Bekijk het origineel

Proefrit

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Proefrit

4 minuten leestijd

TOYOTA levert de Avensis Linea Terra voortaan tevens met de al langer in de Avensis Linea Sol leverbare 2,0 liter viercilinder zestienklepper. Toyota zegt deze beslissing genomen te hebben omdat bleek dat nogal wat klanten een forse caravan achter hun auto willen hangen zonder extra veel geld te willen uitgeven aan luxe voorzieningen. De sterke 94 kW/128 pk leverende 2,0 liter krachtbron komt tegemoet aan deze vermogenswensen en is daarbij met een koopsom vanaf 45.992 gulden allerminst stevig geprijsd. Standaard is de auto desalniettemin voorzien van abs, twee airbags en elektrisch bedienbare zijruiten.

HYUNDAI gaat groot. Onlangs werd de nieuwe Hyundai XG in Nederland aan wal gereden. Deze nieuweling wordt boven de Sonata gepositioneerd. Helemaal nieuw zijn Hyundai's limousine ambities overigens niet. Een aantal jaren geleden werden er bij wijze van studie een of meer Hyundai's Grandeur naar Nederland verscheept. Het bleef bij studie en de Grandeur werd nimmer in de prijslijsten opgenomen. Een paar jaar later was de Hyundai Marcia hetzelfde lot beschoren. Het enige exemplaar met een Nederlands kenteken diende tot voor kort als directiewagen bij de importeur. De Hyundai XG wist echter de traditie van de voor Nederland voortijdig gesneuvelde topmodellen te doorbreken en bemachtigde een plaatsje in het leveringsprogramma. Hyundai's nieuwe topper gaat 82.500 gulden kosten. Dat is geen kinderachtige som gelds waarvoor Hyundai dan ook geen kinderachtige wagen levert. Met een lengte van 4,87 meter en een breedte van 1,83 meter is de XG een uit de kluiten gewassen karos. Onder de motorkap van deze 1579 kilogram wegende Koreaan draait een 3,0 liter zescilinder vierentwintigkleps benzinemotor die een maximumvermogen van 137 kW/187 pk levert. Over formaat en power behoeven geïnteresseerden dan ook niet te klagen. Over het uitrustingsniveau trouwens evenmin. De Hyundai XG is standaard onder meer uitgerust met lichtmetalen velgen, abs, airbags, sidebags, traction control, cruise control, lederen bekleding, boordcomputer, automatische klimaatregeling, vijftraps automatische transmissie, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, elektrisch bedienbare ramen en nog veel meer.

PEUGEOT heeft een nieuw bommetje in de markt gezet. De nieuwe 206 GTI is de opvolger van de 205 GTI. Jammergenoeg ziet hij er minder krijgshaftig uit dan zijn voorganger en onderscheidt de nieuweling zich visueel ten opzichte van zijn minder krachtige broertjes slechts door een paar kloeke en speciaal ontworpen lichtmetalen velgen. Motorisch beschouwd is er echter genoeg pret met de rappe rakker te beleven. De voorwielen worden aangedreven door een 2,0 liter zestienklepper die een maximumvermogen van 99 kW/138 pk levert. Daarmee speert de 206 GTI volgens zijn makers in 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en heeft de wagen adem tot liefst 210 km/h. Om zo veel kracht en potentieel fatsoenlijk op de weg te houden voorziet Peugeot de 206 GTI van schijfremmen rondom, abs en voor noodgevallen van twee airbags. Verder is de wagen standaard uitgerust met kuipstoelen, lederen stuurwiel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen en een dakspoiler met derde remlicht. De Peugeot 206 GTI is leverbaar vanaf 37.900 gulden.

PEUGEOT gaf onlangs de 406 een nieuw ontworpen neus, terwijl de achterzijde eveneens wat subtiele wijzigingen onderging. Vooral de voorzijde ziet er krachtiger uit dan voorheen, zodat de succesvolle Fransoos onmiskenbaar aan uitstraling heeft gewonnen. Verder nam Peugeot de standaarduitrusting van de wagens onder de loep. Zo is de instapper SR voortaan voorzien van abs, twee airbags, mistlampen voor, elektrisch te bedienen zijruiten, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Niveau ST omvat bovendien zaken als automatische klimaatregeling, lichtmetalen velgen en hoofdsteunen op de achterbank. De Peugeot 406 SV overtreft nog met sidebags, elektrisch bedienbare voorstoelen, boordcomputer en een radio-cassettespeler met cd-wisselaar. Verder biedt Peugeot twee nieuw ontwikkelde motoren in de 406 aan. Allereerst is er een nieuwe 2,0 liter zestienkleps benzinemotor die een maximumvermogen van 99 kW/138 pk levert. Daarnaast is de 406 leverbaar met een 2,0 liter direct ingespoten turbodieselmotor leverbaar die een maximumvermogen van 66 kW/90 pk aan de voorwielen afgeeft. Het beste nieuws is wel dat deze wijzigingen niet in een prijsverhoging zijn doorberekend. De Peugeot 406 is derhalve net als voorheen leverbaar vanaf 39.950 gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 mei 1999

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Proefrit

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 mei 1999

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken