Bekijk het origineel

Opinies verlammen nucleair vervoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Opinies verlammen nucleair vervoer

Covra-directeur: Veiligheidsonderzoek Zeeland weggegooid geld

6 minuten leestijd

VLISSINGEN - Zo'n honderd nucleaire transporten naar de bunker van de Covra in Vlissingen-Oost staan de komende vijftien jaar op stapel. Directeur dr. H. D. K. Codée heeft nu al een hard hoofd in een vlotte afwikkeling van het vervoer: de milieubeweging volhardt in het "inspelen op angstgevoelens" en de Haagse politici voeren "een beleid om van te huilen." Ondertussen spendeert Zeeland een ton aan het zoveelste veiligheidsonderzoek. "Echt weggegooid geld", vindt Codée.

Geleidelijk aan worden de contouren van de nucleaire bunker aan de oever van de Westerschelde zichtbaar. Bouwvakkers hechten stalen roosters aaneen. De vlechtwerken worden binnenkort volgestort met beton. De muren,

plafonds en vloeren van de opslag- plaats krijgen een dikte van bijna 2 meter.

De bunker, 40 bij 70 meter groot, zal vanaf 2003 plaats bieden aan kernafval en moet daarom tegen de grootste rampspoed zijn opgewassen. Een neerstortend vliegtuig is volgens rekenmodellen geen probleem, een exploderende gastanker en een vloedgolf van 10 meter hoog evenmin.

Bij de bunker staat al een loods van de Centrale Organisatie voor Radioactief Afval (Covra) voor de opslag van laagradioactief afval, afkomstig van afgedankte apparaten zoals rookmelders. Voor het hoogradioactief afval van de Nederlandse kerncentrales in Dodewaard en Borssele en de onderzoeksreactoren in Petten en Delft is nog geen plaats. Dat ligt gedeeltelijk in het buitenland opgeslagen.

Het afval komt vanaf 2003 terug naar Vlissingen. Van de twee kerncentrales staan al diverse vaten klaar bij de opwerkingsfabrieken in La Hague (Frankrijk) en Sellafield (Engeland). Borssele en Dodewaard sturen hun afval eerst naar die fabrieken, waar de splijtstofelementen van de nog bruikbare energie worden ontdaan. Wat niet meer bruikbaar is, gaat in cilinders en moet terug naar Nederland. De Covra zal ze opslaan voor een periode van zeker honderd jaar.

Nu al is de organisatie -een nv waarin het Rijk een belang van 10 procent heeft- verantwoordelijk voor het transport Borssele-La Hague en Dodewaard-Sellafield. Over de veiligheid van dat vervoer lopen de meningen ver uiteen. De milieubeweging, Greenpeace voorop, wijst steevast op het gevaar van lekkende containers - tot groot ongenoegen van dr. Codée, directeur van de Covra, die er maar niet genoeg van krijgt erop te wijzen dat aan de strengste veiligheidseisen wordt voldaan.

Zijn gelijk werd vorige week nog bevestigd door de Gezondheidsraad. Die heeft op verzoek van minister Pronk (VROM) een onderzoek naar de risico's van nucleaire transporten uitgevoerd, nadat vorig jaar aan de buitenkant van enkele containers radioactieve straling was gemeten. Maar volgens de Gezondheidsraad is de technische veiligheid ruimschoots gegarandeerd.

Stop

Toch blijven Greenpeace en Wise International, waarmee de Zeeuwse actiegroep Stop Borssele samenwerkt, bij hun standpunt zo mogelijk elk nucleair transport te verhinderen. Woordvoerder Jan Lauwerse van Stop Borssele kondigde onlangs aan dat acties pas uit de wereld zijn als er geen kernenergie meer wordt gebruikt. Tot die tijd blijven de vrachtwagens met hun speciale containers een belangrijk doelwit.

Codée: "Het punt is dat de milieubeweging inspeelt op angstgevoelens in de samenleving. Voor Greenpeace is publiciteit een doel op zich. Telkens weer merk ik dat het in de discussie over kernenergie niet gaat om de feiten, maar om de opinies over de feiten. Weinig mensen kennen de feiten. Pas schreef iemand na een rondleiding door ons informatiecentrum in het gastenboek: "Ik ben goed geïnformeerd en zal mijn lidmaatschap bij Greenpeace meteen opzeggen." Konden we maar meer bezoekers ontvangen."

Tegenover dit kleine succesje van de Covra staat een grote overwinning van de milieubeweging. Vorige maand zette de Raad van State op verzoek van Greenpeace een streep door de vergunning voor het transport van afval van Dodewaard via Vlissingen naar Sellafield. Er ontbraken twee handtekeningen: die van de ministers van Binnenlandse en van Buitenlandse Zaken. En minister Pronk had vergeten de argumenten voor het vervoer te omschrijven.

Was dit meer dan alleen een vergissing van de minister?

"Dit kan gebeuren als mensen, ook ministers, ingaan op de spelletjes die de milieubeweging speelt. Ook voor de bouwvergunning van de opslagplaats voor hoogradioactief afval ontbraken destijds twee parafen. Daardoor is de bouw met twee jaar vertraagd. Dat heeft de Covra 5 miljoen gulden gekost."

Volgens Codée laat minister Pronk zich te veel leiden door de milieubeweging. "De druk vanuit de samenleving op de politiek is groot. Vandaar dat er geen heldere stellingname valt te bespeuren. We missen een eenduidig beleid en daarom zullen er zich problemen blijven voordoen. Wij kunnen naar de rechter stappen, maar dat doen we niet gezien het aandeel dat het Rijk in de Covra heeft. Het enige wat we doen is zeggen hoe dom er wordt gehandeld."

"Dit beleid kost vreselijk veel geld en het wordt er bovendien niet veiliger op. Vanuit Dodewaard, waar de kerncentrale wordt ontmanteld, moeten binnen twee jaar twintig transporten plaatsvinden. Dat is binnen het bestek van de regelgeving nauwelijks meer haalbaar. Ondertussen staat het kernafval daar maar, terwijl de experts gaan omzien naar een andere baan. Dat komt de veiligheid niet ten goede."

Volgens het rapport van de Gezondheidsraad is het transport veilig, maar kan het nog veiliger.

"De Gezondheidsraad richt zich vooral op procedurele aspecten en wil het papierwerk beter stroomlijnen. Van elk transport moet bijvoorbeeld verslag worden uitgebracht. Het transport op zich zal er niet veiliger door worden."

De raad stelt ook permanent toezicht tijdens het vervoer voor.

"Nu al worden de transporten begeleid door de politie. Je kunt met camera's wellicht iets doen, maar ook dat draagt niet bij aan de veiligheid, hooguit aan de gevoelens van veiligheid. Er zullen in de Gezondheidsraad vast mensen zitten die daaraan tegemoet willen komen."

Ondanks dit rapport laat de provincie Zeeland een apart veiligheidsonderzoek uitvoeren.

"Ik vind dat belachelijk. Dat is weggegooid geld. Er zijn al heel veel onderzoeken gedaan. Maar goed, als de provincie voor een ton 'geruststelling' wil kopen, moet ze dat doen."

De milieubeweging richt haar pijlen ook op het opwerken van de splijtstofelementen in het buitenland. Stel dat het Rijk besluit daaraan een einde te maken, kan de Covra dan voor die elementen ook een plaatsje inruimen?

"Nee, daarvoor is het gebouw te klein. De staven zijn te lang. Een Zeeuws trekpaard past ook niet in een stalletje voor een shetlander, zeg ik wel eens. Tenzij er een nieuwe bunker komt. Maar daar zijn hoge kosten mee gemoeid. Ik schat zo'n 400 miljoen gulden. Ik merk aan diverse signalen dat men eraan denkt. Er is een lobby voor zo'n gebouw aan de gang. Maar ik kan me niet indenken dat het er komt."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 december 1999

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Opinies verlammen nucleair vervoer

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 december 1999

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken