Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Europa is straks spoornetwerk"

Volgende 10 miljoen Thalys-reizigers in de helft van de tijd

4 minuten leestijd

BRUSSEL - Louis Gallois, topman van de Franse spoorwegen SNCF, is er vast van overtuigd: spoorwegen zijn op termijn hét vervoermiddel binnen Europa. "Een Franse TGV die Berlijn aandoet, een Duitse ICE die naar Parijs doorrijdt. Zodra de technische obstakels zijn genomen, moet dat kunnen. Zo stel ik mij Europa tenminste voor."

In de Belgische hoofdstad werd gisteren in aanwezigheid van iedereen die in Europa iets met spoorwegen te maken heeft, de 10 miljoenste Thalys-passagier gevierd. In de 34 maanden -in juni '96 kwam de hogesnelheidstrein naar het Zuiden in gebruik- dat de 'rode speer' Nederland, België, Frankrijk en sinds eind '97 ook een stukje Duitsland doorkruist, groeide de klandizie enorm. Vanwege de grote vraag op de route Amsterdam-Parijs komt er met ingang van de nieuwe zomerdienstregeling (vanaf 30 mei 1999) dagelijks een vijfde Thalys bij. Nu rijden er vier. Rond de weekwisselingen gaat een zesde rijden (nu vijf).

Tussen Brussel en Parijs gaat met ingang van 30 mei de frequentie omhoog van achttien naar twintig treinen per dag. Op dit hsl-traject komt de hogesnelheidstrein volledig tot z'n recht met 300 kilometer per uur. NS maakte de afgelopen tijd relatief gunstige financiële afspraken met SNCF (Frankrijk) en NMBS (België) die inhouden dat de extra ritten per eind mei niet bijdragen aan de verliezen die NS nu nog lijdt met de vier Thalys-treinen waarmee het in 1996 begonnen. Op deze vier treinen verliest NS jaarlijks 20 miljoen gulden. Nederland betaalt in verhouding veel aan de gezamenlijke 'pot', omdat er in ons land nog geen hogesnelheidssporen liggen en de reistijd op het overvolle en traditionele Nederlandse net relatief erg lang is.

Afgelopen maanden werd een speciale hogesnelheidstrein ingezet naar de sneeuw in de Franse Alpen, de ski-Thalys. Komend seizoen komt daar een zon-Thalys bij, richting de Franse plaats Avignon. "Het succes dwingt ons alert te zijn", aldus NS-topman R. den Besten. "Onze 'voorspoed' van dit moment rust op twee pijlers: uitbreiding van Amsterdam-Brussel-Parijs en het aanboren van nieuwe markten."

Getreuzel

Voor wie bedenkt dat de lijn richting Franse hoofdstad ook op Nederlands grondgebied in 1998 klaar had moeten zijn -dat was de streeftijd op het moment dat de hsl-plannen halverwege de jaren tachtig werden gemaakt- tekent zich de omvang van het Nederlandse 'getreuzel' in volle omvang af. Etienne Schouppe, topman van de Belgische deelnemer NMBS, kijkt vooral naar alle verbeteringen van de laatste tijd en realiseert zich dat voor het gedeelte van de Nederlandse grens naar Antwerpen dezelfde narigheid geldt. "Parijs-Brussel trok vorig jaar 53 procent meer reizigers, terwijl de inkomsten met 66 procent stegen."

De 10 miljoen mensen die met Thalys reisden -het Nederlandse aandeel in de reizigersstroom is 20 procent- staan "voor alle inwoners van Parijs, voor alle Belgen, voor tweederde van alle Nederlanders en voor de helft van alle inwoners van de Duitse deelstaat Westfalen", zegt Schouppe. Hij legt er de nadruk op dat Thalys-kaartjes inmiddels wereldwijd verkrijgbaar zijn en ook daadwerkelijk worden verkocht.

Achter de tafel met de vier spoorwegpresidenten ontstaat lichte verwarring na de vraag of SNCF, Deutsche Bahn (DB) of NMBS straks ook wil inschrijven als NS de deze week gegunde exploitatie van de hsl-zuid misloopt doordat een te slecht voorstel wordt gedaan aan Verkeer en Waterstaat. Gallois ten slotte: "Zolang het Franse net gesloten is voor NS, zal SNCF zich niet aan de Nederlandse grens melden om daar de hsl te gaan exploiteren."

Als in 2005 Antwerpen-Amsterdam gereed is, moet tegelijkertijd ook het stuk Luik-Aken klaar zijn. Drie jaar eerder, in 2002, zijn Brussel-Luik, Keulen-Aken en Keulen-Frankfurt naar verwachting een volwaardige baan voor hoge snelheid. Over 2 jaar, in 2001, moet Lyon-Marseille klaar zijn voor Thalys-diensten op volle snelheid.

Tevreden

De klant lijkt tot nu toe tevreden: meer dan 80 procent toont zich zeer verguld en 96 procent is bereid het product aan anderen aan te bevelen. Binnenkort is het tijd om de namen onderling te stroomlijnen. Per 1 mei verandert de Nederlandse naam Hogesnelheidstrein Vervoersexploitatiemaatschappij (HST-VEM) in Thalys Nederland. De Frans/Belgische pool van materieel heet niet langer Westrail International maar Thalys International. De Duitse DBAG wordt Thalys Deutschland.

Minister Netelenbos van Verkeer maakte zich gisteren in de Tweede Kamer zorgen over de bereidheid van andere EU-lidstaten om buitenlandse concurrentie toe te staan op spoorlijnen. "Ik wil gelijke kansen in gelijke situaties.

Het is nu volstrekt onduidelijk en dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Wederkerigheid is een belangrijk thema", vindt de bewindsvrouw. In Brussel maakt niet één spoorwegmens zich sappel om Netelenbos' woorden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1999

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1999

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken