Bekijk het origineel

Met een bus vol zand naar het strand

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Met een bus vol zand naar het strand

Vakantiegangers vol lof over parkeren op transferium in Renesse

5 minuten leestijd

RENESSE - Massaal staUen vakantiegangers hun auto op de sfeervolle parkeerplaats aan de rand van het dorp. Via huifkarren, cabriobussen en stoomtreinQes laten ze zich gratis naar het strand brengea Het transferium in Renesse is een groot succes, stelt “WD-wethouder ir. C. W. Veerhoek vast „JHet is ons gelukt de Duitsers uit htm dikke Mercedes te krügen. Dat is niet gering”.

Voor de vierjarige José begint de vakantie vreugde al in lijn 3, die haar samen met haar ouders naar de duinovergang Hoogenboomlaan-Watergat brengt. Met haar strandschepje en -emmertje maakt ze een klein droomkasteeltje in het zand dat de.vloer van de bus bedekt. Bij een hobbel in het centrum van Renesse stort het bouwsel in; José waagt dapper een tweede poging.

Vader Hans König uit Düsseldorf kijkt vanaf de zitting met een glimlach toe. „Ze is helemaal „verrückt” van de strand-express. Vooral de elektrokar vindt ze leuk”, zegt hij. Bijna dagelijks maken König en zijn vrouw en kind gebruik yan het gratis openbaar vervoer van het transferium. „Dit systeem werkt fantastisch. Voortaan kan ik mijn auto snel kwijt en hoef ik niet meer kilometers lang te zeulen met badtassen en strandstoeltjes”.

Groene mat

Dagelijks maken enkele honderden automobilisten gebruik van het transferium, dat de gemeente in samenwerking met Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland voor 8 miljoen gulden heeft aangelegd. Via onverharde paden rijden zij hun voertuig naar een van de duizend vakken op de groene grasmat. Van een grauwe parkeervoorziening, waar de zon de hele dag in het asfalt brandt, is geen sprake. Overal zijn jonge bomen en struiken geplant.

En terwijl de badgasten zich met de bussen en huifkarren van vervoermaatschappij Carlier naar de kust laten rij den houdt een parkeerwachter vanuit een metershoog stoeltje het wagenpark in de gaten. „Auto-inbraken komen hier niet voor. Af en toe draai ik een raampje dicht”, zegt studente Linda Schuller.

Met het transferium oogst SchouwenDuiveland, met 3,5 miljoen overnachtingen de grootste recreatiegemeente van Nederland, grote waardering. Toeristen verheugen zich -tot genoegen van de recreatieondernemers- in het ge mak ervan, inwoners zijn blij met het einde van de verkeerschaos in het centrum en op wegen langs de kust. Ook Rijkswaterstaat, het provinciebestuur van Zeeland en de ANWB bejubelen het verkeersproject. Alleen vanuit Burgh-Haamstede weerkUnkt een wanklank: de inwoners voelen zich achtergesteld bij Renesse en eisen ook een transferium.

VVD-wethouder ir. Veerhoek, lid van de verkeerscommissie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, mag de lof persoonlijk opstrijken. Hij geldt als het brein achter het transferium, dat een belangrijk onderdeel vormt uit een integraal mobiliteitsplan. „Ik moet bekennen dat ik alles uit de kast heb gehaald om er iets moois van te maken. Ik herinner me de reacties na de presentatie van het plan: Een luchtbel van Veerhoek, die snel uit elkaar spat. Zo werd erover geschreven”.

Rapport

Het succes van het afgelopen vakantieseizoen wordt deze maand geboekstaafd in een rapport. Daarin verschijnen ook’ de resultaten van een enquête onder de ruim 250.000 toeristen die hun auto op de luxueuze parkeerplaats hebben gestald. Het transferium in Renesse is het enige in het land waarmee de overheid en Rijkswaterstaat positieve resuUaten boeken. Amsterdam en Groningen hebben ook een soortgelijke parkeervoorziening, maar daar dreigen de projecten te eindigen in een fiasco.

Het welslagen van het transferium in Renesse heeft volgens wethouder ir. Veerhoek alles te maken met wat hij noemt „de psychologie van de vakantieganger. Ik ben er van overtuigd dat toeristen gemakkelijker te beïnvloeden zijn dan forensen. De laatsten reizen elke dag met hetzelfde vervoermiddel van A naar B. Vakantiegangers houden van afwisseling”.

De wethouder sprak onlangs nog een campinghouder over het beïnvloeden van autominnende toeristen. „De man maakte zich voor de start van het project zorgen over de vraag of we de Duitsers uit hun dikke Mercedessen zouden krijgen. Later zei stelde hij tevreden vast dat het inderdaad was gelukt; Duitsers laten zich graag aanspreken op hun milieubewust gedrag. Zeker als j e ze een prachtig vervoersalternatief aanbiedt”.

Gratis

Zowel het parkeren op het transferium als het reizen met de bussen is gratis. Volgens Veerhoek is dat de sleutel tot het succes. „Ik begrijp dat j e in Amsterdam en Groningen moet betalen. Dat kan een belangrijke reden zijn voor het floppen van de projecten daar”. Het transferium is bovendien aantrekkelijk ingericht: toeristen kunnen er informatie krijgen bij een speciale VVV-balie. Er zijn een telefooncel en een douche en er is een babykamer ingericht.

Ook de bussen zien er aantrekkelijk uit. Chauffeurs van busonderneming Carlier uit Middelburg hebben kruiwagens vol zand op de vloer gemikt. „Al in de bus krijgen de passagiers een strandgevoel”, zegt Veerhoek. Kinderen kunnen er met emmertjes en een schepje in spelen. Wie de auto op het transferium zet, hoeft gemiddeld slechts vier minuten op vervoer te wachten. De toeristen kunnen via een Rad van Busplezier de bestemming uitkiezen.

De kosten van de exploitatie bedragen jaarlijks zo’ n 450.000 gulden, verdeeld in twee posten. Het onderhoud van het transferium kost 150.000 gulden, het openbaar vervoer 300.000 gulden. Een deel daarvan dekt de gemeente uit de toeristenbelasting. De rest betaalt Schouwen-Duiveland uit eigen zak. In de nabije toekomst wil Veerhoek komen tot de vorming van een Mpbiliteitsfonds.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Met een bus vol zand naar het strand

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken