Bekijk het origineel

EU wil verbod op dumpen olieplatforms

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

EU wil verbod op dumpen olieplatforms

Greenpeace spreekt van grote stap vooruit

2 minuten leestijd

BRUSSEL - De Europese Commissie wil een algemeen verbod op het dumpen van olie- en gasboorplatforms op de zeeën rond Europa. "We moeten voorkomen dat de zeeën om ons heen veranderen in stortplaatsen", aldus Europees milieucommissaris Ritt Bjerregaard.

Brussel wil een herhaling van de controverse rond het platform Brent Spar voorkomen. Oliemaatschappij Shell wilde het platform in 1995 eenvoudigweg laten afzinken. De milieuorganisatie Greenpeace voerde daar een felle strijd tegen en won uiteindelijk. Het platform werd naar Noorwegen gesleept en wordt daar ontmanteld.

Dat moet ook gebeuren met 450 van de 600 platforms in de Noordzee die de komende 25 tot 30 jaar worden vervangen. De kosten van die operatie bedragen 2 miljard ecu (4,46 miljard gulden), of, omgerekend per jaar, 80 miljoen ecu (178,4 miljoen gulden).

Te verwaarlozen

Dat is in vergelijking met de productiekosten in de oliesector een vrijwel te verwaarlozen kostenfactor, meent de Europese Commissie. Het voorstel geldt niet voor de twintig betonnen platforms. Om zulke installaties te ontmantelen is nog geen bruikbare technologie ontwikkeld, maar de negatieve invloed op het milieu bij het laten afzinken daarvan is niet groot. Wel pleit de Commissie ook hier voor een zorgvuldige besluitvorming.

De Commissie zal het voorstel voorleggen aan de EU-ministerraad. Gaat die akkoord, dan kan de EU op basis hiervan onderhandelen met Noorwegen in het kader van de zogeheten Ospar-conventie (Oslo/Parijs) over de bescherming van het noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Noordzee. Greenpeace noemt het voorstel van Brussel "een grote stap vooruit".

Ferries

De Commissie heeft ook een voorstel gelanceerd over de veiligheid van veerboten. Veren die de havens van de Europese Unie aandoen, moeten volgens Brussel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), ongeacht welke vlag die schepen voeren.

Het voorstel is een reactie op de ramp met de Estonia in de Oostzee in 1994 waarbij 852 mensen omkwamen. Veerboten die geen vlag voeren van een van de EU-lidstaten vallen tot nu toe niet onder de jurisdictie van de Unie.

Wordt het voorstel goedgekeurd door de EU-ministerraad dan is deze veiligheidslacune gedicht. In 1995 heeft de EU de Safety Management Code van de IMO aanvaard als wettelijk verplichte veiligheidsstandaard voor veerboten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

EU wil verbod op dumpen olieplatforms

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken