Bekijk het origineel

Nieuwe dienst naar München

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe dienst naar München

VLM versterkt positie via samenwerking met Lufthansa

5 minuten leestijd

Met ingang van 2 september breidt de Vlaamse Luchttransport Maatschappij (VLM) haar diensten vanaf de luchthaven Rotterdam met een dienst naar München uit. De vluchten worden in samenwerking met de Duitse Lufthansa (LH) uitgevoerd, waarmee de VLM onlangs een samenwerking is aangegaan. Alle VLM-vluchten worden nu onder gezamenlijke VLM/LH-vluchtnummers uitgevoerd (de zogenaamde code-sharing).

De VLM vliegt vanaf april 1994 van Rotterdam naar Londen City Airport (LCY) en is nu op die route in een felle concurrentieslag gewikkeld met de Britse maatschappij Air UK, die sinds anderhalve maand een volle KLM-dochter is. Door de samenwerking met Lufthansa, een van de grootste concurrenten van de KLM, hebben de Vlamingen hun kans gegrepen om bij het geweld van de KLM-groep overeind te blijven. Hoewel het passagiersvolume op Rotterdam-LCY zodanig is dat de VLM daarmee een goed belegde boterham kon verdienen, zijn er door de komst van Air UK enkele forse happen uit verdwenen. De Britten gingen in oktober 1996 ook ineens naar LCY vliegen, terwijl zij kort daarvoor vanaf Rotterdam al een dienst naar Londen-Stansted hadden geopend. Air UK ruilde Stansted voor City Airport in omdat, zo luidde de verklaring „gebleken is dat de zakenmensen van de Stansted-route vaak in het financiële centrum van Londen moeten zijn”. Een verklaring die nogal vreemd aandoet, omdat gerenommeerde maatschappijen als het goed is eerst gedegen onderzoek doen naar het potentieel van een dienst voordat die feitelijk van start gaat.

Bittere pil

Londen City Airport ligt op slechts tien kilometer van Londens financiële hart en is een van de snelstgroeiende (zaken)luchthavens van Europa. Flexair heeft in 1989 vanuit de Maasstad met een 16-zitter de verbinding naar LCY opgezet, doch deze Nederlandse maatschappij ging door mismanagement in januari 1994 failliet. Hierop nam de VLM de route over, tegelijk de capaciteit uitbreidend door de Fokker 50 in te zetten. Dat het er in de luchtvaart soms vreemd aan toegaat, bewees de VLM toen zelf door de eigenaar-directeur van het voormalige Flexair, die zich uiteindelijk niet capabel had getoond om een luchtvaartmaatschappij te leiden, tot directeur van de Nederlandse VLM-vestiging te benoemen.

Inmiddels is deze daar met stille trom vertrokken. Voor de VLM was de komst van Air UK een bittere pil. Twee maatschappijen die van Rotterdam naar Londen City elk drie tot vijf retourvluchten per dag uitvoeren is te veel van het goede.

Beide zullen deze route nu nauwelijks rendabel kunnen opereren. De VLM is nogal wat klanten kwijtgeraakt door de prijzenslag die Air UK, in het kielzog van de KLM, is aangegaan als reactie op de goedkope tarieven van prijsbreker easyjet, die van Londen-Luton naar Amsterdam vliegt. „Daar komt nog bij”, zegt marketing en verkoopmanager A. van der Werff van de Rotterdamse VLM-vestiging, „dat Air UK ook veel mensen van ons heeft weggezogen doordat passagiers die met de Britten vliegen, ook bij het veelvliegersprogramma van de KLM voor gratis tickets kunnen sparen. Uit onderzoek is gebleken dat 75 procent van de mensen die we zijn kwijtgeraakt alleen maar om die reden is overgestapt. Ook zakenmensen van Unilever en Shell willen graag een keer met vrouw en kinderen een gratis vlucht maken”.

Snuffelen

Bij de VLM ziet men de Britten liever gaan dan komen. Vorig jaar was dat nog anders. Toen heeft Air UK, in die tijd nog KLM-dochter voor 45 procent, op het punt gestaan de Belgen over te nemen. Althans, zo luidt de lezing van Air UK. Volgens de VLM, waarvan de toenmalige aandeelhouders wel met de Britten in zee wilden gaan, heeft Air UK echter maar gedaan alsof Op die manier konden de Britten flink in de boekhouding van de VLM snuffelen. Kort na het boekenonderzoek maakte Air UK haar concurrerende plannen bekend. Is de innige samenwerking van de VLM met Lufthansa een gevolg van deze perikelen? Van der Werff: „Het heeft meegespeeld, maar het is niet de hoofdreden. Door krachtenbundeling op marketing- en verkoopgebied geven we elkaar toegevoegde waarde. Vergeleken met Lufthansa zijn we wel klein, maar we bieden een speciaal product waar ook Lufthansa profijt van heeft. Vooral de München-dienst biedt veel perspectief, omdat die stad het tweede knooppunt in grootte in het netwerk van Lufthansa is. Met de code-sharing zijn op München gemakkelijk veel doorverbindingen te realiseren.

We blijven overigens ons eigen beleid voeren, want we zijn te goed om alleen maar als aanvoermaatschappij te fungeren. Een afgeleid voordeel van de samenwerking is dat onze passagiers hun VLM-vluchten nu in het spaarprogramma van Lufthansa kunnen boeken”.

Eigenaar van de VLM is sinds september 1996 de’Nederlandse investeerder J. Rosen Jacobson, die eerder met Fokker wilde doorstarten. De VLM werd in 1992 opgericht door de Belgische zakenman F. Van Gaever, die nog algemeen directeur is. Vorig jaar werd met 120 werknemers een omzet gemaakt van circa 35 miljoen gulden. Het routenet omvat verder vluchten naar Londen City vanaf Antwerpen en Mönchengladbach. Dit jaar verwacht men met de zes Fokkers 50 in totaal ruim 200.000 passagiers te vervoeren. Op het traject Rotterdam-LCY vervoerde de VLM vorig jaar 66.000 passagiers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Nieuwe dienst naar München

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken