Bekijk het origineel

KLANTTEKENINGEN

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLANTTEKENINGEN

6 minuten leestijd

Koopsompolis (I)

Nederlanders houden er niet van om een cent te veel belasting te betalen. Alle middelen om maar zo weinig mogelijk aan de fiscus af te dragen worden benut. Nu lijken er grote veranderingen op komst. Voor de zoveelste keer in korte tijd zal het belastingstelsel, als minister Zalm en staatssecretaris Vermeend van financiën hun zin krijgen, op de schop gaan. Een van de zaken die zij willen wijzi

gen is de aftrekbaarheid van de premies voor de koopsompolis. Ze komen daarmee aan een van de mogelijkheden die Nederlanders graag gebruiken om hun belastingafdracht te drukken. De koopsompolis heeft in Nederland zijn duizenden verslagen. En dat is geen wonder.

Of je nu afwijzend staat tegenover deze vorm van verzekering of niet, je kunt er volgens de aanbieders niet omheen. Tot voor kort kon iedere Nederlander van wie de verzekeraars ook maar dachten dat hij tot de doelgroep behoorde, aan het eind van het jaar op een stroom aanbiedingen rekenen. Omdat het sinds kort mogelijk is om tot april stortingen te doen en die ten laste van het vorige jaar af te trekken, stopt de direct mail niet meer op 1 januari. Er zijn zelfs aanbieders waar het het hele jaar feest is. Zij blijven wervende folders sturen.

In de aanbiedingen worden de fraaiste rendementen voorgespiegeld. In de kleine letters staat wel de mededeling dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst zijn. De genoemde resultaten geven een idee welk rendement behaald zou kunnen worden. Overigens noemen sommige aanbieders wel een bepaald gegarandeerd eindkapitaal. Bij de huidige lage rentestand is dat niet al te hoog.

Al dit soort gegevens weerhoudt de meeste mensen er niet’ van om een koopsompolis aan te schaffen. Heel vaak overigens als aanvulling op het pensioen dat zij opbouwen bij hun werkgever. Het belastingvoordeel dat de polis op korte termijn oplevert, trekt hen over de streep. Al het andere zoals de relatief hoge kosten die de verzekeraars in rekening brengen, variërend van 8 tot 25 procent van de koopsompolis, zien ze schijnbaar klakkeloos over het hoofd.

De Vereniging Consument & Geldzaken vindt de aftrekpost (dit jaar 5839 gulden, voor echtparen het dubbele) niet de reden om een koopsompolis aan te schaffen. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij pensioenbreuk, mag een groter bedrag ingehouden worden. De Nederlanders die vanwege het fiscale voordeel een polis aanschaffen, laten zich volgens de vereniging in haar ledenblad Geldzaken leiden door het kortetermijnvoordeel.

Immers als de lijfrente na een aantal jaren wordt uitgekeerd, moet over dat geld wel belasting worden betaald. De aanslag kan het voordeel in de voorbije jaren behoorlijk doen slinken. Hoeveel van het profijt verdwijnt, hangt af van de tariefgroep waarin iemand valt.

Een voorbeeld. Meneer Pietersen koopt een koopsompolis op het moment waarop hij in de hoogste tariefgroep van de belastingen valt. Hij mag de premie tegen 60 procent aftrekken. Als Pietersen na twintig jaar de polis uitgekeerd krijgt, zit hij nog in deze hoogste groep. De uitkering wordt dan ook tegen 60 procent belast. Hij heeft dus geen enkel voordeel.

Nog wranger wordt het verhaal wanneer de koopsompolis wordt aangeschaft door iemand die in de laagste tariefgroep, nu 37,5 procent, zit en die bij uitkering valt onder het 50- of 60-procentstarief. In die situatie wordt het rendement op de polis belast. Van een polis met een rendement van 6 procent bij een looptijd van twintig jaar blijft dan slechts 3,64 procent over, zo waarschuwt Consument & Geldzaken,

Van enig profijt blijft in dat geval helemaal niks meer over als ook nog met de hoge kosten rekening wordt gehouden. Consument & Geldzaken concludeert dan ook dat „de koopsompoUs niet het wondermiddel is zoals veel verzekeraars ons willen doen geloven”.

Koopsompolis (II)

De Consumentenbond doet er in het augustusnummer nog een schepje bovenop. Deze organisatie voor de kritische klanten vindt de koopsompolis „vooral leuk voor de verzekeraar”.

De bond meent zelfs dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. De verzekeraars hebben het alleenrecht op de fiscaal aantrekkelijke aanvullende pensioenvoorzieningen. Banken en beleggingsinstellingen begeven zich sinds een paar jaar met vergelijkbare producten op de markt. Alleen heten ze geen koopsompolis en ontberen ze het fiscale voordeel.

Dat laatste maakt het voor de consument ook moeilijk om de bankproducten te vergelijken met die van de verzekeraars. Als hij dat wel zou kunnen, kan hij veel bewuster een keuze maken voor of sparen of beleggen of verzekeren. Op die manier zou hij zelf kunen bepalen hoe hij een betere oudedags voorziening kan bereiken. Voor de huidige situatie heeft de Consumentenbond een drietal oplossingen. De eerste is de simpelste en gezien de plannen van Zalm en Vermeend de meest waarschijnlijke: het afschaffen van het fiscale voordeel van de koopsompolis. Een andere mogelijkheid vindt de organisatie om te kiezen voor één vrijstellingsnorm, ongeacht of de inkomsten uit sparen, beleggen of verzekeren komen. In dat geval verdwijnen de huidige aparte vrijstellingen voor dividend en rente.

Een derde oplossing ziet de organisatie in het apart leggen van een deel van de beleggingen voor de oudedagsvoorziening. Een constructie die te vergelijken is met de bedrijfsspaarregelingen omdat je ook niet meer aan het geld kunt komen. De uitkering van een dergelijke gereserveerde belegging kan worden vrijgesteld van belastingbetaling.

PTT-Telecom

Een dienstverlenend bedrijf als PTTTelecom heeft groot belang bij de tevredenheid van de klanten. Mopperende consumenten bezorgen de telefonieonderneming een slechte naam. Om dat te voorkomen houdt het bedrijf zogenaamde kwaUteitsonderzoeken. Onder het motto “meten is weten” laat Telecom elk kwartaal nagaan wat de consument van zijn service vindt.

Als Telecom afgaat op de uitkomsten van deze onderzoeken, dan mag het bedrijf niet klagen. De telefooncellen functioneren in de ogen van de consument uitstekend. Met de klachtenafhandeling gaat het ook steeds beter. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de tevredenheid over dit facet van de dienstverlening van 78 naar 80 procent. De waardering voor de storingsopheffing zit eveneens in de lift: van 91 naar 93 procent. Verder gaat het goed met de kwaliteit van het mobiele GSM-netwerk: de bereikbaarheid bij de eerste en tweede poging neemt toe van 94 naar 99 procent.

Het onderzoek signaleert ook knelpunten. Bedrijven zijn minder te spreken over de levering van producten en diensten. Hun tevredenheid daalt van 74 naar 72 procent. En de wachttijd bij 0900-8008, het inlichtingennummer voor telefoonnummers, is iets langer geworden. Heel vreemd is dat wel de wachttijd en de vriendelijkheid van de informatrices van dit nummer zijn onderzocht, maar niet de kwaliteit van de verstrekte informatie. Het inlichtingennummer munt de laatste tijd nogal eens uit in het niet kunnen verstrekken van telefoonnummers. Het gaat in die gevallen niet „ om geheime nummers of nieuwe aan-f sluitingen. Een telefoonnummer van’; een decennialang bestaande boekhandel kon de informatrice onlangs niet uit haar computer krijgen. Een oud telefoonboek van een kennis bood in dat geval uitkomst. Veel bonter maakte een andere informatrice het. Waarschijnlijk iemand van de generatie die nooit topografie heeft gehad op de basisschool. Op de vraag van een beller naar een nummer in het Zuid-Limburgse Slenaken, komt de wedervraag of deze plaats bij het Drentse Sleen hoort? Niet bepaald...

BV

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

KLANTTEKENINGEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken