Bekijk het origineel

Techniek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Techniek

3 minuten leestijd

Cilinderinhoud: 2.387 cc; maximumvermogen: 100 kW/136 pk bij 4.200 tpm; maximumkoppel: 304 Nm bij 2.000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 9,5 seconden; topsnelheid: 203 km/h.

Maten en gewicht

Lengte: 4430 mm; breedte: 1745 mm; hoogte: 1415 mm; wielbasis: 2595 mm; gewicht: 1325 kilogram; houderschapsbelasting: 1148 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 378 liter; brandstoftank 63 liter.

Waardering Plus: krachtbron, prestaties, onderstel, vormgeving Min: geen hoekverstelling bestuurdersstoel, binnenruimte

Alternatieven Audi A4 Avant TDI: 73.500

De Audi A4 Avant loopt weliswaar tegen het einde van zijn levenscyclus, het is desalniettemin nog steeds een bijzonder fraai gelijnde en goed ogende auto. Volgend jaar maakt een opvolger zijn opwachting in de showroom van de dealer. Tot die tijd is het overigens prima zakendoen. Audi poogt de vaart nog enigszins in de verkopen te houden en heeft een aantal zeer aantrekkelijke opties in een pakket gebundeld, dat voor ronduit scherp gecalculeerde prijzen de deur uit gaat. Ter verhoging van de feestvreugde heeft Audi pas zeer recent besloten om de 81 kW/110 pk sterke direct ingespoten turbodieselmotor te vervangen voor een 85 kW/115 pk sterke variant, die naast meer vermogen vooral meer koppel genereert. D e A4 rijdt nog altijd heel fatsoenlijk en is simpelweg bijzonder goed afgewerkt. Standaard is de auto voorzien van ABS, airbags, sidebags, cruise control, lichtmetalen velgen, elektrische raambediening, centrale portiervergrendeling, lederen stuurwiel en radiovoorbereiding. Zaken als airconditioning en metaallak zijn nu tegen een geringe meerprijs leverbaar.

BMW 320d Touring: 78.900

Een BMW is meer nog dan een Alfa Romeo behept met de uitstraling van succes. De Duitser is sowieso al de duurste in deze vergelijking, maar stelt daar samen met de Audi ook de meeste degelijkheid tegenover. Daarbij komt dat de BMW uit zijn 2,0 liter viercilinder direct ingespoten turbodieselmotor 100 kW/136 pk weet te peuteren en derhalve net zo sterk is als de machinerie van de Alfa Romeo. Het weggedrag van de BMW is in deze vergelijking onovertroffen. De auto ligt als een huis en de besturing is dankzij de achterwielaandrijving gevrijwaard van aandrijfkrachten. De BMW 320d Touring is standaard onder meer voorzien van ABS, airbags, sidebags, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare voorramen en spiegels, lederen stuurwiel en een radio-cassettespeler.

Lancia Lybra 2.4 JTD LX Stationwagon: 66.950

De Lancia Lybra komt uit dezelfde stallen als de Alfa Romeo Sportwagon en vormt het stijvolle alternatief voor het meer sportief getinte onderwerp van deze test. De Lybra is naar mijn smaak bijzonder knap gestileerd, maar zijn schoonheid is op z'n zachtst gezegd omstreden. Zijn weggedrag is dat echter allerminst. Meer nog dan de Sportwagon kenmerkt de Lybra zich door een comfortabel afgestemd onderstel, dat echter niet vies is van een stevige curve. Het uitrustingsniveau is rijker dan dat van zijn Italiaanse evenknie en omvat naast zaken als ABS, airbags, elektrische raambediening en een automatisch geregelde airconditioning onder meer een magnifiek Bose-audiosysteem, cruise control en alcantara bekleding. Daarbij is de Lybra niet alleen groter maar ook nog eens een dikke vijf mille goedkoper dan de Alfa Romeo Sportwagon.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 juli 2000

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Techniek

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 juli 2000

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken