Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alternatief werkgevers   voor rekeningrijden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Alternatief werkgevers voor rekeningrijden

"Kabinet moet met kaderwet komen"

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De grootste werkgeversorganisatie, VNO-NCW, vindt dat het kabinet moet komen met een kaderwet betaald rijden. Die wet moet verschillende vormen van betaald autorijden mogelijk maken. Dat zou dan tevens moeten inhouden dat rekeningrijden definitief van de baan is.

Dat bleek vanochtend op een persconferentie van VNO-NCW, waar voorzitter Blankert zijn kruistocht tegen het door het kabinet gewenste rekeningrijden voortzette. Tegen betaalstroken, betaalde toeritdosering en het in rekening brengen van een kilometerheffing hebben de werkgevers geen bezwaren.

De vakcentrale FNV is wel bereid akkoord te gaan met rekeningrijden, maar stelt als voorwaarde dat de opbrengst volledig ten goede komt aan de verbetering van het openbaar vervoer. Rekeningrijden wordt wat betreft de FNV een onderdeel van de CAO-onderhandelingen, zo stelde de centrale vandaag in een verklaring. Werkgevers zullen moeten meebetalen. Als een bedrijf alleen per auto goed bereikbaar is, ligt een volledige vergoeding voor de hand, vindt de vakcentrale.

Voor het in rekening brengen van een vast bedrag voor iedereen die in de spits een van de grote steden in wil, heeft werkgeversvoorzitter Blankert geen goed woord over. "Het is naar onze mening een sprong in het duister en daarmee een riskante en gevaarlijke onderneming." Hij wees erop dat rekeningrijden nergens bestaat en dat Duitsland en Oostenrijk het hebben afgewezen.

Blankert zei dat bedrijven niet meer mee willen doen aan financiering van infrastructuur bij een systeem van rekeningrijden. "Voor pps (publiek private samenwerking) is rekeningrijden de dood in de pot." Het systeem tapt immers de opbrengsten van het betaald rijden af, zei de werkgeversvoorman.

Weinig animo

Hoewel het bedrijfsleven de afgelopen decennia heel weinig animo heeft getoond om financieel bij te dragen aan de infrastructuur, ziet Blankert grote kansen. "Met de 1,5 miljard gulden die nu is uitgetrokken voor rekeningrijden, kan via pps gemakkelijk het tienvoudige gemobiliseerd worden voor het wegnemen van knelpunten", voorspelde Blankert. Hij denkt daarbij niet alleen aan het wegnemen van knelpunten in het wegennet, maar ook aan nieuwe vervoerssystemen en het openbaar vervoer.

Blankert vindt dat zo snel mogelijk begonnen moet worden met experimenten met betaalstroken. Daarmee ontstaat volgens hem een keuze tussen betalen in geld en betalen in tijd. Publiek private samenwerking kan ervoor zorgen dat voldoende middelen beschikbaar komen voor dergelijke projecten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 1999

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Alternatief werkgevers   voor rekeningrijden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 1999

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken