Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Utrecht staat alleen in   strijd tegen rekeningrijden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Utrecht staat alleen in strijd tegen rekeningrijden

Haaglanden akkoord met Bereikbaarheidsoffensief

2 minuten leestijd

UTRECHT - Provinciale Staten van Utrecht blijven onverminderd tegenstander van het rekeningrijden. Dat bleek gisteren in een vergadering van de statencommissie verkeer. De stad Utrecht weigert vooralsnog een besluit te nemen over de invoering van het spitstarief. Het Stadsgewest Haaglanden stemde gisteren in met de plannen van minister Netelenbos.

Een meerderheid in de Utrechtse Staten steunt het college van gedeputeerde staten, dat weigert het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) van

minister Netelenbos te ondersteunen zolang rekeningrijden daar onderdeel van uitmaakt. In de regio Utrecht is de weerstand tegen rekeningrijden groot.

Op 12 oktober moet blijken of de stad Utrecht akkoord gaat. De kans daarop lijkt klein, gezien het standpunt dat de gemeenteraad eerder innam. Het college van burgemeester en wethouders stemt wel in met het Bereikbaarheidsoffensief Randstad voor wat betreft de extra financiƫle middelen voor intensivering en versnelling van infrastructurele projecten en met de instelling van het regionale mobiliteitsfonds. Het gaat voor Utrecht om een bedrag van 2,5 miljard gulden.

Het college stelt de raad echter voor niet in te stemmen met het BOR voor wat betreft de introductie van een proef met het spitstarief, omdat de gemeenteraad eerder heeft uitgesproken dat het wel of niet invoeren van het spitstarief een aangelegenheid van het Rijk zelf is. Daarom stelt het college voor de bestuursovereenkomst BOR-Regio Utrecht en de bestuursovereenkomst Regionaal Mobiliteitsfonds Utrecht niet te onderteken en. Wanneer de Tweede Kamer bij de begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat over het BOR een uitspraak heeft gedaan, ontstaat voor het Utrechtse bestuur een nieuwe situatie, die vraagt om een nadere afweging.

Op 18 oktober moet het algemeen bestuur van het regionale samenwerkingsorgaan Bestuur Regio Utrecht een standpunt bepalen. Hoe de stemming daar zal uitvallen is nog niet duidelijk.

De regio's rond Amsterdam en Den Haag zijn akkoord gegaan met het BOR. Rotterdam moet nog beslissen, maar is waarschijnlijk voor.

Haaglanden

Het algemeen bestuur van het stadsgewest Haaglanden heeft gisteravond met een tweederde meerderheid ingestemd met de voorstellen voor het Bereikbaarheidsoffensief Haaglanden. Dat betekent een extra investering van het Rijk van ruim 1 miljard gulden in grote projecten die de bereikbaarheid in de regio moeten verbeteren. Verder komt een bedrag van 640 miljoen gulden ter beschikking voor een regionaal fonds waaruit kleinere projecten gefinancierd kunnen worden. Een derde onderdeel van het pakket maatregelen is het invoeren van spitstarieven op in ieder geval de A4, de A12 en de A13, bij wijze van proef voor een periode van twee jaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2000

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

Utrecht staat alleen in   strijd tegen rekeningrijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2000

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

PDF Bekijken