jou het meest geschikt is, niet veel hulp krijgt”, zegt Jan de Kluijver. „Je kunt snel een dorhme fout maken, wanneer je je door een verkoper een auto laat aanpraten waarvan uiteindelijk blijkt dat die toch minder mogelijkheden heeft dan jij zou willen.

Ik heb het zelf op de afgelopen AutoRAI nog weer verschillende keren meegemaakt”, zegt Jan. „Verkopers hebben helernaal geen verstand van de dingen die be langrijk zijn voor een aanpassing, dus die proberen je gewoon alles maar aan te smeren, zolang zij maar een auto verkopen. Je moet dus zelf heel goed weten waar je het over hebt, als je met dat soort mensen in gesprek gaat”.

Fiat vormt daarop nu een uitzondering. De dealers zijn goed geïnformeerd over de wensen van mindervaliden en weten welke aanpassingen voor welke handicaps mogelijk zijn bij welke auto’s. Vervolgens zorgen zij ervoor dat de aanpassingen worden uitgevoerd en dat de auto wordt afgeleverd zoals de mindervalide klant hem graag wil hebben.

Schuifdeur

Bovendien heeft Fiat een aantal aanpassingen die je bij andere merken niet hebt, heeft Jan ontdekt. Zoals bij de modellen Brava en Marea de mogelijkheid een van de achterste zijdeuren als schuifdeur uit te laten voeren. „Dat kan doordat deze typen auto’s daar in de fabriek al op voorbereid zijn. Via een liersysteem kun je dan de rolstoel naar binnen trekken. Erg gemakkelijk. Het geeft je als rolstoelgebruiker ook de mogelijkheid nu eens een vierdeursauto of een stationwagen te bestellen. Dat is erg aantrekkelijk wanneer je regelmatig met wat meer mensen in een auto reist, zoals ik met mijn vrouw en kinderen”.

Een nadeel vindt Jan wel dat die schuifdeurconstructie een stuk ruimte op de achterbank wegneemt. „Dat hadden ze in de folder wel wat duidelijker mogen aangeven. Het verlies aan ruimte bij deze constructie zal voor mij waarschijnlijk reden zijn om toch weer een driedeursauto aan te schaffen. Maar dat Fiat de mogelijkheid van die schuifdeur biedt, vind ik toch wel heel bijzonder. Tot nu toe waren dit soort constructies alleen mogelijk bij auto’s van ruim boven de 60.000 gulden”.

Joystickbesturing

De aanpassingen die nodig zijn om een Fiat voor een mindervalide geschikt te maken gebeuren niet bij de dealer zelf maar worden uitbesteed aan het bedrijf Bever Auto-aanpassingen. Daar worden zaken als joystickbesturing, volledige handbediening, draaibare stoel, schuifdeur, rolstoellift en dergelijke op vakkundige manier ingebouwd. De dealer zorgt voor vervoer van de auto van en naar het aanpassingsbedrijf en zorgt ook dat de auto wordt gekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Ans van den Broek van Bever Auto-aanpassingen in Andelst is positief over het initiatief van Fiat. „In principe kunnen wij iedere auto, van groot tot klein, aanpassen, maar het prettige van Fiat is dat de dealers de mindervalide veel meer begeleiding geven bij het aanschaffen en aanpassen van de auto. Ze weten waar ze over praten en kunnen nuttige adviezen geven .

Het aanpassen van een auto is een prijzige aangelegenheid. Een draaibare voorstoel in een Fiat kost bijvoorbeeld al 3350 gulden, een rolstoellift 10.500 gulden, een elektronische schuifdeur 15.000 gulden. Volgens Ans van den Broek verschillen de aanpassingsprijzen van Fiat niet van die van andere merken. Voor de meeste mindervaliden zijn de prijzen echter ook niet zo belangrijk. Iemand die een baan heeft, kan het meestal vergoed krijgen via de bedrijfsvereniging.

Wie geen baan heeft, is afhankelijk van de gemeente. Sinds 1 april 199 mogen gemeenten zelf bepalen hoeveel ze vergoeden; er zijn gemeenten die aanpassingen nauwelijks vergoeden omdat ze bijvoorbeeld een collectief gebruikssysteem in de gemeente hebben. In dat geval is het toch heel verstandig de prijzen van auto’s en aanpassingen goed met elkaar te vergelijken.

Gratis telefoon

Fiat geeft op iedere aangepaste auto nog een stukje extra service in de vorm van drie jaar mobiliteitshulp (een soort Wegenwachthulp) in plaats van één jaar. Bovendien wordt bij iedere aangepaste Fiat een draagbare telefoon geleverd met aansluiting op het GSM-net. Gedurende drie jaar betaalt Fiat de aansluit- en abonnementskosten. In geval van pech is het voor een rolstoelgebruiker namelijk niet altijd . eenvoudig om via een praatpaal hulp in te roepen. Vanuit een rolstoel is het moeilijk om bij de speaker te komen én soms moet je om de praatpaal te bereiken eerst over een vangrail klimmen. Jan de Kluiver vindt zo’n telefoon een handige voorziening. Zelf heeft hij één keer pech gehad met zijn Peugeot. Hij werd toen vrij snel door anderen geholpen, nadat hij zijn SOS-bordje had uitgehangen.

„Gehandicapten stellen niet zozeer prijs op medelijden als wel op meedenken”, zegt S. J. Ossewaarde van Fiat Auto Nederland. „Dat heeft Fiat gedaan met het Autonomy-pakket. We hebben gewoon op een zakelijke manier gekeken hoe we ook mindervaliden als klant kunnen behouden. Weliswaar is het een groep mensen die ons niet direct winst brengt, maar wel sympathie en goodwill”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Binnen anderhalve minuut achter het stuur

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken