Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mercedes E-klasse van het spoor

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De Mercedes E-klasse van het spoor

5 minuten leestijd

UTRECHT - De echte spoorofiel zag 'm al eerder in het Nederlandse landschap, want de testritten met de ICE3 zijn inmiddels enige weken gaande. Machinist Marcel Raam: "Bij een rit van Venlo naar Den Bosch zag ik dezelfde mensen die 'm in Venlo stonden te fotograferen in Den Bosch warempel wéér staan." Vanaf vandaag kunnen 'gewone' mensen een kijkje nemen in wat de "beste hogesnelheidstrein van Europa" heet. Met ingang van juni in het spoorboekje.

"Thalys is een mooie trein, de ICE3 een heel erg mooie", zegt de woordvoerder van NedTrain, het materieelbedrijf van NS. Het verschil tussen beide laat zich het best duiden met de vergelijking tussen een topmodel van Renault of Peugeot en een Mercedes uit de E-klasse. Voor wat betreft de bouw van hogesnelheidstreinen zal de wedijver tussen Franse en Duitse ontwerpers echter doodbloeden: hogesnelheidstreinen zijn te duur om ze in je eentje te bouwen. Voor een vierde generatie slaan de bouwers (Alsthom, Frankrijk en Siemens, Duitsland) nu al de handen ineen, en ooit zal door Europa één soort hogesnelheidsmachines ijlen, zo is de verwachting.

Gisteren werd de ICE International -zo heet de "3" nu officieel- op Nederlandse bodem getoond aan de pers, vanaf vandaag staat hij in Utrecht te glimmen. Bezoekers van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurshallen kunnen vanaf de stationstraverse met een shuttle-treintje naar het voormalige postterrein, waarlangs de ICE3 tot en met vrijdag staat geparkeerd. Vanaf zaterdag wijzen de bordjes richting spoor 8 van CS.

Marcel Raam (39) is "altijd machinist geweest", eerst op het gewone reizigersmaterieel van NS, de afgelopen vier jaar op Thalys (Amsterdam-Parijs) en sinds kort op de ICE3. Hij is een van de achttien die werden gekozen uit de zeventig aanmeldingen van NS-machinisten. Hij is apetrots op 'zijn' ICE3, al is het "tamelijk frustrerend" dat de trein met een top van 330 kilometer per uur voorlopig op 140 blijft steken. Is over twee jaar het traject Keulen-Frankfurt klaar, dan kan de machine in elk geval dáár voluit. Op Nederlandse bodem zal het zeker tien, twaalf jaar duren voor de top wordt gehaald. Komende testmaanden zijn nodig om nog een flink aantal kinderziekten uit te bannen.

Concurrerend

De eerste van de vier door NS gekochte treinstellen -met een gezamenlijke prijs van 240 miljoen gulden, bijna 130.000 gulden per zitplaats- gaat vanaf 1 juni de baan op als pendel tussen Amsterdam en Expo 2000, de Wereldtentoonstelling in Hannover. NS verwacht met de 380 beschikbare stoelen minimaal 60.000 Expo-klanten te vervoeren. Als de Expo op 31 oktober haar poorten sluit, vervangen de ICE's de huidige eurocity's Amsterdam-Keulen. Deutsche Bahn kocht dertien treinen van dit type, zodat er uiteindelijk zeventien beschikbaar zijn voor Amsterdam-Frankfurt. Is in ons land de hsl-oost klaar (2010/2012), dan duurt dat traject per spoor nog ruim drie uur en kan de trein het vliegtuig weerstaan.

De vier ICE's-derde generatie van NS zijn van het type ICE3M, wat staat voor multicourant. De treinen moeten op vier bovenleidingspanningen uit de voeten kunnen: 1500 volt (Nederland nu), 25 kilovolt (Nederland straks, voor het hele hoofdnet of alleen de hsl-trajecten), 3000 volt (België nu, een deel van de ICE's gaat ook rijden op een traject in België) en 15 kilovolt (Duitsland).

Behalve de dertien stuks voor de DB/NS-pool bestelde Deutsche Bahn 33 ICE3's voor nieuwe lijnen en 43 ICT's: een aangepaste variant van de ICE3, speciaal geschikt voor de trajecten met veel bochtenwerk. In de ICT zit de kantelbaktechniek, afgekeken van de Italiaanse Pendolino, die op hoge snelheid door scherpe bochten kan. Pantograaf (stroomafnemer) en onderstel nemen de vereiste hellingshoek aan, het treinstel zelf blijft min of meer horizontaal en 'ontsnapt' zo aan de middelpuntvliedende kracht.

Eschede

De aandrijving van de derde generatie ICE gebeurt niet meer door een kop- en staartlocomotief, maar met motoren onder de hele trein, die bijna alle draaistellen aandrijven. Dat betekent aanzienlijk meer veiligheid bij calamiteiten: bij Eschede (100 doden) drukte de staartloc van de ICE2 door zijn grote gewicht de hele trein dubbel. Ook heeft de ICE3 zogenaamde "volwielen", die de rubber banden in het staal missen waarop het bij Eschede mis ging.

Wie in de lounge van de ICE3 zit, kijkt ongehinderd mee over de schouder van de 'piloot'. In de cabine zelf is weinig te zien, slechts een enkel computerschermpje en een paar knoppen. De bijzonderste heeft de machinist tot zijn beschikking als hij even geen pottenkijkers wil of als er op de baan iets gebeurt wat passagiers maar even niet moeten zien. Met één druk op de knop wordt de grote glazen ruit achter zijn rug ondoorzichtig.

NS Internationaal, sinds 1 januari 2000 een zelfstandige vervoerspoot van het spoorwegbedrijf, zit aardig in de lift. De zestig personeelsleden uit de aanlooptijd van Thalys zijn er inmiddels 600, zegt directeur F. Marckmann. Thalys, ICE en de eurocity's Amsterdam-Keulen en Amsterdam-Brussel vallen onder zijn verantwoordelijkheid. Trage besluitvorming en wankelmoedige politiek stellen zijn geduld vaak op de proef, maar hij gelooft onwrikbaar in een florissante toekomst van zijn product.

De stijging van het aantal internationale spoorreizigers geeft hem gelijk, zij het dat die toename plaatsheeft tegen de achtergrond van eveneens meer auto- en vliegkilometers. "Maar een groei van 8 procent tot vijf miljoen reizigers vorig jaar is prachtig, Thalys draaide in 1999 zelfs met een plus van 12 procent." Grote klapper was de Disney-Thalys naar het pretpark bij Parijs, met een bezettingsgraad van 90 procent. Ook de Ski-Thalys naar de Franse wintersportgebieden boerde goed.

Marckmann maakte gisteren bekend dat vanaf 29 mei de OverNight Express, een gecombineerde reizigers/ goederentrein met slaaprijtuigen, dagelijks vanuit Nederland naar Milaan gaat rijden. "Nieuw materieel, tweepersoonssuites met tweepersoonsbed. Snelle goederen in dezelfde trein maakt 'm rendabel." Verder opent Thalys in de zomer een nieuwe verbinding -vooralsnog alleen op zaterdag- naar Valence in Zuid-Frankrijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 januari 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

De Mercedes E-klasse van het spoor

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 januari 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken