Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TPG pakt problemen   bij postverwerking aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

TPG pakt problemen bij postverwerking aan

Halfjaarwinst van Post Groep stijgt 10,7 procent

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - TNT Post Groep (TPG) geeft de klant de service waarvoor hij betaalt. De expresklant, die gemiddeld een 100 gulden per zending kwijt is, kan er op rekenen dat zijn pakket de volgende dag op de bestemming is. Het verjaardagskaartje waarop een postzegel van 80 cent zit, mag er iets langer over doen. Hoewel niet zo lang als soms de afgelopen maanden het geval was. De problemen bij PTT Post worden aangepakt.

Bestuursvoorzitter A. J. Scheepbouwer maakte er vanmorgen tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van het post- en pakketbedrijf geen geheim van. De focus van zijn onderneming ligt op het vervoer van post en pakketten voor grote zakelijke klanten. De particulier moet maar met iets minder service genoegen nemen.

De gewone Nederlander heeft het afgelopen halfjaar, zeker in april, heel wat reden tot klagen gehad over de service van PTT Post. De invoering van het nieuwe automatische sorteersysteem en de vermindering van het aantal sorteercentra van twaalf naar zes hebben ertoe geleid dat hij zijn brief of tijdschrift soms dagen te laat kreeg.

De klachtenstroom heeft TNT tot actie bewogen. Het investeert 130 miljoen extra in post. Er zijn meer sorteermachines besteld, om de onverwachte groei van het aantal poststukken met 7 procent op te vangen. Het personeel wordt extra opgeleid. Automatiseringsstoringen worden sneller aangepakt. Bovendien neemt het bedrijf het hele traject van het moment dat de brief gepost wordt tot hij bezorgd wordt nog eens kritisch onder de loep.

De maatregelen moeten er toe leiden dat van de particuliere post op termijn weer 95 procent op tijd wordt bezorgd. Nu is dat voor het hele land 90 procent. Voor brieven die via het sorteercentrum Amsterdam lopen is dit 87 tot 88 procent. De zakelijk post heeft van de automatisering minder last gehad. Daarvan arriveert 97 procent op tijd. Daar hecht TNT ook meer belang aan, omdat de zakelijke post goed is voor 85 procent van het binnenlands postverkeer. De particuliere poststroom bedraagt daar 15 procent van, maar "is wel de meest kwetsbare", aldus Scheepbouwer.

Behalve bij Post heeft TNT ook flink ingegrepen bij Express. Deze divisie zag het resultaat met 23,2 procent dalen tot 109 miljoen gulden. De daling van het pakettenvervoer is voor een groot deel het gevolg van minder economische groei in Frankrijk, Duitsland en Engeland in de eerste vijf maanden van dit jaar. Het lagere aanbod leidde ertoe dat de managers nieuwe klanten tegen lagere tarieven accepteerden. Dit had weer lagere marges tot gevolg.

In de drie Europese landen waar het minder ging, is het management vervangen. De nieuwkomers moeten er beter op letten dat de klanten waar voor hun geld krijgen. Ook heeft TNT de aflevering van een aantal bestelde Airbussen laten vertragen. In Express is TNT marktleider. "Wij bieden de beste service, het gaat erom de marges te verbeteren."

Zonnetje in huis

De lagere resultaten bij Express hebben niet geleid tot een daling van de winst van het concern. Die steeg geheel volgens de verwachtingen met 10,7 procent tot 404 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat ging met 5,7 procent naar 724 miljoen gulden. De omzet steeg met 8,7 procent tot 8,65 miljard gulden. De divisie Logistiek was het enige zonnetje in het TNT-huis. Het bedrijfsresultaat steeg met 23,6 procent tot 89 miljoen gulden. TNT verwacht dat de nettowinst met evenveel zal toenemen als in het eerste halfjaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 augustus 1999

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

TPG pakt problemen   bij postverwerking aan

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 augustus 1999

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken