Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aandeelhóúder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aandeelhóúder

4 minuten leestijd

Het is 's ochtends vroeg even na half zeven op Radio 1: "De Nikkei-index van de Japanse beurs staat op een verlies van 0,7 procent." Tweeënhalf uur later, net na het nieuws van negen uur: "De Amsterdamse beurs is afwachtend geopend met een winst van 0,1 procent." Tegen één uur geeft de radio weer inzicht in de beursontwikkelingen en later op de dag nog een paar keer.

Voor regelmatige luisteraars is het niets nieuws dat de radio op werkdagen op verschillende tijdstippen informatie over de effectenbeurzen geeft. Toch is er sinds enige tijd iets veranderd. Jarenlang klonken de koersontwikkelingen slechts twee keer per dag door de ether, maar inmiddels is de frequentie opgevoerd naar vijf keer.

De vele aandacht voor de beurzen is in zekere zin overdreven. Wat is de nieuwswaarde als Amsterdam 0,1 procent lager sluit? Toch niets zeker? Zelfs een koersschommeling van een paar procent is weinig schokkend. Desondanks worden de ontwikkelingen nauwgezet weergegeven. En dat geldt niet alleen voor de radio. Ook kranten, tv en internet springen in op deze trend.

De media jagen elkaar op om als eerste het nieuwste nieuws te brengen. Maar dat zouden ze niet doen als er geen belangstelling voor was. Zoals op vele economische terreinen is het ook hier een wisselwerking tussen vraag en aanbod. En vraag van lezers, luisteraars en kijkers naar het wel en wee van het bedrijfsleven is er zeker.

Verjaardagen

De belangrijkste oorzaak van de grote belangstelling voor de beursontwikkelingen is de huidige economische hoogconjunctuur in de westerse wereld. Door de gestaag stijgende beurskoersen in de afgelopen jaren is beleggen een interessante optie geworden. Op de aandelenmarkt wordt je gulden al snel meer waard dan een daalder.

De hausse aan beleggers past ook goed in het huidige tijdsgewricht. De mens is anno 2000 sterk veranderd. Door ontwikkelingen zoals ontkerstening, individualisme, mondialisering en vooral materialisme leeft de moderne wereldburger meer op zichzelf én voor het hier en nu. Geld speelt een belangrijkere rol. En juist dankzij de stijgende beurskoersen kan er goed worden verdiend. Hierdoor kan zelfs een 'grijze muis' zich met juichverhalen in het middelpunt van de gesprekken plaatsen. Over eventuele verliezen, die natuurlijk ook voorkomen, wordt minder gesproken, maar dat terzijde.

Beleggen is tegenwoordig 'in'. Het is niet meer net als vroeger iets van hoofdzakelijk rijkere mensen. Op verjaardagen en partijen vormen de beursperikelen een dankbaar gespreksonderwerp.

Dat de mens is veranderd, blijkt ook uit de manier van omgaan met aandelen. De belegger van nu is veelal niet meer dezelfde als de aandeelhouder van vroeger. De tijd dat mensen aandelen kochten in de hoop op een mooi dividend is vooralsnog voorbij. Bij de aankoopbeslissing spelen tegenwoordig niet alleen de bedrijfsresultaten van de ondernemingen een rol, maar met name ook de verwachtingen voor de toekomst. Hierdoor wordt het gokelement groter. Allerlei ontwikkelingen kunnen de gang van zaken in een bedrijf beïnvloeden. Dus moet je als belegger vlug handelen als er iets aan de hand is. Vandaar dat goede en snelle informatie erg belangrijk is.

Kuddedier

Hoewel beleggen op zich niet verkeerd is, neemt de hele hype rond de beurzen gevaarlijke vormen aan. Als kuddedieren storten beleggers zich op sommige fondsen. De verwachtingen zijn soms zo hooggespannen dat het gemakkelijk mis kan gaan, zoals onlangs duidelijk bleek bij de beursgang van World Online.

Als oorzaak van de mislukking wees ABN Amro, die de beursintroductie begeleidde, vooral naar de beleggers. Topman Kalff verweet hen dat zij hun aandelen niet hadden moeten verkopen, want ze waren immers niet voor niets aandeelhóúder. Op de opstelling van de topman valt wel wat af te dingen. Zijn bank was immers mede verantwoordelijk voor de overdreven verwachtingen rond World Online.

Toch zit er een kern van waarheid in Kalffs woorden. Beleggen moet meer zijn dan alleen het streven winst te maken op korte termijn. Terecht stelde de ethicus prof. dr. W. H. Velema onlangs dat een dergelijk uitgangspunt bijbels niet valt te verdedigen. Het rendement moet een onderdeel zijn van het rentmeesterschap en vanuit die optiek heeft de aandeelhouder ook anno 2000 een verantwoordelijkheid richting het bedrijf en de werknemers.

Drs. H. van den Berge, redacteur economie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 mei 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Aandeelhóúder

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 mei 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken