Bekijk het origineel

Techniek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Techniek

3 minuten leestijd

Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 104 kW/140 pk bij 5700 tpm; maximumkoppel: 188 nm bij 4150 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,6 seconden; topsnelheid: 190 km/h.

Maten en gewicht

Lengte: 4288 mm; breedte: 1705 mm; hoogte: 1601 mm; wielbasis: 2616 mm; gewicht: 1325 kilogram; houderschapsbelasting: 292 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 538-1821 liter.

Waardering

- origineel concept

- weggedrag

- uitrusting

- prestaties

- verbruik

- ABS niet standaard

Alternatieven

Renault ScÚnic RXI 2.0 16V: 49.495 Wanneer functionaliteit en ruimte als belangrijk aankoopargument enin stelling gebracht worden, geldt de ScÚnic als een uitstekend alternatief voor de PT Cruiser. Het topmodel van de serie wordt aangedreven door een 2,0 liter zestienklepper, die een maximumvermogen van maar liefst 102 kW/139 pk heeft. Rijden doet de Fransoos eveneens goed. Comfort en dynamiek zijn hierbij trefwoorden. Wanneer het op veelzijdigheid aankomt, maakt de ScÚnic gehakt van de PT Cruiser. Een veelheid aan bakjes en vakjes alsmede interieurvariaties hebben de ScÚnic destijds zelfs de titel "Auto van het jaar 1997" gebracht. Als RXI kan de ScÚnic bogen op een standaarduitrusting die zaken als ABS, airbags, airconditioning, lederen stuurwiel, elektrische ramen, boordcomputer en lichtmetalen velgen omvat.

Volkswagen New Beetle 2.0: 51.495

De New Beetle geldt als de moderne versie van Volkswagens veelgeprezen Kever. Aan de overkant van de grote plas werd de New Beetle met gejuich ontvangen en bleek de auto niet aan te slepen. Ook in Nederland besloot de importeur door middel van een soort loterij de eerste lading aan de liefhebbers toe te wijzen. Het liep storm, maar zoals zo vaak met stormen, waaide het snel weer over. De auto was en is in Nederland eigenlijk te duur en bovendien bood de New Beetle te weinig gebruiksmogelijkheden. Vooral de kofferbak is te klein. Met de 85 kW/115 pk leverende 2,0 liter achtklepper komt de New Beetle fatsoenlijk vooruit. Een hardloper is het echter niet. Standaard is de auto voorzien van ABS, airbags, sidebags en elektrische ramen. Voor lichtmetalen velgen en airconditioning moet worden bijbetaald.

Volvo V40 1.8: 51.723

De Volvo V40 geldt net als de ScÚnic als een succesnummer. Hoewel het einde van de vaderlandse productie inmiddels is aangekondigd, rolt de fraai gelijnde Volvo nog steeds bij NedCar in het Limburgse Born van de band. Onlangs werd de auto zeer bescheiden vernieuwd, waarbij vooral zaken als besturing en weggedrag werden verbeterd. Onder de kap arbeidt een 90 kW/122 pk sterke 1,8 liter zestienklepper. Standaard is de auto uitgerust met ABS, airbags, sidebags, inflatable curtains, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorramen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Ook voor de Volvo V40 geldt dat er voor lichtmetalen velgen en airconditioning moet worden doorgespaard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 augustus 2000

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Techniek

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 augustus 2000

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken