Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de band gerold

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van de band gerold

3 minuten leestijd

MITSUBISHI heeft onlangs haar Nederlandse model Carisma opgefrist. Zowel de voor- als de achterzijde van de bij NedCar in Born geproduceerde auto werd opnieuw geboetseerd, zodat de wagen er weer spic en span bijstaat. Toegegeven moet worden dat de optische wijzigingen de auto niet bepaald kwaad doen. De Carisma ziet er minder anoniem uit dan voorheen en oogt krachtiger dan zijn voorganger. In tegenstelling tot de eerste editie van de Carisma introduceert Mitsubishi vier uitrustingsniveaus met klinkende namen. De diverse lettercombinaties om het onderscheid te verduidelijken zijn verleden tijd en de goedkoopste Carisma gaat voortaan als Classic door het leven. Standaard is deze variant uitgerust met stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuurwiel, luidsprekers, airconditioning en een airbag voor de bestuurder. De Carisma Comfort voorziet bovendien in elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel en elektrisch bedienbare voorramen. De sportief getinte Carisma Avance onderscheidt zich door lichtmetalen velgen, mistlampen, lederen stuurwiel, aluminium-look decoratiestrips en in kleur gespoten dorpels. De Carisma Elegance is als topmodel standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, houtaccenten, een met hout en leer bekleed Nardi-stuurwiel, elektrisch bedienbare achterramen en deels met leer beklede stoelen en achterbank. De Carisma is net als voorheen leverbaar met een 1,6 liter zestienklepper benzinemotor, evenals de 1,8 GDI direct ingespoten benzinemotor. Dieselaars kunnen kiezen voor de 1,9 liter indirect ingespoten turbodieselmotor. Abs is tegen meerprijs leverbaar maar standaard op de GDI-versies. De vernieuwde Mitsubishi Carisma is leverbaar vanaf 37.495 gulden.

BMW levert haar topmodel sinds kort met een dieselmotor die zo krachtig is dat het bestaansrecht van de benzineslurpende achtcilinder in twijfel getrokken mag worden. De direct ingespoten 740d telt acht cilinders met een gezamenlijke inhoud van 3,9 liter. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 180 kW/245 pk bij 4000 tpm en een indrukwekkend maximumkoppel van liefst 560 Nm tussen 1750 en 2500 tpm. De BMW 740d draait voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h zijn hand niet om en klaart het klusje in 8,4 seconden. De topsnelheid van 242 km/h toont eveneens aan dat de auto voor geen kleintje vervaard is. De krachtpatser kent eigenlijk slechts éénschier onoverkomelijk nadeel en dat is zijn prijs. Wie 199.500 gulden in de knip heeft kan overwegen eigenaar van een 740d te worden. Standaard is de wagen dan met bijna alle denkbare veiligheidsvoorzieningen uitgerust alsmede met airconditioning, boordcomputer, automatische transmissie, radiocassettespeler en een alarmsysteem. De meeste kopers schijnen echter de Executive te bestellen en hun wagen dan verrijkt te zien met metallic lak, lederen bekleding, dubbel glas, elektrisch verstelbare comfortzetels, elektrische verwarmde voorzetels, regensensor, Park Distance Control, xenonverlichting en een cd-wisselaar. De BMW 740d Executive staat voor 225.600 gulden in de prijslijst. Zouden de kersverse eigenaren zich nu werkelijk zorgen maken over het brandstofverbruik?

AUDI voorziet begin volgend jaar een A8 van een direct ingespoten 3,3 liter V8-TDI, die een maximumvermogen van 165 kW/225 pk levert en een maximumkoppel van 480 Nm op het wegdek weet te brengen. De machine werkt met common rail, vijf kleppen per cilinder en twee turbo's met variabele turbinegeometrie. Net als BMW zal Audi wel een bom duiten verlangen alvorens tot levering van deze krachtcentrale over te gaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juni 1999

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

Van de band gerold

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juni 1999

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

PDF Bekijken