Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Vissen vangen is geen misschientje"

Gereformeerde Gemeenten beleggen zendingsdag over "Vissers van mensen"

5 minuten leestijd

UTRECHT - "Er komt heel wat tegen op, als je tot visser van mensen wordt gemaakt. Maar je mag dan uit Jezus' mond horen: "Vrees niet, van nu aan zult gij mensen vangen." Het vangen van vissen is geen misschientje, maar een Goddelijk zullen. De vrucht op de zendingsarbeid ligt gegarandeerd in Gods welbehagen. Jezus zal loon hebben op Zijn arbeid." Dit zei ds. J. J. van Eckeveld zaterdag in Utrecht tot de drieduizend bezoekers van de jaarlijkse zendingsdag van de Gereformeerde Gemeenten.

In zijn openingswoord sprak de predikant uit Zeist zijn zorg uit over oprukkende krachten van de islam, waar sommige zendelingen mee te maken krijgen. "In Guinee werd evangelist Polinder door een imam verboden Gods Woord te blijven spreken in de gebouwen van een moskee in een dorpje. De vorst der duisternis zit niet stil. Toch houdt Christus Zijn gemeente in Zijn hand."

Onwaardigheid

Het thema van de 44e zendingsdag luidde "Vissers van mensen". Ds. Van Eckeveld sprak over "Gemaakt tot vissers van mensen" uit Lukas 5. "Op het woord van Jezus vingen de discipelen veel vis. Deze wonderlijke visvangst is een prediking van de goedheid Gods. In dat licht voelde Petrus zijn schuldigheid en onwaardigheid en riep dit uit. Verstaan wij dat? Hebt u ooit de bitterheid van uw zondeschuld gevoeld, zeker in het licht van de onverdiende goedertierenheid Gods?"

Volgens de predikant maakt de Heere juist zulken tot vissers van mensen. "God gebruikt mensen die zichzelf afkeuren." Jezus gaat door met het maken van zondige mensenkinderen tot vissers van mensen, zei ds. Van Eckeveld. "De kunst van het mensen vangen is de liefdesvlam tot en van Christus. Als die het hart doet branden, kun je niet zwijgen en verlang je Hem aan te wijzen en aan te prijzen. Waar het evangelienet naar Zijn opdracht wordt uitgeworpen, zullen mensen gevangen worden. Daar staat Jezus garant voor. Dat mag moed geven."

De voorzitter van het deputaatschap voor de zending van de Gereformeerde Gemeenten eindigde met een appèl op de aanwezigen. "Bent u al gevan- gen in het net van het Evangelie? Het wordt nog uitgeworpen in het heden

der genade. Er is nog een wenende Jezus Die roept: "Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde.""

De Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) benoemde Esther Klaassen en Lambertha Wilbrink als tentenmakers voor China. Drs. G. Nieuwenhuis legde uit waarom de ZGG in China start met zendingswerk. "Met 1,3 miljard inwoners is er nergens een groter zendingsveld. Er zijn daar nog veel plaatsen waar de ene Naam tot zaligheid niet heeft geklonken."

China

De algemeen secretaris van het zendingsbureau noemde het werk van de ZGG in China bescheiden. "Gewoon zendingswerk is niet mogelijk, omdat zendingswerkers niet welkom zijn. Christenen die sociaal werk doen of lesgeven mogen China wel in. Dat biedt mogelijkheden om tentenmakers uit te zenden."

Volgens Nieuwenhuis zullen zij naast hun gewone baan het Evangelie proberen voor te leven. "En het door individuele gesprekken met collega's en vrienden door te geven. Bijbelstudie in het openbaar kan niet. Huisgemeenten bezoeken kan niet. Het zal geestelijk eenzaam zijn. Hun werk vereist voorzichtigheid en tact met weinig direct zichtbare resultaten. Er zijn echter vele plaatsen waar het Evangelie zo ingang mocht vinden."

Nieuwenhuis wees op de groei van de kerk in China. "Een groei tegen de verdrukking in. Er zijn plaatsen waar kinderen van communistische ouders samenkomen met de Bijbel open op schoot. Zou God, Die de muren van Jericho deed vallen, ook niet in China wonderen kunnen doen?"

Ds. G. Clements sprak over "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een net". "In dat grote sleepnet kwam goede en kwade vis. Ook nu wordt veel vi s vergaderd. Rijken, armen, gestudeerde en domme mensen komen allen in de uiterlijke gestalte in het net."

Volgens de voormalig zendingspredikant in Nigeria kent deze gelijkenis drie roepingen. "Allereerst zijn we geroepen om het net van Gods Woord te trekken tot de uithoeken van de wereld. Verder hebben de mensen in het net een roeping ten opzichte van elkaar. Gods kinderen hebben een roeping midden in de wereld een reuke des levens ten leven te zijn. Er ligt de roeping met de kwade vis in één net te zijn tot de dag der wederopstanding."

De aanstaande predikant van Gouda noemde ten slotte de roeping ten opzichte van onszelf. "Als het net komt op het strand van Gods rechtszitting zullen de engelen de kwaden en goeden scheiden. Tot de jongste dag zitten we bij elkaar. Dan kan de christelijke kerk groot lijken. De Gereformeerde Gemeenten tellen bijna honderdduizend mensen. Maar dat grote getal zal dan slinken tot de namen die zijn geschreven op de borstlap van de grote Hogepriester. Ontzaglijk. Zo lang samen gebeden en bijbelgelezen en op de jongste dag van elkaar gescheiden."

Zelfonderzoek

Ds. Clements vroeg de aanwezigen of ze aan zichzelf waren ontdekt en als arme zondaren de toevlucht tot de zomen van Christus' kleed hadden genomen. "Als dat niet zo is, hebt u wel in het net gezeten, maar zult u niet zalig worden. Doorzoekt u zelf zeer nauw of gij in het geloof zijt."

Een aantal zendingswerkers sprak over hun ervaringen in het zendingswerk. Er was een gesprek met Joh. Commelin, N. van Steensel en ds. G. Clements over 25 jaar zending in Izi (Nigeria). Ds. P. Mulder sprak een slotwoord over "Het net opgetrokken".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 19 juni 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 19 juni 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken