Bekijk het origineel

Ruim 100 doden bij treinramp Duitsland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ruim 100 doden bij treinramp Duitsland

Berging wrakstukken verloopt moeizaam

3 minuten leestijd

ESCHEDE - Een klein etmaal na de ergste treinramp in de Duitse geschiedenis is nog steeds niet duidelijk hoeveel mensen om het leven zijn gekomen. Gisterochtend ontspoorde de hogesnelheidstrein uit München bij het Noord-Duitse plaatsje Eschede en botste tegen een viaduct. Het officiële dodental bedroeg aan het eind van de ochtend 91, maar het zal vermoedelijk stijgen tot ruim boven de honderd.

Het bergingswerk vordert maar heel langzaam. De oorzaak van de ramp is voorlopig een raadsel. Het onderzoek kan pas op gang komen als alle slachtoffers zijn geborgen.

Vanochtend bestond maar weinig hoop dat zich in de twee nog niet doorzochte treinwagons nog overlevenden bevinden. Deze wagons liggen onder een ingestort viaduct. Voordat hulptroepen het interieur kunnen doorzoeken, moeten zij de tot 200 ton wegende brokstukken verwijderen. Dat is een klus die nauwelijks te klaren is zonder dat het leven van de bergingswerkers in gevaar komt, aldus een woordvoerder van de spoorwegen. Het werk ging de hele nacht door bij het licht van schijnwerpers.

Het officiële dodental is inmiddels opgelopen tot 91. Hoeveel passagiers de woensdagochtend verongelukte Intercity Express aan boord had, is niet bekend. Van de gewonden is een aantal in levensgevaar. De vrees bestaat dat in de restauratie van de ICE -die onder de betonplaten van het vernielde viaduct ligt- veel mensen zaten, mogelijk ook kinderen.

De omvang van de catastrofe is zo groot dat de bloedbank van het Duitse Rode Kruis de bevolking van Nedersaksen, Saksen-Anhalt en Bremen opriep bloed te geven voor de gewonden omdat de normale voorraad onvoldoende was. De meeste doden zijn naar de medische faculteit van Hannover gebracht, waar in de loop van vandaag de identificatie zou plaatsvinden.

De Intercity Express 884 Wilhelm Conrad Röntgen uit München ontspoorde kort na 11.00 uur bij Eschede op het traject Hannover-Hamburg. De trein had een snelheid van 200 kilometer per uur toen een van de voorste van de dertien wagons tegen de pijler van een viaduct knalde. De daarachter rijdende wagons vlogen uit de rails en werden deels bedolven door het instortende viaduct. De motorwagen aan de kop van de trein kwam vele honderden meters voorbij het viaduct op de rails tot stilstand. De eerste drie wagons ontspoorden iets eerder, maar bleven vrijwel onbeschadigd. De machinist en de meeste inzittenden van de eerste drie wagons bleven ongedeerd.

Bestuurder

Hoewel hij in shocktoestand verkeerde, kon de bestuurder gisteravond kort worden verhoord. Hij vertelde dat hij vlak voor het ongeluk een ruk had gevoeld, maar dat hij op de rails geen obstakel had gezien.

Kort na de ramp dachten de onderzoekers dat die was veroorzaakt doordat een auto van het viaduct was gevallen en voor de trein was terechtgekomen. Maar omdat de voorkant van de trein vrijwel onbeschadigd is, sluiten deskundigen een botsing eigenlijk al uit.

Later troffen de reddingswerkers wel een auto aan tussen de wrakstukken, maar die was van werknemers van de Deutsche Bahn die hem op het viaduct hadden geparkeerd.

Zie ook pag. 6.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Ruim 100 doden bij treinramp Duitsland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken