Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepsramp bij Haïti eist honderden levens

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Scheepsramp bij Haïti eist honderden levens

Grote onduidelijkheid over aantal slachtoffers

4 minuten leestijd

PORT-AU-PRINCE (AFP) - Rond de vierhonderd doden. Dat is de trieste balans van een scheepsramp gisteren voor de Haïtiaanse kust Nadat bij Montrouis de gloednieuwe veerboot The Pride of Gonaive verging, hebben enige overlevenden zwemmend de kust weten te bereiken. Volgens de Haïtiaanse autoriteiten waren gisteren 67 lichamen geborgen. Het is vooralsnog onduidelijk hoeveel verder het dodental nog zal oplopen.

De Haïtiaanse kustwacht houdt het vooralsnog op drie- tot vierhonderd doden. Anderen spreken van negenhonderd. De schattingen van het aantal passagiers dat op het moment van het ongeluk aan boord was, lopen sterk uiteen. Volgens de Amerikaanse kustwacht, die bij de reddingswerkzaamheden helpt, waren er zeker 700 mensen aan boord, van wie er ongeveer 400 de kust zwemmend hebben weten te bereiken. De veerboot was gloednieuw en was pas tien dagen geleden in gebruik genomen.

Volgens plaatselijke media zijn 62 mense.ti, onder wie de kapitein, gered: Tot dusver is echter slechts de redding van twaalf mensen bevestigd. Pakistaanse en Canadese soldaten van de Verenigde Naties-vredesmacht in Haïti zijn nauw betrokken bij de reddingsoperaties.

De veerboot vertrok vanaf het eiland La Gonaive om iets over half elf gistermorgen (Nederlandse tijd) voor de overtocht naar Montrouis bij St.-Marc, circa 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Port-au-Prince. Volgens overlevenden schoot het schip bij het aanmeren door een te hoge snelheid de kade voorbij. Toen het vervolgens draaide, liepen alle passagiers naar één kant van de veerboot, waarop die omsloeg en zonk.

Volgens sommige berichten had het schip slechts maximaal tachtig mensen mogen vervoeren, en was het dus hopeloos overbezet. Volgens de plaatselijke autoriteiten echter mocht de veerboot 400 passagiers vervoeren, en bevonden zich er op het moment van het ongeluk 260 aan boord.

Guyva Merilus zei dat hij gistermorgen voor zonsopgang met gemengde gevoelens aan boord stapte van de gloednieuwe veerboot The Pride of Gonaive om vanaf het gelijknamige eiland de oversteek te maken naar Montrouis, een vissersdorp. De twintig meter lange boot had drie dekken en een air conditioning, een unicum in Haïti. „De boot leek niet stabiel. Er waren te veel mensen aan boord”, zei Merilus.

„Toen dé kapitein een manoeuvre uitvoerde, haastte iedereen zich naar een kant en sloeg de boot om”, zei een andere overlevende. Terwijl benedendeks honderden mensen schreeuwden zonk het schip in het 25 meter diepe water.

Ergste

De scheepsramp van gisteren voor de westelijke kust van Haïti zal zich waarschijnlijk scharen onder de ergste van de afgelopen tien jaar. Hier volgt een overzicht van een aantal van de grootste scheepsrampen na 1985. December 1987: de veerboot Dona Paz zinkt na een botsing met een tanker in de Sibuyanzee bij de Filipijnen. De tanker ontploft en de twee schepen vliegen in brand. Op de veerboot komen 4375 mensen om, waar het schip maar 1500 passagiers had mogen vervoeren. Elf van de dertien bemanningsleden van de tanker overlijden. Met 4386 slachtoffers is deze scheepsramp de ergste in de historie.

April 1980: opnieuw de Filipijnen. De ferry Don Juan zinkt na een botsing met een duwbak bij het eiland Mindoro. Zeker duizend mensen verdrinken. Het exacte aantal opvarenden is nooit bekend geworden.

September 1994: in de Oostzee ver drinken 852 opvarenden als de Estonia op zo’n 32 kilometer van de Finse kust zinkt. De Estonia had 989 mensen aan boord en was op weg van Tallinn naar Stockholm. De ramp met de Estonia is de grootste Europese scheepsramp.

Mei 1996: de Tanzaniaanse ferryboot MV Bukoba kapseist op het Victoriameer. 403 lichamen worden geborgen, maar reddingswerkers schatten dat er zeker duizend mensen aan boord waren.

Mei 1986: zeker 600 doden bij een scheepsramp op de Meghna-rivier in Bangladesh. Juh 1992: de Haïtiaanse veerboot Neptune zinkt; 276 mensen verdrinken en nog eens 800 worden vermist. Maart 1987: het Britse autoveer Herald of Free Enterprise kapseist en zinkt; 193 doden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Scheepsramp bij Haïti eist honderden levens

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken