Bekijk het origineel

Opta dwingt KPN tarieven te verlagen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Opta dwingt KPN tarieven te verlagen

Bellen jaarlijks ruim 5 procent goedkoper

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De telefoontarieven van telecombedrijf KPN voor bellen binnen Nederland moeten de komende drie jaar met 5,3 procent per jaar omlaag. Dat maakte toezichthouder Opta gisteren bekend.

De tariefsverlaging geldt voor het abonnement, de lokale en de interlokale tarieven en voor het bellen van een vast naar een mobiel toestel.

Nieuwe concurrentie van vier kabelbedrijven die ook een eigen landelijk telefoonnet willen exploiteren, speelt KPN in de kaart. Door die nieuwe

concurrentie ziet Opta af van een extra eenmalige verlaging van het lokale tarief. "De nieuwe concurrent krijgt op die manier een kans", aldus Opta-voorzitter J. Arnbak tijdens een presentatie. De nieuwe combinatie (Castel, Casema, Palet en UPC) bereikt bijna 70 procent van de Nederlandse huishoudens.

Rekening

Van de tariefsverlaging die KPN is opgelegd, merkt de consument pas begin volgend jaar iets. Officieel begint de prijsverlaging op 1 juli, maar de verrekening volgt later. Ook mag KPN de inflatie doorrekenen. Daardoor bedraagt de echte daling van de tarieven in het eerste jaar 3,3 procent. De telecomwaakhond is tot de prijsverlaging gekomen door de verwachte opbrengsten en kosten voor de komende jaren in kaart te brengen.

Voormalig monopolist KPN mag van Opta onder bepaalde voorwaarden zelf bepalen hoe de lagere tarieven totstandkomen. Zo eist de toezichthouder voor de telecombranche dat lokaal bellen goedkoper wordt. Uiteindelijk moet de telefoonrekening van de consument in 2002 zo'n 60 tot 100 gulden per jaar lager uitkomen.

Niet tevreden

KPN is blij met het tariefplafond; nu is voor een langere periode duidelijk hoeveel de tarieven omlaag moeten. "De nu gekozen prijsmaatregel biedt ruimte voor een commerciƫle invulling van ons prijsbeleid", laat de telecomgigant in een korte reactie weten. De verlaging is volgens het concern in lijn met die van de afgelopen jaren.

De Consumentenbond vindt de maatregel nog lang niet ver genoeg gaan. "De doorsnee klant gaat er slechts enkele kwartjes per maand op vooruit." De tarieven zouden in drie jaar tijd veel meer, met zo'n 25 procent moeten dalen, vindt de bond.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 september 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Opta dwingt KPN tarieven te verlagen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 september 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken