Bekijk het origineel

Splitsing busbedrijf VSN kost 2500 banen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Splitsing busbedrijf VSN kost 2500 banen

Bonden furieus over reorganisatieplannen

3 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - Splitsing van het streekbusconcern in twee bedrijven en op termijn 2500 van de 17.730 banen weg. Met deze drastische maatregelen wil Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN) zich voorbereiden op de concurrentie in het openbaar busvervoer.

Het bedrijf moet voldoen aan de eisen die minister Jorritsma (Verkeer) heeft gesteld. Zij streeft naar een vrije markt voor het busvervoer. De monopoliepositie van VSN staat dat in de weg, vindt zij.

Bestuur en commissarissen van VSN hebben gisteren besloten het bedrijf finaal in tweeën te hakken. De huidige aandeelhouder van VSN, de Staat der Nederlanden, wordt eigenaar van de beide ‘nieuwe’ bedrijven. Het is niet de bedoeling onderdelen op korte termijn in de verkoop te doen.

Tegelijk moet VSN bezuinigen. Er dreigen 1300 kantoorbanen en 1200 banen onder chauffeurs te verdwijnen. Vorige week circuleerden nog berichten over 1500 banen. De forse ingreep is volgens de VSN-top noodzakelijk omdat de kosten te hoog zijn. „Bij ongewijzigd beleid dreigt het concern binnen twee jaar in de verliezen terecht te komen”, aldus de officiële mededehng. Vorig jaar maakte het bedrijf op een omzet van 2,36 miljard gulden een uiterst mager winstje van 12,1 miljoen gulden, een half procent dus van de omzet.

Furieus

De Vervoersbonden FNV en CNV hebben furieus gereageerd. Zij eisen de garantie dat er geen gedwongen ontslagen vallen. VSN weigerde gisteren die toezegging te doen. Volgens FNV-bestuurder D. Ketting „ontbreekt elk feitelijk gegeven” voor zo’n majeure ingreep. Het bedrijf moet veel meer informatie geven. Th. de Jong van de CNVbond: „Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit nodig is om te kunnen overleven”. Beide bonden gaan ervan uit dat er genoeg geld is voor een regeling waarbij niemand gedwongen vertrekt. Minister Jorritsma kondigde gisteren een tegenonderzoek aan naar de voornemens. Vooral de financiële kant van de zaak wil zij toetsen.

Nog belangrijker is of VSN voldoet aan de voorwaarden voor marktwerking die de Tweede Kamer voor de zomer heeft goedgekeurd. In 2003 moet 35 procent van het streekvervoer worden aanbesteed. VSN mag daar niet aan meedoen zolang haar rtiarktaandeel meer dan 50 procent bedraagt. Door zich te splitsen denkt het concern aan clie eis te voldoen.

Volgens een woordvoerder van de minister „is het dus de vraag” of het VSN-voorstel tegemoetkomt aan de voorwaarden. FNV-man Ketting be grijpt die twijfel wel: „Ik geloof niet dat de twee nieuwe bedrijven echt de concurrentie met elkaar aangaan”. De enige concurrent van VSN tot nu toe, het Amerikaanse Vancom, „kan zich voorstellen” dat de nieuwe constructie nog niet voldoet aan wat Jorritsma wil.

Samenraapsel

De huidige VSN is een samenraapsel van acht busbedrijven, die elk vrij zelfstandig werken. In de nieuwe opzet verdwijnen die om plaats te maken voor twee ondernemingen, waarvan de namen nog niet bekend zijn.

Het eerste bedrijf is geconcentreerd in de Randstad en het miSden van het land. Het bestaat uit NZH (Noord-Holland), ZWN (Zuid-Holland en Zeeland), Midnet (Utrecht) en Oostnet (Gelderland en Overijssel). Nummer twee omvat BBA (Brabant), Herraes (Limburg), Veonn (Friesland) en Hanze (Groningen).

CNV’er De Jong zet vraagtekens bij deze indeling. Er ontstaat volgens hem een randstedelijk bedrijf met 65 procent van de markt en een niet-randstedelijke organisatie met 35 procent. „Het lijkt verdacht veel op een sterfhuisconstructie voor het tweede bedrijf’. VSN ontkent dat. Het concern wil twee volwaardige bedrijven neerzetten, die elk groot genoeg zijn om tegen internationale concurrenten te kunnen opboksen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Splitsing busbedrijf VSN kost 2500 banen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken