Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees verbod op tabaksreclame

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Europees verbod op tabaksreclame

Bonn overweegt gang naar Hof in Luxemburg

3 minuten leestijd

BRUSSEL - Er komt een algemeen verbod op tabaksreclame in de Europese Unie (EU), maar dat gebeurt wel in fases. De EU-ministers van volksgezondheid konden het gisteravond na moeizame onderhandelingen eindelijk eens worden.

Volgens minister Borst van volksgezondheid was de Nederlandse stem „doorslaggevend”. Duitsland en Oostenrijk hielden hun verzet tegen een algemeen verbod overeind. Uiteindelijk werd besloten om de EU-richtlijn betreffende tabaksreclame binnen drie jaar om te zetten in nationale wetgeving. Een jaar daarna moet die reclame ook verdwijnen uit kranten en tijdschriften en nog een jaar later moet die reclame overal zijn verdwenen, grote evenementen en sportmanifestaties uitgezonderd. Daarvoor geldt een overgangstermijn van acht jaar. Dat betekent dat eind september 2006 alle tabaksreclame uit de Europese Unie verdwenen moet zijn.

Met de Nederlandse stem vóór was er net voldoende steun voor een gekwalificeerde meerderheid voor zo’n verbod. Duitsland was fel tegen en ook Oostenrijk lag dwars, terwijl Denemarken en Spanje zich van stemming onthielden. Pikant detail in dit verband is dat recent gehouden grote politieke congressen in Duitsland van zowel CDU als SPD werden gesponsord door respectievelijk de Duitse tabaksfabrikant Jan Phihps Reemtsma en Philip Morris. Op het SPD-congres in Hannover liepen deze week zelfs meisjes met sigaretten rond.

Door het besluit van de Europese ministers zal op termijn alle directe en indirecte tabaksreclame uit het beeld verdwijnen. Het is sigaretten- en sigarenfabrikanten namelijk ook niet meer toegestaan om andere producten zoals schoenen of reizen of aanstekers met hun logo te sieren. Het verzet tegen een verbod gold niet zozeer de gezondsheidsaspecten van het roken als wel de economische aspecten die verbonden zijn aan het verbod. Daarbij gaat het zowel direct om arbeidsplaatsen als indirect om inkomsten uit accijnzen voor de overheid.

Europees Hof

De Duitse minister van volksgezondheid Horst Seehofer noemde het besluit „onevenwichtig”. Hij sluit niet uit dat Bonn het besluit alsnog aanvecht bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Het besluit van de EU-ministerraad moet overigens nog goedge keurd worden door het Europees Parlement (EP).

De Britse minister van gezondheid, Tesa Jowell, was blij met het besluit. De kwestie is in Groot-Brittannië nogal omstreden omdat de Labour-regering zich tégen tabaksreclame had verklaard, maar een uitzondering wilde maken voor zulke reclame bij Formule-1-autoraces. Korte tijd later bleek dat Labour een verkiezingsbijdrage had gekregen van racebaas Bemie Ecclestone. In België verzet de Waalse Gemeenschap zich tegen een recent verbod op tabaksreclame van parlement en senaat omdat men vreest voor de overlevingskansen van de autoraces in Francorchamps.

Teleurstelling

De grote sigarettenfabrikanten hebben vandaag met teleurstelling en onbegrip gereageerd op het besluit van de Europese Unie (EU) om tabaksreclame en sponsoring op termijn te verbieden. „Er is geen enkel overtuigend bewijs dat reclame mensen ertoe brengt te gaan roken of méér te roken”, aldus Rothmans en het Britse Gallaher.

Rothmans, dat zijn Europese hoofdkwartier heeft in Amsterdam, spreekt van „misplaatste bureaucratische bemoeienis met ons fundamentele recht te communiceren met de 95 miljoen volwassen Europeanen die ervoor kiezen te roken”.

Volgens Rothmans heeft politieke correctheid gewonnen van de logica. Gallaher is ervan overtuigd dat het verbod het roken niet zal verminderen.

Rothmans wijst fijntjes op het economische belang van de tabaksindustrie. „De bedrijfstak levert de Europese regeringen jaarlijks ƒ 115 miljard aan belastinginkomsten op, biedt werk aan 1,5 miljoen mensen en levert een positieve bijdrage aan de handelsbalans van de EU”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 december 1997

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Europees verbod op tabaksreclame

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 december 1997

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken