Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Huiswerk wordt schoolwerk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Huiswerk wordt schoolwerk

’Gomarus’ prikkelt leraren om anders les te geven

5 minuten leestijd

Hoe bereik je dat leraren anders gaan lesgeven? Dat zij niet meer de hele dag monologen afsteken? Door de leerlingen huiswerk op school te laten maken. Dat is het „verrassend eenvoudige” antwoord van de Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem.

De afgelopen vier weken deden de leerlingen van havo-2d mee aan een proef om hun leraren tot andere didactische vaardigheden te prikkelen. Overigens zonder dat de leerlingen dat allemaal evengoed in de gaten hadden. Wat hen het meest boeide in het project, was de belofte dat zij minder huiswerk thuis hoefden te maken. En daar zegt natuurlijk geen enkele scholier nee tegen.

Gaan leraren effectief met hun lestijd om? Dat was eigenlijk de vraag waar het Gomarus-project om draaide. Het antwoord laat zich raden: lang niet altijd. Een les van drie kwartier, volgestampt met uitleg door de docent, hoeft geen goede les te zijn. Sterker nog: zo’ n les is niet aan te bevelen. De leerlingen willen ook wat dóen met de aangeboden informatie. Dus moet daar ruimte voor zijn.

Die was er, de afgelopen vier weken op de ’ Gomarus’ . De leraren van havo-2d stonden de laatste twintig minuten van hun les af om de leerlingen huiswerk te laten maken. Natuurlijk eerst voor hun eigen vak, maar als ze daarmee klaar waren, mochten ze met een ander vak verder. De leerlingen hielden nauwkeurig bij hoeveel tijd zij thuis nog nodig hadden voor hun schoolwerk.

Iets minder

De doelstelling was 25 procent minder huiswerk thuis.f die is gehaald, kan ir. J. W. Kortleven, leraar biologie en motor achter het project, nog niet zeggen. Henrieke Luteijn en Corlinda van den Berg, havo-2-leerlingen, weten het antwoord al wel. „Het scheelde iets, maar geen 25 procent”.

Is het project dus mislukt? „Nee”, zeggen de beide dames. Wel vinden ze dat een aantal dingen de volgende keer beter moet. „Sommige leraren gingen extra huiswerk opgeven om het tijdverlies in te halen, maar daar schieten wij niks mee op. Anderen zeiden aan het begin van de les: Als jullie niet te veel praten, mogen jullie straks aan het werk. Maar onze klas is best druk, dus ging het huiswerk maken soms niet door”.

Kortleven: „Het is duidelijk dat sommige leraren moeten wennen aan zo’ n nieuwe manier van lesgeven. Maar gaandeweg het project ging het steeds beter”. Hij hoopt dat de proef als een olievlek zal werken. „De leraren gaan in andere klassen wellicht ook zo werken en leerlingen kurmen elkaar warm maken om mee te doen. Ze krijgen uiteindelijk meer vrije tijd”.

Contract

Om het project een officieel tintje te geven, tekenden de leerlingen een contract. De docenten kregen van tevoren informatie over effectieve instructie, een didactische methode om maximaal rendement te scoren. Kortleven: „We hadden daarvoor iemand ingehuurd van een van de landelijke studiecentra, maar dat viel tegen. De man hield een filosofische verhandeling over: Wat is leren? Het was de bedoeling dat hij de docenten praktische tips zou geven. Zij hebben dus niet veel aan die bijeenkomst gehad”.

Hoe de leerlingen van klas 2d over het project denken, heeft Kortleven inmiddels op papier staan. Een greep uit de opmerkingen: leerlingen vinden het fijn om huiswerk op school te doen, maar dan vooral maakwerk. Leerwerk gaat velen slecht af, omdat het in de klas te onrustig is. Daar staat tegenover dat ze bij vragen kunnen overleggen met de docent of hun klasgenoten.

Verreweg de meeste leerlingen menen dat hun resultaten gelijk blijven, ook al krijgen ze minder uitleg op school. Waar ze aan moeten wennen, is het vullen van de schooltas met extra boeken, bijvoorbeeld om de repetitie Frans van de volgende dag alvast te kunnen leren. Op de vraag: Wil je doorgaan met het huiswerkproject? antwoordt iedereen: ja.

Hardop

Kortleven heeft de leerlingen op de problemen met leren in de klas voorbereid. „Dat is natuurlijk best lastig, leren tussen anderen in. Thuis hebben ze de rust. Anderen zijn gewend hardop te leren, maar dat doe je in een klas ook niet zo snel. Daarom hebben we tegen de leerlingen gezegd: Overhoor elkaar of maak een samenvatting”.

Natuurlijk is het huiswerkproject geen tovermiddel om docenten anders te laten lesgeven. Kortleven: „Onze school kiest ervoor om in kleine stapjes het doel te bereiken. Het huiswerkproject is zo’ n stapje. Al eerder deden we aan collegiaal lesbezöek, waarbij de docenten elkaars lessen beoordeelden. In januari gaat een aantal docenten zich trainen in groepswerk. Het zijn allemaal zetjes en duwtjes in de goede richting”.

Oudere docenten

Kortleven overweegt het huiswerkproject te herhalen, maar dan met heel havo-2. „We hoeven de docentengroep daarvoor niet eens zo veel uit te breiden, want we hebben er al vijftien gehad”. In de toekomst doen, wat de biologieleraar betreft, ook de andere leerjaren mee.

Dit keer waren de docenten behoorlijk vrij in de manier waarop zij aan het project deelnamen. „Op onze school geldt de stelregel: De docent bepaalt zelf wat er in zijn les gebeurt. Dus ook of er wel of geen huiswerk wordt gemaakt. Vooral bij oudere docenten ligt zoiets gevoelig”.

Leraren plegen vaak te zeggen: „Ik kom niet klaar met mijn leerstof’. Is die klacht toegenomen doordat zij minder tijd hadden om uit te leggen? Kortleven: „Ik heb het nog niet gehoord. En als ik eerlijk ben: Je kunt wel steeds een heel verhaal afsteken tegen de leerlingen, maar vaak kan het ook korter”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 december 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Huiswerk wordt schoolwerk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 december 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken