Bekijk het origineel

Jo Vincent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Jo Vincent

4 minuten leestijd

"De stem van Jo Vincent kan ik uit duizenden herkennen, omdat daar iets onnoembaar fris in zit, een stem van groen glas en helder water, de stem van een onbedorvene, alsof je een engel hoort zingen", schreef Erik Bomans ooit. Veel oudere lezers zullen herinneringen koesteren aan het Jo Vincent Kwartet, dat zich in het verleden voor radio en op grammofoonplaat liet horen in psalmen en gezangen. Minder bekend is wellicht dat Jo Vincent (1898-1989) een internationale faam als zangeres genoot op belangrijke podia in binnen- en buitenland. In 1923 trad ze voor het eerst op met het Concertgebouworkest onder de beroemde Willem Mengelberg. Onder zijn leiding heeft ze talloze concerten gegeven.

In het buitenland werkte ze met beroemde dirigenten als Toscanini, Furtwängler, Walter en Klemperer. Bekend werden met name haar vertolkingen van recitatieven en aria's uit Bachs Matthäus Passion, evenals haar aandeel in het laatste deel van Gustav Mahlers Vierde Symfonie: "Wir geniessen die himmlischen Freuden". Met het laatste werk nam zij op 30 december 1953 afscheid van het podium. Vincent was toen 55 jaar oud.

Philips bracht in de serie Legendary Voices een album met twee cd's uit die een staalkaart van Jo Vincents kunst bevatten. Beide cd's zijn voor het overgrote deel gevuld met liederen uit de Romantiek: Schubert, Schumann, Liszt, Grieg, Chausson en Wolf. Ze worden stemmingsvol gezongen, met veel gevoel voor de tekst en in een prachtig, fijn legato. Laat u als voorbeeld "Mondnacht" van Robert Schumann of "Es muss ein Wunderbares sein" van Franz Liszt eens voorspelen. De liederen zijn in 1952 opgenomen en klinken, hoewel mono, helder en fris. Pianist Felix de Nobel begeleidt bescheiden, maar kundig. Prachtig uitgevoerd wordt ook "Ihr habt nun Traurigkeit" uit Ein Deutsches Requiem van Brahms.

Als je de reeds genoemde finale uit Mahlers Vierde Symphonie hoort, begrijp je waarom Gustav Mahler (1860-1911) graag in Nederland te gast was. Zijn vriend Mengelberg was het die de basis legde voor de beroemde Mahler-traditie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Mahlers muziek klinkt onder Mengelbergs leiding ontspannen, warm en met een grote precisie. Jo Vincents vocale aandeel is van hetzelfde niveau.

Behalve in de liedkunst onderscheidde de zangeres zich in passionen en oratoria. De Matthäus Passion zong ze maar liefst 500 keer. In 1939 legde Philips een live-uitvoering van het Concertgebouworkest onder leiding van Mengelberg vast op de grammofoonplaat. Van deze opname horen we op cd 2 een aantal recitatieven en aria's. "Het klankvolume der grote koren, het ragfijne lyrische der kleine koren: "Wo willst Du, dass wir Dir bereiten das Osterlamm zu essen", tot het laatste dier korte koorstukjes toe "Wahrlich, Dieser ist Gottes Sohn gewesen" met de jubel, de overgave, de verrassing van het plotseling gevonden Geloof er in verklankt, zo hoorde men het nergens (...)", herinnerde Jo Vincent zich in haar memoires. Zo zal de hedendaagse luisteraar deze uitvoeringen toch niet snel ervaren.

De visie van Mengelberg wortelt in het laatromantische idioom. Dat betekent onder meer een grote bezetting, brede tempi en uitersten in dynamiek. Sedert decennia zijn wij gewend aan de historiserende uitvoeringspraktijken van Harnoncourt, Koopman en Herreweghe. Mengelberg behandelt Bach als was het Brahms. In zijn romantische visie lijkt de tekstbehandeling bepalend voor de interpretatie. Dat leidt tot een nadrukkelijke manier van musiceren, met talloze verbredingen en vertragingen, die op den duur vermoeiend gaan werken. Voor het overige is, ondanks de oude opname, duidelijk dat we hier voortreffelijke musici aan het werk horen. Heel mooi klinkt de aria "Aus Liebe will mein Heiland sterben", waarvan Jo Vincent schreef: ".

Van Jo Vincents stembeheersing, haar kunst van het "mooi en licht" zingen, leggen deze twee fraaie cd's een schitterend getuigenis af. Het is jammer dat geen enkele tekst is afgedrukt. Het booklet bevat slechts een hoofdstuk uit haar memoires "Zingend door het leven" en een korte levensbeschrijving. Desondanks van harte aanbevolen.

N.a.v. "Legendary Voices - Jo Vincent"; Philips 2 cd; 464 522-2.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Jo Vincent

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken