Bekijk het origineel

Techniek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Techniek

3 minuten leestijd

Cilinderinhoud: 1747 cc; maximumvermogen: 96 kW/131 pk bij 6300 tpm; maximumkoppel: 164 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,7 seconden; topsnelheid: 201 km/h. Maten en gewicht Lengte: 4466 mm; breedte: 1743 mm; hoogte: 1470 mm; wielbasis: 2593 mm; gewicht: 1315 kilogram; houderschapsbelasting: 292 per kwartaal: inhoud bagageruimte: 420 liter; brandstoftank: 60 liter. Waardering Plus: - besturing - weggedrag - uitrusting Min: - binnenruimte - verbruik - trekkracht bij lage toerentallen

Alternatieven

Citroën Xantia Break 2.0 16v: 49.400 De Citroën Xantia is al weer een aantal jaren onder ons en zo zoetjes wordt het wel tijd dat de elegante Fransoos een opvolger krijgt. Het schijnt ook dat Citroën momenteel hard aan een nieuwe middenklasser werkt, maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat de nieuwe Xantia nog even op zich laat wachten. Hoewel de fraaie Xantia Break technisch beschouwd langzaam in de achterhoede is gedreven, kan de auto nog altijd op een trouwe schare aanhangers rekenen. Het hydropneumatische veersysteem kent immers nog altijd geen gelijke en de Xantia zoeft derhalve over de wegen. Onder de motorkap bevindt zich de welbekende 97 kW/135 pk leverende 2,0 liter zestienklepper waarmee de Citroën alleszins verdienstelijk gemotoriseerd is. Standaard steekt de Xantia goed in de spulletjes. Zo zijn zaken als abs, twee airbags, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrische ramen standaard.

Volkswagen Passat 2.0 Variant: 53.700 (geschat) De Volkswagen Passat Variant is met afstand de grootste wagen in deze vergelijking. Wat beladingsvolume en beenruimte achterin betreft is de Passat in de middenklasse schier onovertroffen. De auto is zeer goed afgewerkt en lijkt een lang leven in het vooruitzicht te hebben. Rijden doet de Passat goed, waarbij de nadruk op comfort ligt. De besturing zou, net als het onderstel, wel in wat meer gevoel mogen voorzien. De Passat is netjes, maar niet bijzonder royaal uitgerust. Standaard is de auto voorzien van elektrisch bediende voorramen en buitenspiegels, centrale vergrendeling, abs, airbags en sidebags. Voor airconditioning, lichtmetalen velgen en andere leuke bijzaken dienen stevige meerprijzen te worden neergeteld. Binnenkort is de Passat leverbaar met een nieuwe 88 kW/120 pk leverende 2,0 liter viercilinder die de huidige 1,8 liter twintigklepper vervangt.

Volvo V40 2.0 Europa: 56.150 De Volvo S40 is de duurste in deze vergelijking. Desalniettemin is deze mooie jongen van vaderlandse bodem ongekend populair. Vooral aan de overkant van de grote plas schijnen ze de V40 niet aan te kunnen slepen. Echt een unieke auto is de V40 echter niet. Hij is niet bijzonder royaal en kan evenmin bekoren door een zeer goed weggedrag. De 100 kW/136 pk leverende 2,0 liter is voldoende krachtig, maar produceert tevens tamelijk veel geluid. Als Europa steekt de V40 royaal in de standaardspulletjes. Standaard is de auto voorzien van airconditioning, lichtmetalen velgen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, abs, twee airbags, sidebags en elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Techniek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken