Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antifileplan   door kabinet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antifileplan door kabinet

Netelenbos: Alles uit de kast

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Het kabinet is gisteren akkoord gegaan met het 14 miljard gulden kostende antifileplan van minister Netelenbos van Verkeer. Doelstelling is de gemiddelde rijsnelheid van auto's in de Randstad op hetzelfde niveau te brengen als in de rest van Nederland. Rekeningrijden en betaalstroken zijn onderdeel van het plan. Beide maatregelen worden in 2002 bij wijze van proef ingevoerd. Als ze na twee jaar geen succes hebben, worden ze weer afgeschaft.

In tegenstelling tot vorig jaar noemde Netelenbos gisteren na afloop van het kabinetsberaad geen percentages meer waarmee de files in de Randstad zouden moeten worden teruggedrongen. De bewindsvrouw volstond ermee dat ze "met het bereikbaarheidsoffensief Randstad alles uit de kast haalt" om het dichtslibben van de wegen in het stedelijk gebied tegen te gaan. "Maar alle files laten verdwijnen, kan niet. Het hoeft maar een beetje te regenen en de zaak staat vast."

Het antifileplan voorziet in elf proeflocaties voor rekeningrijden, tegenwoordig spitstarief genoemd: twee bij Amsterdam (A2 en A4), drie bij Den Haag (A4, A12, en A13), drie bij Rotterdam (A13, A20, A29) en drie bij Utrecht (A2-Noord, A2-Zuid en A27). De experimenten hiermee beginnen in 2002. In datzelfde jaar worden vier proeven gestart met betaalstroken in de regio's Amsterdam en Rotterdam.

Toeritdosering

Verder staan in het 'bereikbaarheidsoffensief Randstad' ruim dertig verkeersprojecten opgesomd die de komende tien jaar worden uitgevoerd. Het gaat om aanleg van spoorwegen, lightrail en nieuwe wegen. Ook zal door allerlei 'slimme' maatregelen de doorstroming op bestaande snelwegen worden bevorderd. "We krijgen de intelligentste snelwegen van Europa", grapte Netelenbos, zinspelend op bijvoorbeeld geavanceerde toeritdosering.

De in het antifileplan opgenomen verkeersprojecten zijn gedeeltelijk nieuw; sommige waren al gepland en worden nu versneld uitgevoerd.

Het kabinet verplicht zich daarnaast tot de realisatie van een snelle treinverbinding tussen de vier grote steden in de Randstad. Dit kost de overheid nog eens minstens 6 miljard. Of het traject als dure magneetzweefbaan wordt uitgevoerd is nog niet zeker. Nog deze kabinetsperiode valt daarover een besluit. Vooral D66 en de PvdA hadden hier op aangedrongen.

Het antifileplan kost de overheden 11 miljard gulden. Hiervan gaat 5,2 miljard naar het openbaar vervoer, 4,8 naar wegen en een miljard naar fietsvoorzieningen en lokale wegen. De vier grote steden krijgen in ruil voor het accepteren van rekeningrijden in totaal maximaal 2 miljard gulden te besteden, dat volgens Netelenbos grotendeels naar openbaar vervoer zal gaan. De opbrengst van rekeningrijden gaat terug naar de automobilist door een verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

Het bedrijfsleven moet minstens 3 miljard meebetalen aan onder andere tolwegen, tunnels en privaat betaalde betaalstroken. Die stroken kunnen in 2006 in gebruik worden genomen, alleen als de proef met de door de overheid gefinancierde stroken is geslaagd.

Selectief

Volgens Netelenbos kan in haar antifileplan "niet selectief worden gewinkeld", wat betekent dat de Kamer het in zijn geheel moet overnemen of verwerpen. Dat laatste is echter niet aanemelijk, nu in de aanloopfase naar het kabinetsbesluit de coalitiefracties zich, zij het met moeite, achter het bereikbaarheidsoffensief hebben geschaard. PvdA, VVD en D66 zijn het ook eens geworden over een aanpassing van het regeerakkoord op het punt van het spitstarief en de betaalstroken.

Volgende week overlegt Netelenbos nog met de vier grote stadsregio's, de werkgevers, de ANWB, de vakbeweging en de milieuclubs over de volgens haar "onconventionele plannen."

Zie ook pag. 3: "ANWB teleurgesteld over rekeningrijden".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 mei 2000

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

Antifileplan   door kabinet

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 mei 2000

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

PDF Bekijken