Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toerusting voor christelijke opvoeders

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toerusting voor christelijke opvoeders

4 minuten leestijd

Aan goede toerusting voor christelijke opvoeders is grote behoefte. Ouders zitten niet alleen met allerlei praktische vragen, maar voelen ook de noodzaak van principiële bezinning over de opvoeding van hun kinderen. Drs. P. D. Hofland, docent opvoedkunde en psychologie, wil een handreiking bieden. In het boekje "Kind, jongere en geloof" gaat hij in op de vragen van ouders en opvoeders. Het is zijn bedoeling hen te helpen bij de geloofsopvoeding van kinderen van 4 t/m 18 jaar.

"Geloofsopvoeding is ontwikkeling van het geestelijke leven, is geestelijke vorming". Het is van fundamenteel belang hoe wij de kinderen zien die aan onze zorgen zijn toevertrouwd. Wat is het mensbeeld bij de opvoeding? Hofland is er duidelijk over dat ons hart van nature niet op God gericht is. "Pas door wedergeboorte komt daar verandering in". Toch ontstaat de indruk dat hij daar weinig mee doet. Het lijkt soms alsof de wedergeboorte automatisch voortvloeit uit de christelijke opvoeding. Hierin schuilt een gevaar. Het kind moet leren dat God zijn hemelse Vader is. Kinderen leren bidden betekent hen leiden op de weg van het geloof. God leren kennen is een groeiproces door omgang met het Woord. Dat is allemaal waar, maar wat de Heilige Geest hen leert, valt niet samen met wat ouders hen leren. Ongetwijfeld zal Hofland daar mee instemmen.

Toch blijven er vragen onbeantwoord. Welke invloed heeft de belijdenis dat verbondskinderen zonder het werk van de Geest kinderen des toorns zijn, op de praktijk van de christelijke opvoeding?

Waardevol

De dingen die in het boekje worden aangedragen, zijn overigens erg waardevol. Vooral de nadruk die gelegd wordt op de voorbeeldfunctie van de ouders. Kinderen merken het verschil tussen belijden en beleven. Het voorbeeld van de opvoeders is van veel grotere kracht dan hun woorden. "Niet de secularisatie-van-buitenaf, de zuigkracht van de 'wereld', maar de secularisatie van binnenuit, het lege geloofsleven, is de diepste oorzaak van de geloofsafval".

Met name als Hofland de problemen bij de opvoeding van pubers bespreekt, zullen veel ouders zich in zijn woorden herkennen. "De beste manier om te zorgen dat een puber niet meer naar je luistert, is het afsteken van een preek". Het is ontzettend moeilijk om bij jongeren in deze leeftijd aansluiting te vinden. In de geloofscrisis die jongeren in deze leeftijdsperiode doormaken, valt vaak de beslissing tussen blijven bij de kerk of weggaan.

Grote nadruk legt de schrijver ook op de noodzaak van de het gebed en het bijbellezen in het gezin. "Bidden is erkenning van de Vader in Zijn almacht en zorg: leven in afhankelijkheid van de Here. Het is voor het kind belangrijk vader of moeder hardop te horen bidden". Bij het gebed moet zowel de heiligheid als de vaderlijke genade van God beseft worden. Kinderen kunnen dit inderdaad alleen maar leren als zij ervaren dat hun ouders het ook zo beleven. Niets is dodelijker voor de christelijke opvoeding dan een leeg en vormelijk gebed.

"Kinderen leren bidden betekent hun leren dat God onze Vader is, hun leren zich aan de Here toe te vertrouwen, hen leiden op de weg van het geloof en hun leren dat God een heilig God is, die zijn kinderen liefheeft". Ook hier rijst de vraag naar de verhouding tussen het leren door de Heilige Geest en het leren door de ouders. Er is er maar Een die ons kan leren bidden.

Vragen

De omgang met het Woord van God is bepalend voor de christelijke opvoeding. Voor de jongere kinderen is een kinderbijbel ontzettend belangrijk "Merkwaardig diep zijn de indrukken die een kinderbijbel achterlaten". Voor het kiezen van een kinderbijbel moeten de opvoeders zich afvragen of het verhaal aansluit bij het verhaal in de Bijbel; wat het kader is waarin het bijbelverhaal wordt geplaatst en of er uit de verteltrant bijvoorbeeld eerbied spreekt. Het lezen uit de Bijbel is heel bepalend voor het godsbeeld van de kinderen. Alleen door Gods eigen openbaring kunnen zij Hem kennen zoals Hij is. "God leren we kennen door de omgang met het Woord". Vooral bij pubers merk je een grote verwarring als het gaat om het juiste godsbeeld.

Andere onderwerpen die de christelijke gereformeerde pedagoog aan de orde stelt, zijn gehoorzaamheid, omgang met de Bijbel, kind en school en catechese en jongerenpastoraat. Het is jammer dat het boek door de vele citaten, die overigens ook niet duidelijk verantwoord worden, onoverzichtelijk is. De stijl van de schrijver maakt hier en daar een rommelige indruk, zodat het niet altijd eenvoudig is om de lijn vast te houden. De vragen die aan het eind van ieder hoofdstuk aan de orde gesteld worden, maken veel goed. Het boek leent zich daardoor ook voor gebruik in gesprekskringen in gemeenten waar de christelijke opvoeding op de agenda staat. Waar dat nog niet zo is, verdient het ernstige overweging om daar iets aan te doen.

N.a.v. "Kind, jongere en geloof", door drs. P. D. Hofland; uitg. Groen, Heerenveen, 1998; ISBN 90 5030 869 4; 104 blz.; 24,95.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 juni 1998

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Toerusting voor christelijke opvoeders

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 juni 1998

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken