Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Rangeren gevaarlijkste werk in Nederland"

Raad dringt aan op snelle actie

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Het rangeren van goederentreinen is het gevaarlijkste werk van Nederland. De kans op ernstige ongelukken moet snel worden verkleind, ook al kost dat extra geld, tijd of personeel, stelt de Raad voor de Transportveiligheid in een gisteren uitgebracht advies.

Zo zouden de rangeerders allemaal communicatieapparatuur moeten krijgen waarbij ze hun handen vrij hebben om zich ergens aan vast te houden als dat nodig is. Ook zou minister Netelenbos (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen moeten opdragen het zogeheten geduwd rangeren zo veel mogelijk te beperken.

Bij normaal rangeren staat de rangeerder op de locomotief, maar bij geduwd rangeren staat hij alleen op het andere eind van de goederentrein en bestuurt de locomotief op afstand (radiografisch). Er komt geen machinist aan te pas. Twee weken geleden nog verongelukte in Arnhem een rangeerder bij deze werkwijze. Hij werd bedolven onder drie goederenwagons die uit de rails liepen.

Alle verbeteringen blijven nutteloos zolang rangeerders en bedrijfsleiding niet overtuigd zijn van het nut van veiliger werken. Ook daar schort het aan, concludeert de adviesraad. Aanleiding van het advies is een ernstig ongeval op het rangeerterrein Waalhaven in Rotterdam op 20 augustus vorig jaar. Door het ongeval raakte een werknemer gehandicapt.

Railion, de grootste goederenvervoerder in Nederland, zegt in een reactie dat er al maatregelen zijn genomen. Zo is de maximumsnelheid bij geduwd rangeren verlaagd naar 10 kilometer per uur.

De beste oplossing is volgens Railion dat wagons helemaal niet meer worden geduwd, maar alleen nog getrokken. Probleem is echter dat veel sporen op emplacementen doodlopen. Het kost erg veel geld daar iets aan te doen. Overigens is de trend dat er steeds minder wordt gerangeerd door de samenstelling van treinen anders te plannen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 2000

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 2000

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken