Bekijk het origineel

Techniek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Techniek

3 minuten leestijd

Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 81 kW/110 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 250 Nm tussen 2000 en 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 11,0 seconden; topsnelheid: 195 km/h. Lengte: 4490 mm; breedte: 1480 mm; hoogte: 1425 mm; wielbasis: 2630 mm; gewicht: 1330 kg; houderschapsbelasting: 535 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 500 liter; inhoud brandstoftank: 60 liter. - geluidsniveau - uitrusting - stoelen - gebrek aan trekkracht bij lage toerentallen Citroën Xantia Break 2.0 HDi 110 pk 62.840 De Citroën Xantia is al weer een aantal jaren onder ons en zo zoetjes wordt het tijd dat de elegante Fransoos een opvolger krijgt. Citroën werkt hard aan een nieuwe middenklasser, maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat de Break nog even op zich laat wachten. Hoewel de fraaie Xantia Break technisch beschouwd langzaam in de achterhoede is gedreven, kan de auto nog altijd op een trouwe schare aanhangers rekenen. Het hydropneumatische veersysteem kent immers nog altijd geen gelijke en de Xantia zoeft derhalve als geen ander over de wegen. Onder de motorkap bevindt zich de welbekende 81 kW/110 pk leverende 2,0 liter direct ingespoten common rail turbodiesel waarmee de Citroën uitstekend gemotoriseerd is. Standaard steekt de Xantia goed in de spulletjes. Zo zijn ABS, twee airbags, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bediende ramen standaard.

Volkswagen Passat 1.9 TDI 115 pk Variant Altius Comfort 61.010 De Volkswagen Passat Variant is met afstand de grootste wagen in deze vergelijking. Wat beladingsvolume en beenruimte achterin betreft is de Passat in de middenklasse schier onovertroffen. De auto is zeer goed afgewerkt en lijkt een lang leven in het vooruitzicht te hebben. Rijden doet de Passat goed, waarbij de nadruk op comfort ligt. De besturing zou, net als het onderstel, wel in wat meer gevoel mogen voorzien. De Passat is netjes maar niet bijzonder royaal uitgerust. Standaard is de auto voorzien van elektrisch bediende voorramen en buitenspiegels, centrale vergrendeling, ABS, airbags en sidebags. Voor airconditioning, lichtmetalen velgen en andere leuke opties dienen stevige meerprijzen te worden neergeteld. Als Altius Comfort voorziet de Passat thans echter tegen een bescheiden meerprijs van 1795 gulden in zaken zoals elektronisch geregelde airconditioning, boordcomputer, afstandsbediening op de centrale portiervergrendeling, velours bekleding en elektrisch bedienbare ramen achterin. De Passat 1.9 TDI levert een maximumvermogen van 85 kW/115 pk en is daarmee de krachtigste wagen in deze vergelijking.

Lancia Lybra 1.9 JTD LX SW 59.450 De fraaie Italiaan is zonder twijfel de meest exclusieve verschijning in deze vergelijking. Behalve een stijlvolle koets beschikt de wagen over meer dan voldoende kwaliteiten om een goede propositie te bewerkstelligen. Zo is de 77 kW/105 pk leverende 1,9 liter direct ingespoten turbodieselmotor simpelweg dik in orde en beschikt de Lybra over een comfortabel maar tegelijkertijd communicatief onderstel. De Lybra rijdt en stuurt dan ook buitengewoon prettig. De kwaliteit is thans ook boven elke twijfel verheven en derhalve van competitief niveau. De uitrusting van de Lybra LX is ronduit royaal te noemen. De auto staat op lichtmetalen velgen en is verder voorzien van ABS, twee airbags, sidebags, klimaatregeling, elektrische ramen voor en achter, fraaie alcantarabekleding, lederen stuurwiel, boordcomputer en een heus Bose-audiosysteem.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 maart 2000

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

Techniek

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 maart 2000

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

PDF Bekijken