Bekijk het origineel

Klantenband

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Klantenband

2 minuten leestijd

In de supermarktwereld lijkt een nieuwe trend in opkomst te zijn. Klantenkaarten worden ingezet als middel om de rondfladderende consument te binden. Wie zo'n pas heeft, profiteert in de winkel van speciale aanbiedingen. Toevallige voorbijgangers en mensen die geen kaart hebben omdat ze niet van dergelijke marketingacties gediend zijn, betalen echter het volle pond. De Edah-card werkt volgens dit principe. De Bonus-kaart die Albert Heijn binnenkort introduceert, maakt op dezelfde manier onderscheid aan de kassa.

Inmiddels zijn er van de chipkaart van Edah 1,5 miljoen exemplaren verspreid. Grofweg beschikt dus een op de vier Nederlandse gezinnen over zo'n pasje. Wie geen Edah-card in de portemonnee heeft, kan zich bij een bezoek aan de winkel enigszins gediscrimineerd voelen. De kans is aanwezig dat allerlei aantrekkelijke aanbiedingen aan de neus voorbijgaan. Eigen schuld, zal Edah zeggen. De kaart is tenslotte voor iedereen gratis beschikbaar.

De tot het Vendex-concern behorende winkelketen is van plan nog dit jaar te starten met het toesturen van op de persoonlijke omstandigheden van de klant afgestemde aanbiedingen. Dat kan Edah doen omdat het bedrijf een koppeling maakt tussen adresgegevens en het aankooppatroon in het verleden. Wie nooit vlees koopt bij de supermarkt, kan bijvoorbeeld een aanbieding voor karbonades in de brievenbus verwachten.

Albert Heijn denkt dat 60 procent van de klanten voor de zomer beschikt over de AH Bonus-kaart. Zij kunnen in de winkel vierhonderd producten voor een lagere prijs inslaan. Op de schappen wordt aangegeven wat de actieartikelen zijn. Elke week worden honderd producten gewisseld. Klanten zonder kaart betalen de gewone prijs. Het is de bedoeling om van de gebruikelijke acties alleen de AH-toptien in stand te houden. Die geldt ook voor klanten zonder kaart.

Anders dan de Edah heeft Albert Heijn besloten niet naar adresgegevens te vragen, al wordt de Bonus-kaart wel op naam uitgegeven. Dit meldt althans het vakblad Distrifood. Klanten van het in Zaandam gevestigde concern zullen dus in ieder geval voorlopig nog geen op de persoonlijke situatie afgestemde aanbiedingen thuisgestuurd krijgen.

Ahold bereidt overigens ook nog een speciale chipkaart voor trouwe klanten voor. Hij is bestemd voor mensen die meer dan gemiddeld bij AH besteden. Daar wil het levensmiddelenconcern extra service tegenoverstellen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 februari 1998

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Klantenband

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 februari 1998

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken