Bekijk het origineel

Schoolbegeleidingsdienst in Roemenië van start

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schoolbegeleidingsdienst in Roemenië van start

Gereformeerd instituut moet identiteit scholen versterken

4 minuten leestijd

CLUJ-NAPOCA - Met een preek van de Hongaars-gereformeerde bisschop van het Roemeense Transsylvanië, dr. Csiha Kalman, werd gistermiddag de gereformeerde schoolbeleidingsdienst RPI opgericht.

Het instituut is de Roemeense evenknie van de Hongaarse gereformeerde schoolbegeleidingsdienst met dezelfde naam. Financieel wordt het Roemeense instituut vanuit Nederland gesteund door dCsStichting Ondersteuning Gereformeerd Onderwijs in Oost-Europa (OGO). Doel van het nieuwe bureau is begeleiding van de 25 gereformeerde middelbare scholen, door onder meer de ontwikkeling van christelijke lesmethodes.

Sinds de omwenteling in 1989, toen Roemenië het juk van het communisme officieel van zich afwierp, heeft de staat deze scholen teruggeven aan de kerk. Het nieuwe instituut is bedoeld de schoolleiding te helpen met het gestalte geven aan de gereformeerde identiteit van het onderwijs. Veel leraren zijn meegekomen met de teruggave van de scholen terwijl zij niet allen het gereformeerd onderwijs vanuit overtuiging dienen.

Wonderbare spijziging

De Nederlandse stichting OGO steunt het instituut maandelijks met 1250 Duitse mark voor een contractperiode van vijf jaar. Voor de inrichting van de instelling werd reeds 20.000 Duitse mark beschikbaar gesteld.

Dr. Csiha hield de openingspreek naar aanleiding van Johannes 6:1-13, de wonderbare spijziging. Hij zei te wensen dat op het pedagogisch instituut „Jezus Christus de eerste Leraar zal zijn. Ik hoop dat veel kinderen de Heere Jezus zullen zoeken in Gods Woord. En ik hoop dat leraren naar dit instituut zullen komen om te leren hoe ze voor Jezus kunnen leven”.

De bisschop benadrukte het belang van de uitgave van leermethoden op godsdienstige grondslag. Verder beklemtoonde hij nogmaals het belang van een persoonlijk geloof. „Het is niet belangrijk of wij vijftig gebouwen terugontvangen en financieel kunnen onderhouden. Het belangrijkste is dat we de genade door Jezus Christus hebben gekregen”.

Gevangenis

De directeur van het Roemeense RPI, prof. dr. Kovacs Lajos, startte zijn verhaal met een persoonlijke bekentenis. De emeritus hoogleraar pedagogiek en psychologie moest om het geloof vier jaar in de gevangenis verblijven, waar zijn vrouw het eerste kind kreeg. Die jaren verbleef hij met zijn gezin met twee kinderen in een cel van 28 vierkante meter. In de gevangenis leidde hij, zonder Bijbel, dagelijkse een geheime .bijbelkring. Daarna moest hij dwangarbeid in een radioactieve chemische fabriek verrichten. In 1990 werd hij hoogleraar, zo bleek desgevraagd. „Ik heb weinig mogelijkheden gehad om werk te doen in het dienst van het Koninkrijk van God”, zei Kovacs. „Nu heb ik die wel gekregen. Nu is er werk voor de toekomst”.

Het is volgens prof. Kovacs de taak van de kerk en de school om de waarden van het christendom uit te dragen. „Onderwijs moet gegrond zijn op de vaste Rots. Jezus Christus is de zin van het leven. Christen-zijn heeft zin in tijden van droefheid. Christelijk leven is bevlekt met zonde, maar het is een leven uit genade”. Christendom weerhoudt leraren ervan een tiran en een anarchist te worden. „Als een leraar uit de genade van God leeft, kan hij niet genadeloos heersen in de school”.

Leefregels

Kovacs zei contacten met de gereformeerde schoolbegeleidingsdienst in Hongarije op prijs te stellen, onder meer met betrekking tot het uitbouwen van de leermethoden. Papp Komel, adjunct-directeur van het Hongaarse RPI, overhandigde hem daartoe een exemplaar van de zaterdag verschenen kerkgeschiedenismethode, een Hongaars literatuurgeschiedenisboek en een Latijnse grammatica.

De directeur van de Nederlandse BGS, drs. N. J. Teerds, tevens bestuurslid van stichting OGO, beschreef de activiteiten van zijn schoolbegeleidingsdienst. Hij stelde voor met de Hongaarse en de Roemeense RPI via OGO samen te werken. Drs. J. Mulder, secretaris van OGO, benadrukte het belang van identiteit en kwaliteit in de statuten, maar ook in de leerstof, de pedagogische uitgangspunten, de omgang met elkaar en de leefregels op school.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Schoolbegeleidingsdienst in Roemenië van start

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken