Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schaderegistratie Drechttunnel blijkt succes

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schaderegistratie Drechttunnel blijkt succes

Vrachtwagens nemen geen risico

2 minuten leestijd

DORDRECHT (ANP) - Het schaderegistratiesysteem bjj de Drechttunnel in Dordrecht is een succes. Het systeem, dat nieuw is voor Nederland, signaleert alle bewegingen bij de tunnel en registreert schademakers.

Sinds de ingebruikname ervan, negen maanden geleden, is geen enkele te hoog beladen vrachtwagen de tunnel ingereden en zijn er 70 procent minder hoogtemeldingen.

Vroeger naderden jaarlijks 1200 te hoog beladen vrachtwagens de tunnelbuis aan rijksweg A16. Daarvan negeerde 68 procent de rode stopsignalen van het waarschuwingssysteem en reed door. Daardoor raakten tunnelwanden, verlichting of verkeerssignalering jaarlijks voor enkele tonnen beschadigd.

Nu nadert gemiddeld nog één te hoog geladen vrachtwagen per dag de tunnel. Dat is een daling van het aantal hoogtemeldingen met 70 procent. Bovendien stopt de betrokken vrachtwagen nu wel. Transporteurs blijken geen risico te nemen en kiezen vooraf een alternatieve route of betalen de bekeuringen voor een te hoge belading, die minimaal 500 gulden bedragen.

Tevreden

C. Abrahamse van de dienstkring Dordrecht van Rijkswaterstaat is tevreden met het resultaat. „Te hoog geladen vrachtwagens stoppen nu netjes voor de tunnel om op de vluchtstrook op de politie te wachten. Er is geen schade meer aangericht in de tunnel”.

Met het nieuwe schaderegistratiesysteem kan het voorfront met kentekenplaat van te hoog geladen vrachtwagens vastgelegd worden in de computer. Zodoende is bij schade aan de tunnelbuis de veroorzaker te achterhalen. In het uiterste geval kan vervolging worden ingesteld. Met het oude videosysteem was het achterhalen van de veroorzaker niet mogelijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Schaderegistratie Drechttunnel blijkt succes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken