Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Catalanen willen van   hun slechte imago af

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Catalanen willen van hun slechte imago af

Spaanse regio begint charmeoffensief

2 minuten leestijd

MADRID (AP) - Bij buitenlandse toeristen staat Catalonië goed bekend. De regio in het noordoosten van Spanje heeft populaire stranden, gezellige badplaatsen en een kosmopolitische wereldstad als hoofdstad: Barcelona. Maar in Spanje wordt heel anders over Catalonië gedacht. Volgens het Spaanse cliché zijn Catalanen gierig, saai en nors.

Om zich aan dit stereotype te ontworstelen is Catalonië aan een charmeoffensief begonnen. Paginagrote krantenadvertenties en televisiespotjes moeten de rest van de Spanjaarden ervan overtuigen dat de Catalanen wel degelijk leuke, gastvrije mensen zijn. In de advertenties zeggen bekende Spanjaarden aardige dingen over Catalonië en de Catalanen.

De initiatiefnemers van de campagne wijzen erop dat in een land als Spanje, waar vier verschillende talen worden gesproken en zeventien autonome regio's zijn, over iedere bevolkingsgroep wel een cliché bestaat.

Zo worden Andalusiërs beschouwd als grappig en goed van de tongriem gesneden (voorbeeld: de voormalige premier Felipe Gonzalez), terwijl de mensen uit Valencia bekendstaan als geboren handelaren en de Basken als eenzelvige types. Galiciërs, die de regenachtige groene noordwesthoek van Spanje bevolken, worden gezien als ongrijpbaar, of zelfs onbetrouwbaar. Zo is er een gezegde dat inhoudt dat als je op de trap tegen een Galiciër aanbotst, je niet weet of hij nu de trap op of af aan het lopen is.

Maar het imago van de 6 miljoen Catalanen is nog negatiever. Moppen over de Catalaanse gierigheid zijn er in overvloed. Bijvoorbeeld deze: Als Catalanen grappen vertellen, dan houden ze het altijd kort. Waarom? Omdat ze op hun speeksel willen bezuinigen.

Catalonië trekt jaarlijks 17 miljoen bezoekers. Van deze toeristen is 70 procent afkomstig uit het buitenland. Velen van hen komen elk jaar terug. Zij hebben kennelijk geen probleem met de Catalaanse volksaard.

Uit opiniepeilingen is verder gebleken dat Spanjaarden die al eens in Catalonië zijn geweest het er prima naar hun zin hebben gehad. Het zijn juist de Spanjaarden die nog nooit voet in Catalonië gezet hebben, die ervan overtuigd zijn dat de Catalanen krenterig en ongastvrij zijn.

De Catalaanse radiopresentator Xavier Grasset zegt dat de Catalanen vanouds hardwerkend en spaarzaam zijn, maar dat het belachelijk is om iedereen over één kam te scheren. Hij zei verder dat de meeste Catalanen de promotiecampagne maar onzin vinden. Ze vinden het helemaal niet nodig om te proberen op die manier bij de rest van Spanje in de smaak te vallen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juni 2000

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

Catalanen willen van   hun slechte imago af

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juni 2000

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

PDF Bekijken