Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Onafhankelijke experts bij hsl-zuid"

2 minuten leestijd

GRONINGEN (ANP) - Een groep van onafhankelijke experts moet bepalen wie het Nederlandse deel van de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs, de hsl-zuid, mag exploiteren.

Het kabinet moet zich daar niet te veel mee bemoeien. Alleen op die manier kan de openbare aanbesteding eerlijk en objectief verlopen.

Dat zegt bestuurder K. Arends van het Britse vervoersbedrijf Arriva International, dat samen met de Duitse spoorwegen Deutsche Bahn een gooi naar de exploitatie wil doen, vandaag in een vraaggesprek met het Financieele Dagblad.

De overheid moet niet in haar eentje een beslissing over de aanbesteding

nemen, vindt Arends. "Ik zou graag zien dat een groep onafhankelijke

personen de verschillende biedingen beoordeelt", zegt hij. Dit advies zou dan de basis voor het uiteindelijke besluit moeten vormen.

Arriva, in Nederland vooral actief in de provincie Groningen, zal samen met de Duitsers stevige concurrentie ondervinden bij openbare aanbesteding. Ook een groep rond de Nederlandse Spoorwegen, de KLM en het eveneens Britse National Express, SJ International en CGEA-Connex en het Engelse Stagecoach willen de uitbating van het traject tot aan de Belgische grens in handen proberen te krijgen.

De politiek lijkt het liefst te zien dat NS met de eer gaat strijken. De meeste fracties in de Tweede Kamer geven daar de voorkeur aan. Zelfs de paarse coalitiepartners zijn niet volledig overtuigd van het nut van een openbare aanbesteding van de concessies. Alleen PvdA en VVD lijken daarvoor een krappe meerderheid te vormen.

Voor de hsl-zuid wordt een concessie uitgegeven voor vijftien jaar. De lijn moet in 2005 in gebruik worden genomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 oktober 2000

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 oktober 2000

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken