Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
Een kathedraal van klanken
Waardering Matthäus Passion is eerder collectief ritueel dan herleving van religieus besef
Amsterdam, 1899. Mengelbergs eerste uitvoering van Bachs Matthäus Passion vormt het begin van een traditie. Het is de tijd van experimenten met spijkerbak, piano, klavecimbel en reuzenorgel. De romantische expressie heeft vrij spel. Bachs lijdensverhaal vindt weerklank bij het Nederlandse volk. Deze passie overleeft de leegloop van de kerk. Komt het concertbezoek van tienduizenden voort uit een diep verankerde religiositeit of blijft het bij een jaarlijkse bedevaart?
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van maandag 29 maart 1999
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 29 maart 1999
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's