Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een kathedraal van klanken

Bekijk het origineel

Bladerweergave niet beschikbaar
+ Meer informatie

Een kathedraal van klanken

Waardering Matthäus Passion is eerder collectief ritueel dan herleving van religieus besef

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 1899. Mengelbergs eerste uitvoering van Bachs Matthäus Passion vormt het begin van een traditie. Het is de tijd van experimenten met spijkerbak, piano, klavecimbel en reuzenorgel. De romantische expressie heeft vrij spel. Bachs lijdensverhaal vindt weerklank bij het Nederlandse volk. Deze passie overleeft de leegloop van de kerk. Komt het concertbezoek van tienduizenden voort uit een diep verankerde religiositeit of blijft het bij een jaarlijkse bedevaart?

U heeft geen rechten om dit artikel te lezen Premium Artikel

Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.

Inloggen Neem (proef)abonnement

Bekijk de hele uitgave van maandag 29 maart 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Een kathedraal van klanken

Bekijk de hele uitgave van maandag 29 maart 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's