Bekijk het origineel

Oude luchtschepen in nieuwe polder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Oude luchtschepen in nieuwe polder

Museum Zep/Allon opent vanavond zijn deuren in Lelystad

3 minuten leestijd

LELYSTAD - De passagiers van een luchtschip (zeppelin) zitten in de cabine onder de ballon. Fout. Zij verblijven in riante zalen in de ballon, waar ook restaurants, dansvloeren en slaapzalen zijn. Het is een van de vele eye-openers in het Ballon- en Luchtscheepvaartmuseum Zep/Allon in Lelystad, dat vanavond geopend wordt.

Expositiemanager P. F. A. van de Noort is trots op wat hij kan laten zien. "Dit is het eerste museum in Europa dat zowel de ballonvaart als het vliegen met luchtschepen tot onderwerp heeft. Alleen in Amerika kom je dat tegen. Dat is vreemd, want Europa is toch de bakermat van zowel ballon- als zeppelinvaart."

Van de Noort kwam eigenlijk 'per ongeluk' in Lelystad terecht. Zijn werkgever, luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol, kwam vorig jaar in gesprek met Rigid Air Design in Lelystad. Rigid is fabrikant van luchtschepen en gaat binnenkort in Lelystad van start met de productie ervan. "Bij hun fabriek wilden zij een expositieruimte inrichten en daarvoor vroegen zij het Aviodome om advies."

Het balletje ging rollen en Van de Noort weet niet precies meer wie nu eigenlijk met het idee voor het museum op de proppen kwam. "Dat geeft ook niet. Feit is dat dit een unieke mogelijkheid was om de zaken op dit gebied eens goed aan te pakken." En aanpakken deed de organisator. Als hij en zijn medewerkers klaar zijn met uitpakken, is in het museum de geschiedenis van deze vormen van luchtvaart te zien vanaf 1783 tot nu.

Luchtfoto's

Naast grote en kleine herinneringen uit de "gouden tijd" van de luchtvaartschepen, zijn er bijvoorbeeld ook onderdelen van de historische "Graf Zeppelin" te zien. "Wat veel mensen niet weten, is dat dit 'schip' vanaf 1928 honderden vaarten heeft gemaakt over de Atlantische Oceaan. Daarbij werden duizenden passagiers heen en weer gevlogen. Aan de vluchten kwam abrupt een einde na het ongeluk met de "Hindenburg" in 1937."

Het museum heeft ook een collectie historische en bijzondere ballonmanden en luchtschipgondels. "Onze videoruimte bijvoorbeeld is de gondel ANR-1 uit 1985, goed voor 32 passagiers. Het is gelijk een voorbeeld van hoe gondels niet gebouwd moeten worden: veel te zwaar, het lijkt wel een vliegtuig." Ook de "Dutch Viking" behoort tot de verzameling. Het gevaarte hing onder een luchtballon waarmee Henk Brink in 1986 als derde in de historie de Atlantische Oceaan overstak.

Heel bijzonder zijn de voorzover bekend allereerste luchtfoto's van Nederland. "Zij zijn rond 1907 gemaakt, vanuit een luchtballon. Er zijn platen van onder andere Zwolle, schietkamp Oldebroek en de stad Utrecht." De herkomst van de foto's is heel bijzonder, maar daarover wil Van de Noort nu nog niet veel kwijt. "Dat komt nog in een speciale tentoonstelling."

Al met al is er genoeg te zien in 'Lelystad', meent de beheerder. Hij verwacht dan ook nog dit jaar zo'n 15.000 bezoekers. Dat is ook wel nodig, want de 250.000 gulden die het opstarten tot nu toe al heeft gekost, moet wel door hen betaald worden. "Het Aviodome is een van de weinige grote musea die vrijwel helemaal zonder subsidie draaien. Natuurlijk dragen ook Rigid en sponsors hun steentje bij."

Binnen drie jaar wil Van de Noort bij de nieuwe fabriek van Rigid zitten. "Dan komen er glazen wanden waardoor bezoekers, we mikken dan op 350.000 per jaar, ook het hele productieproces van de luchtschepen kunnen zien. Niemand kan dan overigens die hallen over het hoofd zien: zij worden twee keer zo groot als de Amsterdam Arena."

Von Zeppelin

Voorlopig is het nog niet zover. Eerst wordt vanavond het museum in de huidige opstelling geopend. "Burgemeester C. Leeuwe van Lelystad en mevrouw A. von Zeppelin zullen de openingshandeling verrichten. Mevrouw is een nazaat van de beroemde Graf von Zeppelin. Zij houdt alleen nog geheim in welke graad of lijn. Vanavond maakt zij dat aan de hand van een stamboom duidelijk."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 juli 2000

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Oude luchtschepen in nieuwe polder

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 juli 2000

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken