Bekijk het origineel

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

MUZIEK OP MAANDAG

5 minuten leestijd

Nacht van de Oude Muziek

Van de jongeman op badslippers tot de heer in driedelig kostuum, ze hebben één ding gemeenschappelijk: de passie voor oude muziek. Genietend tikken ze de maat mee of neuriën zachtjes de melodie. Vrijdagavond had in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht de Nacht van de Oude Muziek plaats. Talrijke musici gaven het 16e Holland Festival Oude Muziek Utrecht een gezicht. Ze deden het vol overgave. Spelen leek geen opgave maar een voorrecht.

Met verve brengen de ensembles Les Haulz et les Bas en Alta blaasmuziek uit de late Middeleeuwen ten gehore. Afwisselend klinken schalmei, pommer, doedelzak en schuiftrompet. Buiten de grote zaal proberen twee violen en een bas de sfeer van de Amsterdamse herbergen rond 1700 op te roepen. De groep Sirinu mixt composities uit de Spaanse Renaissance met werken uit de Boliviaanse Andes. Sereniteit en vurigheid wisselen elkaar daarbij af. Devoot vertolkt de sopraan Sarah Stowe het Sacris solemniis, waarin het laatste avondmaal in herinnering wordt geroepen. Wanneer de ritmiek van de Latijns-Amerikaanse muziek klinkt en trom en fluit zich roeren, krijgt haar stem iets frivools. Tijdens de vele concertjes passeert een scala aan muziekinstrumenten de revue. Veel musici bespelen diverse instrumenten. Dat maakt deze nacht en het daaropvolgende festival extra boeiend. Veelvuldig introduceert een ensemblelid het te spelen werk, al dan niet doorspekt met een vleugje humor. Het zorgt voor een informele sfeer. Dapper probeert Bart van Oort op z’n fortepiano boven het geroezemoes en het getingel van glazen uit te komen. Een verdieping hoger weet René Meeuws met draailiercomposities te boeien. Kort daarop gaat Anima Etema onder leiding van dirigent Jos van Immerseel Symfonie nr. 9 in C-groot van Franz Schubert te lijf. Gul strooien de leden van dit barokorkest met een onuitputtelijke stroom natuurmuziek. Momenten van jubel en verstilling wisselen elkaar af.

In de aankondiging was gewaarschuwd voor besmetting met het Oude Muziek-virus. Het publiek ontkomt er niet aan. Krioelend zoekt het naar musici van zijn gading. Hun blijk van waardering is om 20.00 uur en 1.00 uur hetzelfde. Ontroerend zijn de klanken die harpist Andrew Lawrence-King aan zijn instrument weet te ontlokken. Donker de tonen van een ruim twee meter hoge subcontrabas, voortgebracht door het Amsterdam Loeki Stardust Quartet. Wreed verstoort de gong van Vredenburg de blokfluitklanken. Om 1.10 uur houden de fluiters het voor gezien.

De Nacht van de Oude Muziek bood aspiranten en liefhebbers de mogelijkheid om te snuiven aan wat komen gaat: twee weken muziek. Enkele thema’s zijn: Verborgen schatten van Latijns-Amerika, Johannes Ockeghem, Francesco Landini, Barokopera, Schubert en het klavier, Muziek uit de islamitische wereld.

Onderzoek naar muziekwaameming

In Nijmegen is ‘s werelds grootste onderzoekcentrum voor muziekwaameming neergestreken. Het Nijmeegs Instituut voor Cognitie en Informatie (NICI) opende vandaag dit op muziek gerichte onderzoeksinstituut. Een internationaal team van musicologen, psychologen en informatici gaat in het centrum onderzoek naar muziekwaameming en muziekherkenning doen. Muzikale uitvoeringen bevatten zo veel structuur en regelmaat, dat ze in een theorie beschreven kunnen worden. De manier waarop bijvoorbeeld pianisten het tempo in een uitvoering op doelbewuste en stelselmatige wijze variëren, is direct gerelateerd aan de muzikale stmcturen die de musicus op de luisteraar overbrengt. Als die stmcturen vaststaan, kunnen psychologen nagaan hoe uitvoerder en luisteraar mu ziek in zich opnemen en welke invloed muziek op het geestelijk welbevinden heeft.

Deze inzichten bieden ook uitzicht op een nieuwe fundering van de muziekwetenschap, waarin niet het notenschrift maar de klinkende muziek centraal staat. Tot nu toe namen wetenschappers aan dat academisch onderzoek van muziekbeleving en -uitvoering niet mogelijk was. De groep onderzoekers start deze maand met het project Music, Mind and Machine over ritme, timing en tempo. Ook het gebraik van vibrato bij strijk- en blaasinstrumenten zal dan onder de loep worden genomen.

Aan het onderzoek werken behalve wetenschappers uit Nijmegen en Amsterdam ook deskundigen uit de Verenigde Staten en Frankrijk mee. Ze hopen computermodellen van muziek en menselijk muzikaal gedrag te ontwikkelen, zowel voor het beluisteren als het uitvoeren van muziek. De wetenschappers beschikken daarvoor onder andere over een computergestuurde concertvleugel. Gerenommeerde musici verlenen aan verschillende studies hun medewerking. Het NICI levert met dit project, dat naar verwachting jaren in beslag zal nemen, de grootste onderzoeksinspanning ter wereld op dit terrein.

Muziekprijs voor Geert Smits

De bariton Geert Smits krijgt op 14 september uit handen van staatssecretaris Nuis de Nederlandse Muziek Prijs 1997. Ter gelegenheid daarvan volgt er een concert in de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, waar Smits, begeleid door het Radio Symfonie Orkest, werk van Mozart, Mahler en Ravel ten gehore zal brengen. Genomineerden voor de Nederlandse Muziek Prijs

worden financieel in de gelegenheid gesteld gedurende enkele jaren bij gerenommeerde muziekpedagogen te studeren. Smits studeerde onder meer in Zwitserland, de VS en Italië. Na afloop van deze studieperiode bevonden een begeleidingscommissie en zijn mentor de vorderingen dusdanig dat Smits in aanmerking kwam voor de prijs, die bestaat uit twee penningen. De bariton heeft inmiddels twee rollen bij achtereenvolgens de Wiener en de Hamburger Staatsoper, aldus een woordvoerder van het Fonds voor de Podiumkunsten.

Kerr conservatoriumdocent

Alexander Kerr, naast Rudolf Koelman de nieuwe concertmeester bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest, maakt een goede opgang in ons land. Vandaag start hij als hoofdvakdocent viool aan het Utrechts Conservatorium. Kerr volgt de in 1996 overleden Philipp Hirshhom op. In de domstad zijn ze blij met de komst van de Amerikaan. De jonge violist heeft een scala van succesvolle optredens op diverse continenten achter de mg. Voor zijn komst naar het Concertgebouw Orkest was Kerr concertmeester van het Charleston Symhony Orchestra en het Cincinnati Symphony Orchestra. „Kengaf in de Verenigde Staten privéles en masterclasses. Hij komt in Utrecht in een bedding van een viooltraditie. Waardevol voor hem is erman, voor wie hij Bij het Concert dat Viktor Libgebouw Orkest in de plaats kwam, een van zijn collega’s is”, vertelt pr-medewerker D. Meinen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken