Bekijk het origineel

Plezierige makker met gerijpt karakter

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Plezierige makker met gerijpt karakter

RD-autotest: Jeep Cherokee 2.5 TD SE

7 minuten leestijd

Jeep en Levi Strauss & Co. vertonen opvallende overeenkomsten. Zowel de fabrikant van stoere automobielen als de koning van de spijkerbroek heeft een hardnekkige afkeer van revolutionaire veranderingen. Het origineel wordt gekoesterd en met zorgvuldig gekozen fijnslijperij in de tijd opgewaardeerd. Verder zijn Jeep en Levi’s net zo goed exponenten uit het land van de onbegrensde mogelijkheden als McDonald’s. Een confrontatie tussen deze drie statements van de Amerikaanse cultuur kon dan ook niet uitblijven. Never change a winning team!

De Jeep Cherokee staat weliswaar in de schaduw van het echte origineel, de Wrangier, maar dat neemt niet weg dat de wagen door zijn hoge leeftijd inmiddels respect weet af te dwingen. De hoge hoekige koets is al sinds 1984 vrijwel ongewijzigd in productie en kan zich nog immer verheugen in de affectie van een trouwe schare toegewijden. De Jeep Cherokee heeft zich dan ook als een tijdloze auto laten gelden. Onlangs achtte de fabrikant de tijd echter rijp om een veertigtal verfijningen in het concept aan te brengen. Een en ander geschiedde vanuit de diepgewortelde overtuiging dat wat van nature goed is, beter met rust gelaten kan worden.

Het interieur werd verbeterd en de klimaatregeling op de hedendaagse eisen afgestemd. Verder onderging het koetswerk wat retouches, die de wagen naar mijn smaak buitenge-woon goed hebben gedaan. Het karakter bleef echter onaangetast.

Overgewicht

Spijkerbroekengigant Levi Strauss & Co. hanteert eenzelfde productbenadering. Het origineel wordt sinds 1873 aan de- man gebraóht en is als de onvolprezen Levi’ s 501 nog steeds de meest verkochte broek uit het assortiment. Amerikanen lijken op meer terreinen vernieuwingsdrang te verfoeien. Zo herdenkt eetketen McDonald’ s dit jaar dat zijn eerste restaurant precies een halve eeuw geleden de deuren opende. Met dank aan de hamburger.

De beproefde Cherokee verbruikt diesolie. En niet zo klein beetje ook, want de 1540 kilogram wegende Jeep kampt met de ellendige combinatie van overgewicht en een slecht figuur. Voornamelijk door de ongunstige luchtweerstand, valt het verbruik met een gemiddeld resultaat van 1 op 8,4 in de categorie dorstig. De dieselgestookte krachtbron is van Italiaanse makelij en telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,5 liter. Het maximumvermogen bedraagt 85 kW/l 15 pk bij 3900 tpm, terwijl het maximumkoppel van maar liefst 300 Nm reeds bij 2000 tpm bereikt wordt.

Ondanks dit lang niet kinderachtige aggregaat presteert de Jeep niet meer dan redelijk. Een topsnelheid van 162 km/h en een acceleratie vanuit 0-100 km/h in, 12,3 seconden maken van de Cherokee geen strepentrekker. Bovendien gedi’aagt de krachtbron zich bij hogere toerentallen behoorlijk luidruchtig, zodat de lust tot het overschrijden van de in ons land geldende maximumsnelheden behoorlijk beteugeld wordt.

Grijs verleden

De Jeep Cherokee is een uitermate geschikte wagen om jezelf in opper ste rust te verplaatsen. Haast verwordt achter het stuur van de Cherokee tot een uiterst betrekkelijke gemoedstoestand, domweg omdat de auto er niet van houdt het slachtoffer te worden van des bestuurders grillen. Op tijd van huis gaan verdient dan ook de voorkeur, overigens niet alleen wanneer per Jeep gereisd wordt.

De Jeep Cherokee kan nimmer met een conventionele personenwagen worden vergeleken. Daarvoor heeft dit soort wagens te veel afwijkende eigenschappen. Zo is de Cherokee voorzien van een uitschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage gearing. Het onderstelprincipe stamt uit een ver en grijs verleden. De Cherokee heeft zowel voor als achter een starre achteras. Bij terreinwagens is de starre achteras gemeengoed, maar de meeste moderne vierwielaangedreven reuzen hebben een onafhankelijke wielophanging voor. Bovendien heeft de Cherokee achter nog altijd bladveren, terwijl schroefveren meer van deze tijd zijn.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Cherokee op het onderdeel comfort wat steken laat vallen. De wagen-is simpelweg stug geveerd en heeft nogal moeite met de verwerking van korte oneffenheden. Vooral de achterpassagiers worden nogal nauwkeurig van dit soort ongerechtigheden in het wegdek op de hoogte gesteld. De Cherokee heeft daarentegen een zeer behoorlijk bochtgedrag. De Jeep blijft lang neutraal. Alleen op nat wegdek is het oppassen geblazen, want dan heeft de wagen nog wel eens de neiging om over vier wielen de bocht uit te glijden.

De besturing van de Cherokee is okay. De wagen stuurt behoorlijk strak en zeker niet te licht. De versnellingspook dient zelfs met enige krachtsinspanning ter hand genomen te worden. Zo hoort het ook, want je moet er toch niet aan denken om in een dergelijke auto een licht schakelend versnellingsbakje aan te treffen. De remmen zijn eveneens in orde, al is het verwonderlijk dat ABS niet standaard is en dat het zelfs niet tegen meerprijs verkregen kan worden. Slechts de meest exclusieve Cherokee is van dit veiliheidsverhogende stukje techniek voorzien.

Het interieur van de Cherokee is in handen van de vernieuwers bij Jeep gevallen. Zij hebben echter een keurige prestatie geleverd, want de oude vertrouwde vormen zijn intact gebleven en harmoniëren nog steeds met de carrosserie. Het geheel ademt echter een groter kwaliteitsbewustzijn en heeft aan bedieningsgemak gewonnen. Desondanks blijven sommige details verwonderlijk, zoals die maffe trekschakelaar voor de verlichting en de onlogische plaats van het schuifje voor de koplamphoogteverstelling.

Afdekstofje

De voorstoelen van de Cherokee zijn lekker stevig, maar missen node een kantelstand. De stoelen kunnen voor het mooi helaas niet ver genoeg naar achteren geschoven worden, zodat langbenigen zich minder geriefelijk achter het stuur kunnen installeren. Een standaard hoekverstelling zou dit gebrek goeddeels kunnen compenseren. Tegelijkertijd is het maar goed ook dat de lengteverstelling van de voorstoelen beperkt is, anders zouden de achterpassagiers onder luid protest hun ongenoegen kenbaar maken. De hoeveelheid beenruimte Ijoudt achterin namelijk niet over.

De bagageruimte meet 964 liter nuttig beladingsvolume. Dat geldt dan wel voor belading tot aan het plafond. Onder het knullige afdekstofje is jammergenoeg voor veel minder plaats. De importeur van de merken Chrysler en Jeep had de Cherokee voor de gelegenheid in luxueuze SE-outfit afgevaardigd.

De Cherokee wordt namelijk standaard als S-uitvoering (ƒ 72.690) geleverd en is dan voorzien van sperdifferentieel, radio-cassettespeler, twee airbags, airconditioning, vier hoofdsteunen en metallic lak. Uitrustingsniveau Sport behelst zaken als een lederen stuurwiel, cruise control, elektrisch bediende ramen, centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels.

Imagebuilder

Onze testwagen werd echter nog meer weelde gegund. Hij werd dan ook opgevrolijkt met standaard lichtmetalen velgen, mattenset, roofrack, stuurwielhoogteverstelling en de gewraakte cargo cover. De Jeep Cherokee is een imagebuilder bij uitstek. Zeker in een deftige en ingetogen metallic lak, gecombineerd met een beige interieur, is de auto een ronduit stijlvolle verschijning. Technisch gezien is de auto inmiddels gedateerd. Dat is de Jeep niet echt aan te rekenen, want het concept gaat al een flink aantal jaren mee. Desondanks bUjkt de Jeep Cherokee in de praktijk een uiterst plezierige makker te zijn, zeker voor degenen met verstand van individueel time-management.

De Jeep Cherokee is een wagen met karakter, dat in de loop der jaren op een magistrale wijze tot rijping is gekomen. Velen prefereren identiteit boven innovatie en maken auto’ s als de Jeep Cherokee tot een commercieel succes. De vergelijking tussen de wagens van Jeep en spijkerbroeken van Levi Strauss is dan ook treffend. Er bestaat echter een niet te onderschatten verschil. De enige echte Levi’ s 501 bevalt met het vorderen, van de gebruiksduur allengs beter. De broek vormt zich namelijk naar zijn bezitter. Een dergelijk buigzaam karakter heb ik bij een auto nog nooit aangetroffen. Zelfs niet bij een Jeep,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Plezierige makker met gerijpt karakter

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken