Bekijk het origineel

Mosselconsumptie in ons land stijgt enorm

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Mosselconsumptie in ons land stijgt enorm

Afzet nu al 22 procent hoger dan vorig jaar

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - De mosselconsumptie in Nederland stijgt enorm. Nog nooit zijn er tijdens de eerste weken van het mosselseizoen zo veel mosselen afgezet als dit jaar. Dat heeft het Nederlands Visbureau gisteren bekendgemaakt tijdens de start van de nationale mosselweek.

Vergeleken met de eerste weken van het record-consumptieseizoen ‘96-’97, is de stijging nu 22 procent. Het visbureau verwacht over dit hele jaar een toename van de mosselconsumptie in Nederland tussen 60 en 65 procent. Vorig seizoen lag dat cijfer op 54 procent. Toen sprak men al over een „ongelooflijk succes”. Het ziet ernaar uit dat dit record minstens geëvenaard gaat worden.

Volgens woordvoerder Robert Carp van het Nederlands Visbureau is de mossel in korte tijd bijzonder populair geworden. „In veel huishoudens worden mosselen gegeten als gezelligheidsfactor”. Promotiecampagnes hebben daarmee hun vruchten afgeworpen. De sterke stijging van de consumptie aan het begin van dit mosselseizoen is het gevolg van de gezamenlijke start in Yerseke, denkt Carp.

Voor het eerst spraken de handelaren met elkaar af om op dezelfde datum, 16 juH, te beginnen. Dat gebeurde met een spectaculaire actie, waarbij ook de minister van landbouw aanwezig was. De presentatie kreeg internationale publiciteit.

Daarnaast maken ook steeds meer supermarkten reclame voor het schelpdier. Zeker tijdens deze promotieweek worden op tal van plaatsen allerlei proeverijen georganiseerd. Tal van restaurants doen daar aan mee. Verder is er reclame op de radio en besteden tvprogramma’s aandacht aan de bereiding van mosselen. In totaal kost de campagne van deze week de sector 500.000 gulden.

België

Overigens ligt de mosselconsumptie in Nederland nog steeds ver achter bij die in België. Ligt het percentage mosseleters in Nederland op 12, in België is zeker 60 procent van de bevolking vaste afnemer van het zwarte goud. En ook daar stijgt de afzet nog steeds. „Dat land halen we nooit in. Mosselen eten is daar een deel van het leven”, aldus Carp.

Supermarkten in Nederland spelen in op de groeiende populariteit van mosselen door complete mosselpakketten in de schappen te leggen; inclusief stokbrood, sauzen, wijn en kruiden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Mosselconsumptie in ons land stijgt enorm

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken