Bekijk het origineel

Meer problemen dan passagiers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Meer problemen dan passagiers

3 minuten leestijd

LELYSTAD (ANP) - Bezwaren, mislukte folderacties, protesten, te weinig passagiers en bezuinigingen: het zit Flevo Ferries niet mee. De rederij heeft van meet af aan met tegenslagen te kampen gehad en het lijkt erop dat het bedrijf al die tegenspoed maar niet te boven komt. Een overzicht van de korte maar roerige geschiedenis van een nieuwe vorm van openbaar vervoer.

In de strijd tegen de file kwam minister Netelenbos van Verkeer met het wapen personenvervoer over water. Voor dit plan kwam 20 miljoen gulden vrij, waarvan Flevo Ferries 8 miljoen kreeg. Daarmee kon de rederij de veerverbinding voor forensen van Lelystad naar Amsterdam beginnen.

Deze veerdienst zou al in het voorjaar van 1999 van start gaan, maar de lancering van het project liep vertraging op. Flevo Ferries moest op last van de scheepvaartinspectie de snelle catamarans aanpassen aan de Nederlandse eisen. Daarna had de lijndienst op 7 september van wal kunnen steken, als een concurrerende rederij geen roet in het eten had gegooid.

De Rotterdamse rederij Doeksen vond dat de provincie onzorgvuldig had gehandeld door de rijkssubsidie naar Flevo Ferries door te sluizen. Doeksen tekende bezwaar aan bij de provincie en stapte ook naar de rechter. In beide gevallen werd de Rotterdamse rederij in het ongelijk ges teld.

De veerdienst kon op 20 september eindelijk beginnen. "Het openbaar vervoer over water moet als volwaardige vervoerwijze worden beschouwd", zei Netelenbos destijds. "Ik hoop dat de burger kiest voor de ferry en dat we over een jaar zeggen: Dit was een goed idee."

Nauwelijks twee maanden later kwam reizigersvereniging Rover met de klacht dat de veerverbinding geen goed alternatief is voor de reiziger. De reistijd bleek te lang en de veerboten gingen minder vaak dan de trein. Flevo Ferries liet daarop weten dat niet de snelheid, maar de luxe het grote voordeel was van de catamarans.

De stichting Aktie Pleziervaartuigen (StAP) was de volgende die over de boten klaagde. Volgens de stichting zijn de catamarans levensgevaarlijk voor de vele watersporters. De StAP voerde actie toen Flevo Ferries op 3 januari met de veerbootverbinding van Almere naar Amsterdam begon. Er werd gedreigd met blokkades als de veerdienst voor overlast zou zorgen.

Om de veerdienst te promoten, deelde Flevo Ferries een paar dagen later folders uit in het openbaar vervoer tussen Lelystad, Almere en Amsterdam. Het promotieteam werd door de NS en de busmaatschappij, nota bene partners van Flevo Ferries, uit bus en trein gezet. De directie van Flevo Ferries zei niets af te weten van de actie van het reclamebureau en er zelfs tegen te zijn.

De veerdienst vanuit Almere bleek al snel niet rendabel. Binnen twee weken na de start klopte Flevo Ferries aan bij de provincie om ineens 1,8 miljoen gulden uitgekeerd te krijgen, in plaats van een maandelijkse bijdrage. De financiƫle positie van het bedrijf was zo zwak, dat Provinciale Staten vreesden dat de boten uit de vaart zouden worden genomen. Daarom werd het verzoek van Flevo Ferries gehonoreerd.

Gisteren werd bekend dat Flevo Ferries alle 25 uitzendkrachten die bij de rederij werken, naar huis heeft gestuurd. Er moet worden bezuinigd omdat nog steeds te weinig passagiers gebruikmaken van de veerdienst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 februari 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Meer problemen dan passagiers

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 februari 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken