Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Etten-Leur aan   ramp ontsnapt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Etten-Leur aan ramp ontsnapt

Ontspoorde trein was ongeladen

2 minuten leestijd

ETTEN-LEUR (ANP) - Etten-Leur is aan een ramp ontsnapt. De ochtend na de ontsporing van 21 wagons van een lege goederentrein in de Noord-Brabantse plaats wordt in volle omvang duidelijk hoe anders het allemaal had kunnen aflopen.

De 34 wagons tellende trein ontspoorde donderdagavond in de bebouwde kom.

Een van de wagons denderde langs de spoorlijn over een veldje waar 's avonds hondenbezitters hun viervoeters uitlaten en ramde een garage. Vlak voor een veldje met speeltoestellen kwam het voertuig tegen een boom tot stilstand. De overige twintig ontspoorde wagons stonden op en langs het baanvak. Niemand raakte gewond.

Burgemeester H. van Agt van Etten-Leur toonde zich bijzonder opgelucht over de afloop. "Je moet er niet aan denken dat dit met een volle chloortrein zou zijn gebeurd. Een spoorlijn door de bebouwde kom blijft kwetsbaar."

NS Cargo-woordvoerder R. Holdert ontkent dat er in het geval van een chloortrein calamiteiten zouden zijn geweest. Volgens hem zijn deze tankwagons zo geconstrueerd dat ze met een snelheid van 80 kilometer per uur tegen een betonnen muur kunnen rijden zonder dat er gas ontsnapt. Dat is ook de snelheid die doorgaans door goederentreinen wordt gereden.

Per dag rijden er in Nederland tussen de 400 en 450 goederentreinen en 5500 reizigerstreinen. Dit zijn er op jaarbasis ongeveer 2 miljoen. Door Etten-Leur rijden dagelijks ongeveer tachtig personentreinen en zes tot acht goederentreinen. Die laatste vervoeren houtsnippers, grind en lpg en bij uitzondering andere stoffen zoals chloor.

De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Railned Spoorwegveiligheid en de rijksverkeersinspectie. Pas als die een rapport hebben gemaakt, weet de gemeente of zij maatregelen moet nemen.

De gemeente Etten-Leur beschikt volgens Konings over een calamiteitenplan toegespitst op ongevallen met gevaarlijke stoffen op de spoorlijn.

Schade

NS denkt nog een aantal dagen nodig te hebben om de schade te herstellen. Het spoor is over een lengte van 500 meter beschadigd. Het geldbedrag dat hiermee is gemoeid is nog niet bekend. Behalve schade aan materieel is er ook bedrijfsschade, omdat NS een aantal opdrachtgevers niet kan bedienen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 22 May 1999

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

Etten-Leur aan   ramp ontsnapt

Bekijk de hele uitgave van Saturday 22 May 1999

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

PDF Bekijken