Bekijk het origineel

Zorgen om Hongaarse scholen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zorgen om Hongaarse scholen

OGO overhandigt eerste kerkgeschiedenismethode voor middelbaar onderwijs

8 minuten leestijd

MISKOLC - De ingezette modernisering van het nieuwe schoolsysteem in Hongarije is een groot gevaar voor de toekomst. Deze waarschuwing liet dr. Kalman Atila, oud-staatssecretaris van onderwijs in Hogarije, zaterdag horen tijdens de landelijke opening van het schooljaar van de tachtig scholen die uitgaan van de Hongaarse Gereformeerde Kerk.

Veertig scholen en de kerkleiding, onder wie twee van de vier bisschoppen en drie lekenleiders, waren vertegenwoordigd in de kerk aan de Kossuth Lajosstraat in de noordoostelijke stad Miskolc. Het geheel ging gepaard met traditioneel vlaggenvertoon van de scholen, toespraken, uitvoeringen door een schoolkoor van een gereformeerd gymnasium en het voordragen van gedichten.

De tachtig Hongaars-gereformeerde scholen zijn na de communistische machtsovername teruggevraagd door de kerkelijke gemeenten. Dat gebeurde inclusief de slecht onderhouden gebouwen en sommige leraren die niet zo’n sterke gereformeerde levensovertuiging hadden. Daarom benadrukten alle sprekers de noodzaak van een sterke identiteit voor de scholen, leerkrachten, leerlingen en ouders.

Als eerste deed dat dr. Bölcskei Gustav, de bisschop van Debrecen, die sinds mei synodevoorzitter is van de Hongaarse Gereformeerde Kerk. Hij opende het schooljaar met een preek over Matthéüs 9:14-17, over nieuwe wijn in nieuwe zakken. Dr. Bölcskei benadrukte de noodzaak van een persoonlijk geloofsantwoord op de vragen van deze tijd. „Het aantal scholen is de laatste tijd sterk gegroeid. Het gaat nu echter niet meer zozeer om het aantal, maar om de inhoud. Welke waarden krijgen de leerlingen op onze scholen mee? De huidige situatie op onze scholen is niet dezelfde als die van vijftig jaar geleden. Het gaat erom de bijbelse waarheden in de nieuwe situatie te vertolken”.

Groot gevaar

Kalman Atila, momenteel rector aan een gereformeerde middelbare school in Papa en lekenvoorzitter van de synode van de Hongaarse Gereformeerde Kerk, waarschuwde voor de dreigende modernisering van het Hongaarse schoolsysteem. „Nu is dat een systeem met centrale regels. Het is een hard systeem, maar het geeft goede resultaten. Daarnaast is er het systeem van beneden af, waarin de leerlingen weinig lessen krijgen, met als gevolg lage resultaten. Deze nieuwe leerplannen zijn een groot gevaar voor de toekomst van het Hongaarse onderwijs, waar zo veel waarde in zit”, aldus de voormalige bewindsman.

Kalman gaf vier antwoorden op de vraag: Wat is reformatorisch? „Ten eerste is dat de Bijbel. Ten tweede het persoonlijk contact met de Heere, door het lezen van de Bijbel, gebed en bijbelstudie. Ten derde geloof in de daden die God voor mij heeft gedaan. Ten vierde de uitverkiezing”. Dit laatste is nogal een pijnpunt bij mensen, aldus Kalman. „Waarom verkiest God niet de mensen die wij kiezen? God verkiest echter mensen die Hij gewillig maakt aan Zijn wil”.

Dr. Kalman benadrukte het Hongaars-nationale karakter van het gereformeerde onderwijs. „We moeten de dingen in onze mooie Hongaarse taal duidelijk maken en onze nationale cultuur bewaren. We hoeven ons niet te schamen voor onszelf en voor ons land”. Kalman beklemtoonde ook de band met de Hongaren buiten de landsgrenzen. „Wij zijn voor hen verantwoordelijk. Wij willen zelfbewuste, Hongaars-gereformeerde scholen. Daar geloof ik in”. Volgens de rector kunnen de dominees de kerken het beste helpen door de intelligentste studenten naar de universiteiten te sturen.

Kiss Laszlo, districtsleider (een ker kelijk schoolinspecteur) in het district Debrecen, sprak zijn zorg uit over de slechte staat van onderhoud waarin de terugontvangen scholen verkeren. Toch repten hij en de drie andere districtsleiders over de teruggave van enkele (kleuter)scholen en over de nieuwbouw j van een schoolgebouw. „Ook de inhoud van het gereformeerde onderwijs groeit”. Zowel de burgemeester van Miskolc als de vertegenwoordiger van! het ministerie van onderwijs benadrukte het belang van kwaliteit in het onderwijs, de burgervader tevens de importantie van identiteit.

Drs. J. Mulder, secretaris van de stichting Ondersteuning Gereformeerd Onderwijs in Oost-Europa (OGO), overhandigde dr. Bölcskei en dlr. Kalman de eerste exemplaren van de kerk-]geschiedenismethode deel, die door Hongaarse kerkhistorici is geschreven.

„Het betreft de eerste kerkgeschiedenismethode sinds zeventig jaar”, zo zei Kalman desgevraagd. Het 230 pagina’s.tellende boekwerk is bestemd voor dev bovenbouw (16-18) van de middelbare scholen. Kalman en Bölcskei toondenf zich ingenomen met de methode. Die moet in de grote behoefte aan kwalitaj? tief goed, gereformeerd materiaal voor-zien. „Een bijzonder boek, op een bij zonder moment, voor bijzonder onderwijs”, aldus Mulder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Zorgen om Hongaarse scholen

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken