Bekijk het origineel

Heineken kan positie behoorlijk versterken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Heineken kan positie behoorlijk versterken

Wellicht overname van bierdivisie Bass

2 minuten leestijd

LONDEN (ANP) - Heineken heeft een droomkans om in één klap een kwart van de Britse biermarkt te veroveren en zo zijn positie als tweede brouwer ter wereld aanzienlijk te versterken. Het concern lijkt een serieuze kandidaat voor de overname van de bierdivisie van Bass. Daarvoor zal wel circa 6 miljard op tafel moeten komen. Dat is veel meer dan Heinekens duurste acquisitie tot nu toe, die van het Spaanse Cruzcampo vorig jaar voor 1,4 miljard.

Bass liet vrijdag weten te kijken naar strategische opties voor zijn brouwerijen. Dat is een nette manier om te zeggen dat het ervan afwil. Volgens de zakenkrant Financial Times kwam Bass met de mededeling na te zijn benaderd door Heineken en South African Breweries (SAB). Heineken is ongewoon openhartig over zijn belangstelling. "Als de brouwerijen te koop komen, zullen we er zeker op studeren en dan besluiten of we interesse hebben."

Bass is met een marktaandeel van bijna 25 procent de op een na grootste brouwer in Groot-Brittannië, achter Scottish & Newcastle, de eigenaar van het Nederlandse Center Parcs. Het concern heeft met Carling het meest verkochte merk in handen en produceert daarnaast merken als Tennent's, Bass en Hooch. Bass heeft verder een marktaandeel van 14 procent in Tsjechië, de bakermat van het pilsener. Ook zit het concern in China.

Pikant is dat Bass een licentie heeft voor het brouwen van bier van Heinekens concurrent Grolsch. Het Enschedese bedrijf lijkt te klein en te zwak om zelf een overnamepoging te wagen, als het dat al zou willen. De Britse licentiepartner van Heineken, en ook van het Belgische Interbrew, is Whitbread. Via dat bedrijf, nummer drie op de markt, verkoopt Heineken jaarlijks circa 3 miljoen hectoliter, ongeveer 5 procent van de Britse markt. Met de brouwerijen van Bass zou daar 15 miljoen hectoliter bijkomen.

Als het lukt Bass binnen te halen, krijgt Heineken er in Europa opnieuw een markt bij waar het meer dan 25 procent in handen heeft. Het concern heeft behalve in Nederland (53 procent) ook al sterke posities in Frankrijk (33 procent), Spanje (40 procent), Italië (36 procent), Griekenland (75 procent), Polen (38 procent), Bulgarije (27 procent) en Slowakije (26 procent).

Flinke sprong

Op wereldschaal zou Heineken een flinke sprong maken naar de nu nog onaantastbare nummer één, Anheuser-Busch. Dit Amerikaanse concern, met het merk Budweiser, verkoopt jaarlijks ongeveer 120 miljoen hectoliter. Heineken zou van ongeveer 85 miljoen naar 100 miljoen hectoliter gaan. Op ruime afstand volgen het Amerikaanse Miller (onderdeel van Philip Morris), Interbrew en SAB. Alledrie zitten onder de 50 miljoen hectoliter.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 februari 2000

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Heineken kan positie behoorlijk versterken

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 februari 2000

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken