Bekijk het origineel

De MAF; niet zomaar een vliegclub

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De MAF; niet zomaar een vliegclub

Directeur J. Brouwer: „Vaak heeft het Woord vleugels nodig”

5 minuten leestijd

HARDERWIJK - Informatie. Motivatie. Coördinatie. Deze woorden raken de kern van het werk van J. Brouwer, die deze maand aantrad als directeur van de Nederiandse tak van Mission Aviation Fellowship., J)e MAF is niet een of andere leuke vliegclub, maar een zendingsorganisatie. Dit betekent dat we zoel financiële steim als gebed dringend nodig hebbeiï’’.

Er bestaan veel misverstanden over het werk van de MAF, constateert Brouwer. Van de honderd brieven die het kantoor in Harderwijk bereiken, zijn er veel geschreven door enthousiaste jongelui die graag piloot willen worden. De werkelijkheid is dat slechts een op de tien medewerkers van de MAF aan de stuurknuppel van een vliegtuig zit.

De organisatie heeft zelfs dringender behoefte aan monteurs dan aan piloten. Maar ook boekhouders en managers zijn nodig in een professionele organisatie. Voor het onderhouden van radioverbindingen zijn technici nodig en voor het eigen e-mail-systeem van de MAF zijn computerdeskundigen onmisbaar. Zelf zette Brouwer vanuit de Keniaanse hoofdstad Nairobi de automatisering van MAF-Europa op poten.

Vrijwilligerswerk

De vraag kan rijzen of het wel nodig was om een directeur voor MAF-Nederland aan te stellen. Ging het allemaal niet naar wens? Brouwer: „De afgelopen jaren is het aantal Nederlandse piloten en monteurs dat de MAF in dienst heeft toegenomen tot tien. Nog een paar jaar en het zijn er waarschijnlijk zestien. Dit vraagt om meer zorg en meer aandacht om de lijnen naar het thuisfront kort te houden”.

Tot Brouwers taken behoort ook de coördinatie van het ‘vrijwilligerswerk. Op verschillende plaatsen zijn mensen actief met de begeleiding van piloten in opleiding, met de donateursadministratie, met presentaties en andere activiteiten. Kortom, concludeert Brouwer, MAF-Nederland is erg versnipperd. Het kost de kersverse directeur weinig moeite om zijn toekomstige takenpakket in kaart te brengen. Taken genoeg, personeel te weinig, zo was de situatie tot voor kort in het Harderwijkse kantoor.

Brouwer wil zich vooral inzetten om de bestaande regioteams te ondersteunen om hun activiteiten uit te bouwen. Een belangrijke taak van zo’n team is ook als gebedsgroep het veldwerk van MAF te ondersteunen. We zijn met zending bezig, motiveert de nieuwe directeur, en dat kan niet zonder gebed.

Vier groepen

Veel Nederlanders blijken niet echt inzicht te hebben in de structuur van de MAF. Brouwer: „Bijna iedereen denkt dat het één wereldwijde organisatie is. In werkelijkheid zijn er vier onafhanke lijke groepen, die echter op veel terreinen met elkaar samenwerken. Deze groepen -in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië- zijn operationeel, dat wil zeggen, ze hebben elk hun eigen vliegtuigen en piloten die in verschillende derdewereldlanden ingezet zijn. Europa in een aantal Afrikaanse landen zoals Ethiopië, Kenia en Madagaskar.

Daarnaast zijn er kleine zelfstandige groepen in Zuid-Afrika, Brazilië en Suriname. Ook zij hebben eigen vliegtuigen, maar opereren alleen in eigen land. In MAF-Europa zijn tien landelijke afdelingen actief. MAF-Engeland is met dertig mensen in vaste dienst veruit de grootste afdeling. In het kantoor in Harderwijk werken twee fulltime krachten.

Geerten Vreugdenhil

Om duidelijk te maken hoe de groepen zich tot elkaar verhouden, noemt Brouwer de naam van het echtpaar Vreugdenhil. Opgegroeid in Irian Jaya als kind van een zendingspredikant, groeide bij hem het verlangen om juist daar als piloot te mogen werken. Omdat het vUegprogramma in Irian door MAF-Amerika wordt ondersteund, gaat Geerten nu door de sollicitatieprocedure van die groep heen. MAF-Nederland begeleidt deze procedure enkan zonodig de contacten met de achterban blijven onderhouden, informatie doorsluizen en bemiddelen bij sociale voorzieningen.

Wie zijn er welkom bij de MAF? Als eerste noemt Brouwer de motivatie van een kandidaat. „Technische kwaliteiten zijn belangrijk, maar zonder motivatie gaan we niet met iemand in zee. Als een geïnteresseerde zich bij MAF-Nederland eenmeldt, duurt het doorgaans wel bben hereen paar jaar voordat we hem echt kennen en achter hem kunnen staan. Zekerheid dat zo iemand daadwerkelijk piloot wordt, kunnen wij niet geven. Dat hangt er allereerst van af of iemand uiteindelijk aan MAF’s hoge vliegtechnische normen voldoet en verder aan de personeelsbehoefte op het veld”.

Millimeter

Om monteurs zit de MAF echt te springen. De weg naar het monteurschap is minstens net zo zwaar als de weg om piloot te worden, zegt de nieuwe directeur. „Om een goede monteur te zijn, heb je veel ervaring nodig. In technisch opzicht zit een vliegtuig niet ingewikkelder in elkaar dan een auto. Maar alles is veel preciezer. Een millimeter speling op het stuur van een auto is niet zo erg. Een millimeter speling op de roerkabel van een vhegtuig is heel ernstig”.

De MAF-groepen zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van giften. Vooral die in Europa. Deze groep vervoert, in tegenstelling tot de andere, geen toeristen of zakenlui, maar uitsluitend zendelingen, kerkelijk personeel en hulpverleners. Daardoor zijn er geen neveninkomsten die de kosten kunnen drukken. „Over het algemeen zouden we nog veel meer kunnen vliegen voor de jonge kerken”, zegt Brouwer. „Maar de MAF kan dat gewoon niet bekostigen, waardoor er in veel afgelegen gebieden slechts zelden een predikant, evangelist, of hulpverlener komt”.

Speciaal voor jonge, lokale kerken heeft MAF-Europa het project “Luchtverbindingen” op poten gezet. Dit project maakt het mogelijk tickets te verkopen tegen sterk gereduceerde tarieven. „Waar lokale evangelisten soms dagenlang door bijna onbegaanbaar terrein moeten reizen om afgelegen stammen het Evangelie te brengen, hebben wij een opdracht, een zendingstaak”.

Geen mooie sier

Rond vliegtuigen hangt vaak een stuk romantiek. Sommige mensen hebben de indruk dat de MAF een leuke vliegclub is, die bovendien wel goed werk doet. Brouwer, die twintig jaar ervaring heeft op zendingsvelden in Afrika, ontkent dat ten stelligste. „MAF wordt in de wereld van zending en hulpverlening gewaardeerd als een professionele organisatie”.

„In onze motivatie staat het Evangelie altijd voorop. Het gaat er uiteindelijk om dat mensen met het Woord in aanraking komen. De techniek komt op de tweede plaats. Als organisatie moeten we alert blijven om geen mooie sier te maken met onze vliegtuigen. Daarmee wil MAF helemaal achter haar slogan staan: Vaak heeft het Woord vleugels nodig”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

De MAF; niet zomaar een vliegclub

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken