Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wegvervoer blij met vrije cabotage

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wegvervoer blij met vrije cabotage

In EU straks meer binnenlandse ritten door buitenlandse bedrijven

4 minuten leestijd

ZEIST - Een beroepsvervoerder met uitsluitend een eurovergunning mag vanaf 1 juli alle soorten binnenlandse en grensoverschrijdende transporten binnen de Europese Unie vrij uitvoeren. "Dan is er eindelijk sprake van een geïntegreerde wegvervoersmarkt binnen de EU, waardoor de vervoerder meer ruimte krijgt".

De Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) hield gistermiddag haar jaarvergadering rond de vraag of met de cabotagevrijheid het veertig jaar geleden ingezette Europees vervoerbeleid voltooid is. Cabotage staat voor binnenlands vervoer door een buitenlandse vervoerder. Ir. K. J. Noordzij, voorzitter van de raad van beheer van de NIWO en directeur van Transport en Logistiek Nederland (TLN), beantwoordt de vraag of cabotagevrijheid voor de Nederlandse vervoerder wel zo belangrijk is met "ja".

"Als u weet dat Nederlandse wegvervoerders in het eerste halfjaar van 1998 waarschijnlijk meer dan 35 procent van het totale cabotagevervoer in de EU voor hun rekening nemen, dan is duidelijk dat cabotagevrijheid geen randverschijnsel is".

Het effect van cabotage op de nationale vervoersmarkt moet niet worden overdreven, tekent Noordzij daarbij aan. "Zo wordt bijvoorbeeld in Duitsland, het land waar ongeveer 75 procent van alle cabotagevervoer in de EU plaatsheeft, niet meer dan 1,3 procent van het totaal aantal verreden tonkilometers in cabotage gereden. Onze oosterburen hoeven zich dus geen zorgen te maken dat hun binnenlandse markt als gevolg van de vrije cabotage zal wegvallen. En wij ook niet voor onze binnenlandse markt, gezien de beperkte omvang van ons grondgebied".

Cabotage biedt mogelijkheden om het materieel efficiënter in te zetten. Dat is niet alleen economisch aantrekkelijk, maar ook aan te bevelen vanuit milieuoverwegingen. Er worden immers minder lege ritten gemaakt. "Het klinkt misschien wat pathetisch, maar in wezen wordt op 1 juli geschiedenis geschreven in het wegvervoer".

Noordzij schetst de situatie zoals die tot nu toe bij de oosterburen is. "Duitsland heeft tot dusverre nog steeds een systeem waarbij toetreding tot de nationale vervoersmarkt uiterst moeilijk is. Dit leidde soms tot zeer merkwaardige manoeuvres van Duitse ondernemers.

Sinds 1992 kennen wij het liberale regime van de Wet goederenvervoer over de weg (wgw), en dat bleef niet onopgemerkt in Duitsland. Enige tientallen Duitse ondernemers verstigden zich in ons land en vroegen Nederlandse vervoervergunningen aan. Toen zij eenmaal tot de Nederlandse vervoersmarkt waren toegetreden, vroegen zij, net als iedere Nederlandse ondernemer, cabotagevergunningen aan om daarmee binnenlands vervoer in Duitsland te gaan uitvoeren. Per 1 juli behoort deze rare kronkel tot het verleden".

Onveranderd

Vanaf 1 juli is het vervoer binnen de Unie van vijftien landen vrij van kwantitatieve beperkingen, maar de vervoerrelatie tussen de afzonderlijke landen van de Unie en derde landen -voornamelijk in Centraal- en Oost-Europa- blijft vooralsnog onveranderd. Elk van de lidstaten van de EU heeft met die landen een wegvervoersovereenkomst op basis van transportvergunningen of -machtigingen.

In vrijwel al die wegvervoersovereenkomsten is cabotage verboden. Ook is het vaak niet toegestaan vervoer naar een derde land buiten de Unie te verrichten zonder -wat vaak logisch is- het thuisland te doorkruisen. Het is bijvoorbeeld een Nederlandse transportfirma niet toegestaan goederen te vervoeren tussen Frankrijk en Polen, omdat Frankrijk dat niet goed vindt.

"Er zijn meer EU-landen die zo redeneren. Dat is in feite een beknotting van de vervoersmogelijkheden en een kunstmatige inefficiëntie", zegt Noordzij, die graag een voorstel van de Europese Commissie zou zien om deze beperkingen af te schaffen.

Verder zou de NIWO graag zien dat de verschillen in de vakopleidingen voor transport binnen de Unie zouden worden weggepoetst. De op handen zinnde richtlijn "Toegang tot het beroep" biedt enig houvast, maar de weg naar harmonisatie van vakopleiding en examinering is lang. De NIWO zegt actie te verwachten van Brussel.

Afstemming

Er zijn nog meer gebieden waarop afstemming op z'n plaats zou zijn, zegt Noordzij. "Ik noem rijverboden, bedrijfscontroles en controles langs de weg, opgelegde boetes, interpretatie van rij- en rusttijd". Ook ziet hij graag krachtige maatregelen in unieverband tegen de hand over hand toenemende stakingen en blokkades, zoals recent weer in Frankrijk en dezer dagen op de cruciale Brennerroute in Oostenrijk. "Het is volstrekt onacceptabel dat dit soort dingen in het Europa van 1998 nog kan gebeuren".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juni 1998

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Wegvervoer blij met vrije cabotage

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juni 1998

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken